Samsung S24 Ultra slår Iphone 16 Pro Max i batteritest

Permalänk

Bara att ta det med stor portion salt&peppar
Hur länge batteriet håller i praktiken är relativt beroende hur användaren använder telefonen. Det som är mer talande är att det måste laddas dagligen för att presentera på topp. Det som är mer oroande är varför vi inte ser batterier som klarar mer än 5k eller varför Apple inte klarar av att ge minst 45W laddning

Permalänk
Medlem

I ett batteritest bör man nog ändra rubriken till. För iPhone 16 Pro Max klår som sagt Samsung Galaxy S24 Ultra i Tom's Guides batteritest likt de flesta andra tester på YouTube.

https://www.tomsguide.com/us/smartphones-best-battery-life,re...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Batteritid har ju tyvärr aldrig varit Apples/Iphones starka sida. Relativt bra batterisparande åtgärder men få mAh gör att batteriet oftast inte räcker en hel dag om man använder telefon flitigt (ej spel).

Du skojar eller har du selektivt valt vilka batteritest du valt att se sen några år tillbaka? Kolla på ett par till så ser du hur det kan variera. 😊

OT:
Kul att se att hur batterierna utvecklas till det bättre 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag skulle kalla snarlika och man i vilket fall behöver ha med sig en laddare. Dock kommer folk som knappt använder mobilen men ändå lägger ut över 20 000kr säga att deras mobil håller i 2 dagar på en laddning. Jag ser dem på samma sätt som de som säger att deras laddbara borrmaskin håller i 2 dagar på en laddning.

Min åsikt kring batterier är att det behövs bättre batterier för våra fordon, energilagra skapad energi och smarta glasögon. Resten av produkterna så går det oftast att enkelt hantera batteriproblemet. De som använder mobilen mycket är ofta i närheten av där det går att ladda.

Solid state batterier väntar jag på, men de dröjer. Förutom mer energitäta så är de mindre brandfarliga.

Hej, min Sony (2500 kr) håller ca 4 dagar mellan laddningar och jag använder den som telefon, kamera, bank och lite sökningar. Jag går däremot inte som en zombie med näsan i telefonen eller spelar och ser på film via Tiktok m.m. Det kommer inom en snar framtid att finnas ett antal nya batterityper där b.l.a. Chalmers ligger i front med sin forskning och som du skriver Solid State, då får vi hoppas att det även gäller telefonbatterier och jag bara behöver ladda en gång varannan vecka. Förövrigt så laddar jag mina arbetsverktyg flera gånger per dag.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Verkar fungera men är ju bara vettigt om man klarar sig utan problem på 80% en vanlig dag.

Min Iphone 12 mini där jag inte hade funktionen var nere på 86% batterihälsa efter något år.
Min Iphone 15 plus där jag nästan alltid kört med begränsat till 80% har 99% hälsa efter 191 cykler och första användning oktober 2023.
<Uppladdad bildlänk>

Inte misshandlat mitt helt till döds än! Rätt snarlikt annars

Skrivet av Lyrre:

Ikea, kanske inte snabbast eller snyggast, men den fungerar samtidigt som ett stativ. Riktigt nöjd med min.

Vad heter den?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Du skojar eller har du selektivt valt vilka batteritest du valt att se sen några år tillbaka? Kolla på ett par till så ser du hur det kan variera. 😊

OT:
Kul att se att hur batterierna utvecklas till det bättre 😊

Baserar uttalandet på min egen erfarenhet av Apples telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det konstiga är att 16 Pro Max vann med över 2h i det här testet. Väldigt olika resultat:
https://youtu.be/ChhsUeqYrk8?si=BaqFQq8eVOPiTSN8

Även här hade den längre batteritid:
https://www.tomsguide.com/phones/iphones/iphone-16-battery-li...

Ja testerna kommer att bli olika beroende på signalstyrka. Ganska meningslöst att utropa vinnare på detta sätt. Siffrorna gäller bara det testet, det som Sweclockers länkar verkar inte lika seriöst med ljusstyrka men som sagt hur data hämtas till telefonerna spelar stor roll. Detta är väl mer tänkt som click-bait för apple-hatare känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ethan1:

Intressant! Skall testa. Laddningen på s24 ultra går ändå väldigt mycket snabbare än på min gamla 13 PRO Max . ( med Apples egna snabbladdare och kabel)

Ja, iphone 13 har en limit på 15W.
De ligger långt efter andra märken, för 4 år sedan hade jag en xaiomi som laddade i 120W.
Nu finns det upp till 300w.

Det ligger inte i Samsung eller Apples intresse att sälja större batterier. Säg att de hade 10 000 mah, säg om 3-4 år när batterierna ligger på 50% kapacitet så hade man ändå haft 1-2 dagar batteritid.

Skillnaden mellan telefoner nu är så liten, så att ingen hade känt behovet av att uppgradera.

Sedan kör de som har så snabb laddning på flera batterier som delar på belastningen vid laddning, medans samsung och apple kör på ett .

Det är väl en avvägningsfråga, då de kanske får dålig PR om batterierna dör extra snabbt och att det väger upp gentemot andelen som hade uppgraderat.

Enda anledningen att jag bytt så ofta är att jag får köpa dem för ca 42% av nypriset. Så när jag säljer min gamla så finansierar det min nya och jag får ett par tusen i fickan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det konstiga är att 16 Pro Max vann med över 2h i det här testet. Väldigt olika resultat:
https://youtu.be/ChhsUeqYrk8?si=BaqFQq8eVOPiTSN8

Även här hade den längre batteritid:
https://www.tomsguide.com/phones/iphones/iphone-16-battery-li...

Är fake titta på iphone 15 pro max har halva batteritiden jämnfört med samsung s24 ultra har varit med på flera tester så det stämmer inte varför halva batteritiden på iphone är tack vore de satt i billigare sämre batteri på grund av för stor tillverkningskostnader.

Permalänk
Viking
Skrivet av Bobylon:

Är fake titta på iphone 15 pro max har halva batteritiden jämnfört med samsung s24 ultra har varit med på flera tester så det stämmer inte varför halva batteritiden på iphone är tack vore de satt i billigare sämre batteri på grund av för stor tillverkningskostnader.

Nu fattar jag inte riktigt vad du försöker säga. Men 15 Pro Max vann i första jämförelsen jag hittade:

Och nu har 16 Pro Max ännu längre batteritid.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Ja, iphone 13 har en limit på 15W.
De ligger långt efter andra märken, för 4 år sedan hade jag en xaiomi som laddade i 120W.
Nu finns det upp till 300w.

Det ligger inte i Samsung eller Apples intresse att sälja större batterier. Säg att de hade 10 000 mah, säg om 3-4 år när batterierna ligger på 50% kapacitet så hade man ändå haft 1-2 dagar batteritid.

Skillnaden mellan telefoner nu är så liten, så att ingen hade känt behovet av att uppgradera.

Sedan kör de som har så snabb laddning på flera batterier som delar på belastningen vid laddning, medans samsung och apple kör på ett .

Det är väl en avvägningsfråga, då de kanske får dålig PR om batterierna dör extra snabbt och att det väger upp gentemot andelen som hade uppgraderat.

Enda anledningen att jag bytt så ofta är att jag får köpa dem för ca 42% av nypriset. Så när jag säljer min gamla så finansierar det min nya och jag får ett par tusen i fickan.

Du har helt rätt ! Angående laddning ligger SG 24 Ultra på max 26W, skulle säga att den pendlar mellan 24-26w, visar Wattmätaren.
Lite off topic,som jämförelse, ligger min iPad Pro M1 på mellan 26-34W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ethan1:

Du har helt rätt ! Angående laddning ligger SG 24 Ultra på max 26W, skulle säga att den pendlar mellan 24-26w, visar Wattmätaren.

när den ligger på 24-26 w från väggen så blir det bortfall till vad som faktiskt går in i batteriet.
Sorgligt nog är det mellan 20-22.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Nu fattar jag inte riktigt vad du försöker säga. Men 15 Pro Max vann i första jämförelsen jag hittade:
https://www.youtube.com/watch?v=4sunUuv-pgY

Och nu har 16 Pro Max ännu längre batteritid.

Här är den rätta kollade på den du skiclade innan men den är inte sant att iphone har 100% batteri efter 15min telefonsamtal visar på batterisparlage är på vid test kollar du på detta test så är han fysiskt ute som man använder på daglig användning.sen har jag flera kollegor som klagar på iphone 15 pro max som måste ladda 3-4ggr per dag jämnfört 2ggr laddning med iphone 14 pro max.

https://youtube.com/shorts/FzauJ-6_ySg?si=v_K_H6pK6giPyzWX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobylon:

Här är den rätta kollade på den du skiclade innan men den är inte sant att iphone har 100% batteri efter 15min telefonsamtal visar på batterisparlage är på vid test kollar du på detta test så är han fysiskt ute som man använder på daglig användning.sen har jag flera kollegor som klagar på iphone 15 pro max som måste ladda 3-4ggr per dag jämnfört 2ggr laddning med iphone 14 pro max.

https://youtube.com/shorts/FzauJ-6_ySg?si=v_K_H6pK6giPyzWX

Det där är ju sämsta typen av batteritest, då en telefon aldrig används på det viset.
Sedan kan testet lätt vinklas genom vad som ligger aktivt i bakgrunden, vilket inte visas.

Om dina kollegor måste ladda sina lurar 3-4ggr om dagen är ju frågan vad de faktiskt gör under en arbetsdag…

Permalänk
Medlem

Dem flesta toppmodellerna har väl ungefär samma batteritid, valet för mig handlar om android eller ios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Baserar uttalandet på min egen erfarenhet av Apples telefoner.

Intressant. Då är alltså även batteritid subjektivt nuförtiden. Känns inte som mänskligheten kan enas om någonting. För mig är en meter inte lika lång som den är för någon annan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Intressant. Då är alltså även batteritid subjektivt nuförtiden. Känns inte som mänskligheten kan enas om någonting. För mig är en meter inte lika lång som den är för någon annan.

Skulle du vilja vara vänlig och förtydliga vad det är du argumenterar emot mina argument? För jag förstår inte vart du vill komma med dina kommentarer.

Permalänk
Medlem

Kortfattat : några procents skillnad hit eller dit gällande batteriet äts fort upp om det skiljer i kvalitet på mobilnätet.

Då jag kört SIM-kortskarusell på min Galaxy S21 (dvs, äldre och mer sliten än mobilerna i trådstart) kan jag säga att jag å ena sidan klarar mig en dag på en laddning (laddar till 80% och använder inte mobilen hela tiden), å andra sidan spelar mobilnätet mer roll än man kan tro. Det varierar såklart från plats till plats, men när jag körde Hallon med 5G mottaget på fabriken där jag jobbar kanske telefonen tappade typ 30% under en arbetsdag bara genom att ligga i fickan. Comviq 20% och Halebop 15%. Bara höftar siffrorna, men skillnaderna blev än tydligare när jag lyssnade på Spotify i bakgrunden. Spotify suger rätt mycket batteri tycker jag, och tusan vet varför. Lyssnar jag på MP3 via VLC drar det nästan ingenting. (jag kör f.ö barnens "sagotelefoner" i flygplansläge, de räcker många dagar utan att laddas, och min gissning är att om man har en modern telefon, låser den på 2G, och stänger av datatrafik så räcker den rätt länge. Men, vad ska man då ha den till...)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Ingen bör köpa Apples produkter.

De är jordens sämsta antikonsument-företag.

Att de nerfar förra årets telefoner på flit när en ny generation släpps.

Riktigt fult och typiskt Apple.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Skulle du vilja vara vänlig och förtydliga vad det är du argumenterar emot mina argument? För jag förstår inte vart du vill komma med dina kommentarer.

Menar mest att hur lång batteritiden är går ju att mäta. Då borde det gå att komma fram till om Iphone har generellt dålig batteritid eller inte. Det verkar inte som den är generellt dålig. Men du upplever att den är det? 🤷‍♂️

Skrivet av Dizzö:

Ingen bör köpa Apples produkter.

De är jordens sämsta antikonsument-företag.

Dina fina kommentarer om Apple varje gång är ju också kul.

Vet inte vad du pratar om. Nerfar förra årets telefoner med flit? Vad då antikonsument? Har teknikprodukter från flera olika företag i mitt hem och på jobbet, däribland Apple. Ganska stor erfarenhet av Apples grejer eftersom jag haft mycket att göra med dem i arbetet under mer än två decennier. Dina uttalanden om Apple matchar inte den värld jag lever i. Det inte menat att allt Apple gör är perfekt eller att det känns som de har märkliga saker för sig ibland.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Menar mest att hur lång batteritiden är går ju att mäta. Då borde det gå att komma fram till om Iphone har generellt dålig batteritid eller inte. Det verkar inte som den är generellt dålig. Men du upplever att den är det? 🤷‍♂️

Tester säger ju något absolut men du verkar insnöad på att ett test är enda sanningen. Det spelar inte så stor roll för mig om Apple eller Samsung ligger bäst till i en lista på batteritid om det innebär att vid 14-15 tiden så måste jag i med laddaren. För mig är det ett tecken på att batteritid inte är prioriterat, något jag skrev i första posten du svarade på. Apple har dock väldigt bra batterisparande åtgärder när man inte använder telefon, generellt, så om den bara ligger så försvinner inte så mycket batteri som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Tester säger ju något absolut men du verkar insnöad på att ett test är enda sanningen. Det spelar inte så stor roll för mig om Apple eller Samsung ligger bäst till i en lista på batteritid om det innebär att vid 14-15 tiden så måste jag i med laddaren. För mig är det ett tecken på att batteritid inte är prioriterat, något jag skrev i första posten du svarade på. Apple har dock väldigt bra batterisparande åtgärder när man inte använder telefon, generellt, så om den bara ligger så försvinner inte så mycket batteri som tur är.

Okej, men du skrev inlägget här att batteritid inte är Apples/Iphones starka sida.

Får i alla fall mig att tolka det som om Apple gör ett sämre jobb med sina enheter än andra tillverkare. Men du menar alltså att det är kass på en smartphone generellt? Det kan jag hålla med om – vore kul med några dagars batteri tid i alla fall – men det är som det är och vi har manicker som är kapabla till långt mycket mer än exempelvis Nokia 3310 som ju hade mycket längre batteritid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilka försämringar har du upplevt på iPhone 15?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Tror ”star-affinity” reagera på samma sak som jag. Att hade du i ditt första inlägg skrivit tex ”i min erfarenhet…”. Men jag håller med dig i det att för mig spelar det i stort sett inte roll vilket märke. Förstår inte varför man låser sig till bara Android eller bara Apple. Kul att prova och hålla sig uppdaterad på båda fronter istället och lägga mer sina krav på batteri, kamera tex 🙂

Sen är jag faktiskt imponerad över dem som får slut på batteri på sin telefon på eftermiddagen. Alla har inte hus, fru, barn så klart men hur hinner man med att Jobba och kanske någon fritidssysselsättning på kvällar och helger?

Intressant det som några varit inne på här, det är märkligt hur Sweclockers väljer att lägga fram det och en del kommentarer (överlag om det handlar lm Apple).
Clik-bait har man hört om länge men nu på senare år känns det som att vi går mot ”chatt-bait” också.
Förstår inte hur man orkar att ha det som heltidsjobb att lägga så mycket hat på ett bolag, kanske samma folk som har slut på batteriet tidig eftermiddag? 😅

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ethan1:

Mer info om laddningen mät i Watt för Samsung Galaxy s24 Ultra. Med högsta batterisparläget på, där batteriet laddas högst till 80 %, ligger laddningen på 35-40 W , enligt Wattmätaren.
Mobilen laddades från 20 till 80% på ca en halvtimme.