Säkert att köpa ifrån? Hur tänka?

Permalänk
Medlem

Säkert att köpa ifrån? Hur tänka?

Hej datorexperter!👌

Min 15 år gamla dator har gått sönder, och mer därtill efter att jag försökte laga den. Hur som helst, blivit trött på den, och om jag får den att fungera så har jag ändå bara 15 fps på Fortnite.
Så, jag tänkte införskaffa mig en ny kombinerad gaming och musik-dator. Alltid kört Mac innan till musik men tänkte våga mig på en kombinerad lösning. Det enda som behövs till musikproduktion är vad jag förstår usb-c -ingång och ett extern ljudkort. Så frågorna berör mest gaming-delen.

Jag är beredd att lägga max 15, men gärna såklart mindre. Hur bra kvalitet vill jag spela på? Gärna 1080p rätt nära max settings (sorry kan inte termerna, vet inte hur jag ska beskriva😂). Men ja, vill att det ska flyta bra och se snyggt ut. Orkar inte med låg fps längre.

Så. Är det säkert att köpa en beggad gamingdator från sweclockers marknad eller blocket? Eller är det stor risk för att man får något halvt ej fungerande?
Säg 10k beggad vs 15k ny, är det befogat att köpa ny?

Edit:

Spel jag kan tänkas vilja spela är cod, cs2, escape from turkov, apex, skräckspel överlag. Vill klara många spel, inte direkt va begränsad.

Tack på förhand! All möjlig input är jag tacksam för.
Ses på deathcam:en.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig att bygga själv? Då får du en rätt vass speldator för 15 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Kan du tänka dig att bygga själv? Då får du en rätt vass speldator för 15 000 kr.

https://komponentkoll.se/bild/pwGMF.png

Tyvärr har jag inte den kompetensen 😩

Permalänk
Medlem

Är du som mig och är en riktig chad i EFT och det är ditt primära spel så bör du definitivt överväga en X3D-CPU.

Jag har sålt min dator och mycket annan dyr teknik samt köpt sådan på Blocket och allt har varit utan bekymmer förutom en grabb som hade tejpat kartong runt en skärm som sprack under leveransen, jag blev dock inte lidande för det förutom att jag fick åka och slänga skiten.

Nåväl, min princip vid köp med blocketpaketet (Vilket du alltid skall använda) är att filma både när jag packar ned, markerar tejpen för ev. manipulering och när jag skickar det med fokus på markeringen.

Jag gör detsamma vid köp, filmar när jag tar emot försändelsen i kassan, ställer den åt sidan filmar runtom.
Återupptar sedan filmningen hemma när jag packar upp varan för att ha ryggen fri om dom skickar en betongklump.

SweC marknad och på blocket har jag aldrig blivit lurad. Jag handlar däremot aldrig på Tradera då jag vill minnas att deras köpskydd är uselt, men är inte helt insatt.

Och jag tycker definitivt du skall köpa begagnat då prestandan per krona är mycket högre. 😊

Permalänk

De som endast ska ha datorn för att spela på och annat liknande privat bruk kan välja att köpa en begagnad dator om de vet vad de gör. En liknelse i bilvärlden kan vara, att de som vet vad de gör kan köpa en bil begagnad billig privat.

Om man dock inte är så insatt så finns det stor risk att det blir ett sämre köp än att köpa nytt eller bil på bilfirma. Med det sagt så rekommenderar jag en ny färdig dator. Montering brukar också vara billigt ca 800kr på webhallen och Inet.

Det vanligaste problemet vissa har när de köper begagnat är att de inte vet vad prylarna är värda och de kan få betala mer än vad motsvarande nytt kostar, sedan är inget felfritt. Och en privatperson lämnar självklart inte ett års garanti som butik. Det förväntar då att man själv kan felsöka när datorn krånglar.
Sist kommer säkerhet. En känd butik är så mycket säkrare och handla ifrån och mindre risk för skit på lagringsenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newform:

Tyvärr har jag inte den kompetensen 😩

Så här kan det se ut på Inet.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/O0wuAc-UH3zj0whKoWcEY-9eUCI/newform

Permalänk
Medlem

Tack för svar allesammans,

Är lite för feg för begagnat känner jag, om det vore något halvdant med enheten så skulle det ju bli surt.
Kanske passar på att köpa nytt under Black Week i november istället?

Permalänk
Medlem

Ser rimligt ut😁
Hur vet jag om datorn kommer ha usb-c ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newform:

Ser rimligt ut😁
Hur vet jag om datorn kommer ha usb-c ingång?

Kolla under moderkortet, för detta fall:

USB bakpanel

4 st USB 2.0
2 st USB 3.0/3.1 Gen1
1 st USB 3.1 Gen 1 Type-C

Permalänk

Så länge det varit gott omdöme så har det gått bra för mig. Upplever att tradera är billigare än blocket, samt ingen på tradera backar ur.

Om vi tar 6900 xt som exempel, märk dock att det kan vara glest mellan:
5101kr 2024-06-09
4550kr 2024-09-09

3080:
4800kr 2024-09-19
4300kr 2024-09-21
4578kr 2024-09-22

3090 kostar oftast över 7000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

Så länge det varit gott omdöme så har det gått bra för mig. Upplever att tradera är billigare än blocket, samt ingen på tradera backar ur.

Om vi tar 6900 xt som exempel, märk dock att det kan vara glest mellan:
5101kr 2024-06-09
4550kr 2024-09-09

3080:
4800kr 2024-09-19
4300kr 2024-09-21
4578kr 2024-09-22

3090 kostar oftast över 7000kr.

Alright, kan inte grafikkort såhär på rak arm men ja.. 😅 du menar att det är bra pris begagnat?

Permalänk
Skrivet av newform:

Alright, kan inte grafikkort såhär på rak arm men ja.. 😅 du menar att det är bra pris begagnat?

Skulle mena på att kortet blir 2300kr billigare, fast med med 8% (6900xt) eller 16% (3080) performance drop i 1440p, motsvarande en performance/kr kostnad på 550kr & 1100kr. Så 1800kr är den reella "vinsten" för 6900 xt.

Om ett par månader efter nyår kan begagnat-priserna halveras med nästa generation dock. Det är nog sämsta läget att köpa både nytt och begagnat tills dess.

Men 3 månader för en tidigare dator - hur många tusen hade man givit för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

<Uppladdad bildlänk>

Skulle mena på att kortet blir 2300kr billigare, fast med med 8% (6900xt) eller 16% (3080) performance drop i 1440p, motsvarande en performance/kr kostnad på 550kr & 1100kr. Så 1800kr är den reella "vinsten" för 6900 xt.

Om ett par månader efter nyår kan begagnat-priserna halveras med nästa generation dock. Det är nog sämsta läget att köpa både nytt och begagnat tills dess.

Men 3 månader för en tidigare dator - hur många tusen hade man givit för det?

Jaha! Tror jag hajjar. Men jaha, det kommer ut en ny generation vid årsskiftet alltså? Ja då verkar det ju väldigt dumt att köpa nu. Antar att det som kostar 15 nu kommer bli billigare då med? Även om det är nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newform:

Tack för svar allesammans,

Är lite för feg för begagnat känner jag, om det vore något halvdant med enheten så skulle det ju bli surt.
Kanske passar på att köpa nytt under Black Week i november istället?

Det är en bra idé att vänta om det inte är akut. Inet brukar ha gratis montering under Black Week och även rabatt på komponenter. Dock slutade de med gratis montering innan själva Black Friday sist då så många beställt så det kanske är säkrast att beställa relativt tidigt under reaperioden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det är en bra idé att vänta om det inte är akut. Inet brukar ha gratis montering under Black Week och även rabatt på komponenter. Dock slutade de med gratis montering innan själva Black Friday sist då så många beställt så det kanske är säkrast att beställa relativt tidigt under reaperioden.

Det är inte väldigt akut men klart jag vill ha den inom ganska snar framtid. Vet inte hur stor skillnad det gör i pris när nya generationer kommer ut?
Om det bara rör sig on ett par tusen (jag kommer ju ändå inte ha råd med den nya generationen antar jag med en prislapp på 15k?) så kanske det inte spelar så stor roll.