Permalänk
Medlem

Skära upp plåt, rekommendationer?

Behöver skära upp plåten mellan PSU och moderkort i chassit för luften. Så någon rekommendation om hur man ska göra detta på lättast sätt utan att det ser ut som om plåten exploderat.

Så här behöver jag skära ut ungefär:

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av naaw:

Behöver skära upp plåten mellan PSU och moderkort i chassit för luften. Så någon rekommendation om hur man ska göra detta på lättast sätt utan att det ser ut som om plåten exploderat.

<Uppladdad bildlänk>

Borra ett hål i ytan som ska kastas. Sedan ner med en nibbler och bara tugga dig runt linjerna.

Om det är för dyrt att skaffa en nibbler så kan man:

Borra hål + bågfil
Borra och kapa ett kors i hålet som ska tas bort. Använda Falstång och böja plåten bort om den är tunn nog.
Köra dremmel och kapa fint runt hålet, ska det bli riktigt snyggt så filar du sista millimetern och kör U-list.
Vinkelslip + kapskiva som gäller men det brukar rätt snabbt se lite skabbigt ut om man inte är väldigt noggrann.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

gå till en plåtslagare och ta en krans med dig typ xD eller nått

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Lättast är såklart att ha rätt verktyg. Hur mycket är du villig att betala för verktyg och vad har du hemma/kan låna? 50 kr för en bågfil/plåtsax eller köpa en Dremel med kapskiva etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Borra ett hål i ytan som ska kastas. Sedan ner med en nibbler och bara tugga dig runt linjerna.

Om det är för dyrt att skaffa en nibbler så kan man:

Borra hål + bågfil
Borra och kapa ett kors i hålet som ska tas bort. Använda Falstång och böja plåten bort om den är tunn nog.
Köra dremmel och kapa fint runt hålet, ska det bli riktigt snyggt så filar du sista millimetern och kör U-list.
Vinkelslip + kapskiva som gäller men det brukar rätt snabbt se lite skabbigt ut om man inte är väldigt noggrann.

Skrivet av octopec:

Lättast är såklart att ha rätt verktyg. Hur mycket är du villig att betala för verktyg och vad har du hemma/kan låna? 50 kr för en bågfil/plåtsax eller köpa en Dremel med kapskiva etc?

Låter som köpa en dremel är rätt väg att gå. Kollade även på en nibbler, men kändes som användningsområdet på den var rätt begränsat till mot vad jag kan göra med en dremel. Så får nog bli en 8260 (hittade ingen 8250 i sverige), om ingen har någon annan åsikt. Men det var dom enda modellerna jag hittade som var bortslösa motorer på.

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Om du inte har handlat en dremel redan så kan jag tipsa om Proxxon istället.
Långtifrån lika känt men samma heller bättre kvalitet/hållbarhet och oftas billigare.
Fick detta tips från adam savages (mythbusters) youtube kanal för 4-5 år sedan och köpte en och den funkar frb bra.

Jag köpte den som har en separat 12v nätdel med varvtals reglering på och sedan handenheten med bara en av/på knapp.
https://www.briklas.se/product/proxxon-ng-2-e-micromot-nataggregat-med-varvtalsreglering- Bilderna är missvisande (på alla sidor) då detta BARA är nätagget!
Så du behöver själva handenheten (proxxon micromot 60) med.
https://www.briklas.se/product/proxxon-60-60-e-60-ef-micromot-12-18v

Har dock aldrig handlat ifrån bricklas så vet ej hur dom är.
Conrad är dock ok att handla ifrån men blir dyrare.
https://www.conrad.se/sv/p/proxxon-micromot-28-707-ng-2-e-stromforsorjning-1-st-823807.html Igen bara nätagget!
https://www.conrad.se/sv/p/proxxon-micromot-micromot-60-28-500-multiverktyg-40-w-800899.html

Nätagget finns även på amazon.se och är då billigast.
https://www.amazon.se/Proxxon-28707-Str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning-Micromot-volt/dp/B0029WI1AS

Samma handenhet finns i tre olika konfigurationer.
Micromot 60 bara av/på knapp.
Micromot 60/E Med varvtals styrning.
Micromot 60 /EF Med varvtalsstyrning och chuck istället för den vanliga "dremel" infästningen.
E och EF blir dyrare men man skulle ju komma undan med ett nätagg utan varvtalsstyrning MEN dessa kostar tyvärr mer med.

Och en anledning till att det är bra att slippa varvtalsstyrningen i handenheten är värme och hållbarhet.
Elektronik intryckt i en small handhållen plasttub med en ganska stark motor som genererar en hel del värme vs elektroniken i en större låda långtifrån motorn!
Det är ganska självklart att det kommer vara mycket svalare i en större låda och därmed hålla längre!
Vilket är en stor anledning till att jag gillar proxxons lösning med separat nätaggg/varvtalsstyrning.

Själva handenheten är den lättaste jag har använt men den saknar inte ork tvärtom på lägre varvtal så är den det starkaste jag har använt med en ganska stor marginal.
Och även fast den har en sladd så är den smidigare än en batteri maskin då dom är mycket tyngre!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om du inte har handlat en dremel redan så kan jag tipsa om Proxxon istället.
Långtifrån lika känt men samma heller bättre kvalitet/hållbarhet och oftas billigare.
Fick detta tips från adam savages (mythbusters) youtube kanal för 4-5 år sedan och köpte en och den funkar frb bra.

Jag köpte den som har en separat 12v nätdel med varvtals reglering på och sedan handenheten med bara en av/på knapp.
https://www.briklas.se/product/proxxon-ng-2-e-micromot-nataggregat-med-varvtalsreglering- Bilderna är missvisande (på alla sidor) då detta BARA är nätagget!
Så du behöver själva handenheten (proxxon micromot 60) med.
https://www.briklas.se/product/proxxon-60-60-e-60-ef-micromot-12-18v

Har dock aldrig handlat ifrån bricklas så vet ej hur dom är.
Conrad är dock ok att handla ifrån men blir dyrare.
https://www.conrad.se/sv/p/proxxon-micromot-28-707-ng-2-e-stromforsorjning-1-st-823807.html Igen bara nätagget!
https://www.conrad.se/sv/p/proxxon-micromot-micromot-60-28-500-multiverktyg-40-w-800899.html

Nätagget finns även på amazon.se och är då billigast.
https://www.amazon.se/Proxxon-28707-Str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning-Micromot-volt/dp/B0029WI1AS

Samma handenhet finns i tre olika konfigurationer.
Micromot 60 bara av/på knapp.
Micromot 60/E Med varvtals styrning.
Micromot 60 /EF Med varvtalsstyrning och chuck istället för den vanliga "dremel" infästningen.
E och EF blir dyrare men man skulle ju komma undan med ett nätagg utan varvtalsstyrning MEN dessa kostar tyvärr mer med.

Och en anledning till att det är bra att slippa varvtalsstyrningen i handenheten är värme och hållbarhet.
Elektronik intryckt i en small handhållen plasttub med en ganska stark motor som genererar en hel del värme vs elektroniken i en större låda långtifrån motorn!
Det är ganska självklart att det kommer vara mycket svalare i en större låda och därmed hålla längre!
Vilket är en stor anledning till att jag gillar proxxons lösning med separat nätaggg/varvtalsstyrning.

Själva handenheten är den lättaste jag har använt men den saknar inte ork tvärtom på lägre varvtal så är den det starkaste jag har använt med en ganska stor marginal.
Och även fast den har en sladd så är den smidigare än en batteri maskin då dom är mycket tyngre!

Mycket tack för det tipset och den ingående förklaringen!
Jag har redan hunnit beställa en dremel, så jag låter den komma hit så kan jag packa upp och ”klämma och känna” på den, gillar jag inte vad jag ser så kan jag skicka tillbaka den och testar i så fall ditt tips.

Permalänk
Medlem

Vinkelslip vore mitt val.

Jag rekommenderar Bosch GWS 12V-76. Väldigt användbar för mellanstora projekt. Jag tycker den är roligare än min Dremel.
Lidl har ibland en liknande variant som kanske funkar nästan lika bra. Men personligen tycker jag att det är bättre att satsa på Bosch 12V-system.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

<Uppladdad bildlänk>

Beror på hur tjock plåten är. Ofta är ju inte plåten särskilt tjock i chassin och då tycker jag att plåtsax brukar fungera bra, sedan dra över kanterna med en hyffsat fin enkelspårig fil, kryss/korsspårade filer brukar fungera sämre på tunnplåt och resultater ser mindre proffsigt ut. Börja med att borra ett hål i varje hörn (radie på hörnen ser professionellt ut) och ett hål i mitten (eller däromkring) där du kan börja klippa. Klipp utåt mot linjerna och hörnen. Voila!

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Vinkelslip vore mitt val.

Jag rekommenderar Bosch GWS 12V-76. Väldigt användbar för mellanstora projekt. Jag tycker den är roligare än min Dremel.
Lidl har ibland en liknande variant som kanske funkar nästan lika bra. Men personligen tycker jag att det är bättre att satsa på Bosch 12V-system.

Tack för tipset, men jag försöker undvika flera modeller av batteriladdare/batterier om möjligt. Så hade jag hittat en makita variant av dremel rotary tool så hade jag valt en sådan. Så när det kommer till vinkelslipar och sådant som finns i makitas utbud så väljer ja dem framför något annat så kan jag använda laddare och batteri som jag redan har.

Permalänk
Medlem

Dremmel eller vinkelslip gör arbetet snabbt och lätt.
Vart befinner du dig i långa landet falukorv?
Befinner du dig i NV Skåne så är du hjärtligt välkommen ut till Höganäs så gör vi hål i plåt.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Dremmel eller vinkelslip gör arbetet snabbt och lätt.
Vart befinner du dig i långa landet falukorv?
Befinner du dig i NV Skåne så är du hjärtligt välkommen ut till Höganäs så gör vi hål i plåt.

Tack för erbjudandet! Drar jag mig ur diy-grejen med dremel så är det helt klart intressant. Bor ca 1h bilvägen från Höganäs, men har vägarna förbi ibland.

Permalänk

som sagt en vinkelslip kommer göra jobbet. även en sticksåg skulle fungera.

hemligheten är oavsett teknik att såga/kapa lite innanför linjen i det som ska bort och det sista ut till linjen tar man med en fil.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt en vinkelslip kommer göra jobbet. även en sticksåg skulle fungera.

hemligheten är oavsett teknik att såga/kapa lite innanför linjen i det som ska bort och det sista ut till linjen tar man med en fil.

Tack, jag ska försöka hålla mig innanför linjerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Tack för erbjudandet! Drar jag mig ur diy-grejen med dremel så är det helt klart intressant. Bor ca 1h bilvägen från Höganäs, men har vägarna förbi ibland.

Bara och skriva ett PM eller citera mig här så löser vi något

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Pendelsticksåg brukar jag använda. Till dom finns sågblad både för trä och metall. Bara borra hål där man ska börja.

Permalänk
Skrivet av naaw:

Tack, jag ska försöka hålla mig innanför linjerna.

kan rekomendera att tillverka ett par skräpträbitar du kan spänna på bägge sidorna om plåten på den kanten du filar nån eller några mm utanför linjen för hålet med ett par tvingar för att staga upp den så slipper du fenomenet att hela plåten vibrerar blir som en gitarrsträng när du drar med filen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows