Permalänk
Medlem

Skära upp plåt, rekommendationer?

Behöver skära upp plåten mellan PSU och moderkort i chassit för luften. Så någon rekommendation om hur man ska göra detta på lättast sätt utan att det ser ut som om plåten exploderat.

Så här behöver jag skära ut ungefär:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av naaw:

Behöver skära upp plåten mellan PSU och moderkort i chassit för luften. Så någon rekommendation om hur man ska göra detta på lättast sätt utan att det ser ut som om plåten exploderat.

Så här behöver jag skära ut ungefär:
<Uppladdad bildlänk>

Borra ett hål i ytan som ska kastas. Sedan ner med en nibbler och bara tugga dig runt linjerna.

Om det är för dyrt att skaffa en nibbler så kan man:

Borra hål + bågfil
Borra och kapa ett kors i hålet som ska tas bort. Använda Falstång och böja plåten bort om den är tunn nog.
Köra dremmel och kapa fint runt hålet, ska det bli riktigt snyggt så filar du sista millimetern och kör U-list.
Vinkelslip + kapskiva som gäller men det brukar rätt snabbt se lite skabbigt ut om man inte är väldigt noggrann.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

gå till en plåtslagare och ta en krans med dig typ xD eller nått

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Lättast är såklart att ha rätt verktyg. Hur mycket är du villig att betala för verktyg och vad har du hemma/kan låna? 50 kr för en bågfil/plåtsax eller köpa en Dremel med kapskiva etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Borra ett hål i ytan som ska kastas. Sedan ner med en nibbler och bara tugga dig runt linjerna.

Om det är för dyrt att skaffa en nibbler så kan man:

Borra hål + bågfil
Borra och kapa ett kors i hålet som ska tas bort. Använda Falstång och böja plåten bort om den är tunn nog.
Köra dremmel och kapa fint runt hålet, ska det bli riktigt snyggt så filar du sista millimetern och kör U-list.
Vinkelslip + kapskiva som gäller men det brukar rätt snabbt se lite skabbigt ut om man inte är väldigt noggrann.

Skrivet av octopec:

Lättast är såklart att ha rätt verktyg. Hur mycket är du villig att betala för verktyg och vad har du hemma/kan låna? 50 kr för en bågfil/plåtsax eller köpa en Dremel med kapskiva etc?

Låter som köpa en dremel är rätt väg att gå. Kollade även på en nibbler, men kändes som användningsområdet på den var rätt begränsat till mot vad jag kan göra med en dremel. Så får nog bli en 8260 (hittade ingen 8250 i sverige), om ingen har någon annan åsikt. Men det var dom enda modellerna jag hittade som var bortslösa motorer på.

Tack för alla tips!