Testpilot: Philips Evnia 32M2N8900 – QD-OLED för gaming med premium

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Philips Evnia 32M2N8900 – QD-OLED för gaming med premium

Sebastian ”Nissling” Pettersson undersöker en av höstens nya spelskärmar för den som vill ha extra allt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert

Kul att vara tillbaka här igen!

Om ni har några frågor eller feedback (ris som ros) tar jag gärna emot det här i tråden.

Permalänk

Tack för en mycket välskriven recension!
Tror min nästa skärm blir en qd-oled. Hoppas bara det dyker upp skärmar i 38 eller 40 21:9!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Om ni har några frågor eller feedback (ris som ros) tar jag gärna emot det här i tråden.

Är det värt att tillägga i testet att USB-C laddar även en laptop i upp till 65W 90W. Detta är en viktig funktion för mig som använder laptop så att ansluten laptop laddas samtidigt som den används.

Verkar vara en toppenskärm. Toppentest också!

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Zipparn:

Är det värt att tillägga i testet att USB-C laddar även en laptop i upp till 65W. Detta är en viktig funktion för mig som använder laptop så att ansluten laptop laddas samtidigt som den används.

Bra input! Jag hade fullt upp under de två veckorna jag hade skärmen framme att testa bild- och spelfunktioner att USB-C hamnade lite i skymundan tyvärr. Blir lätt så när tiden är lite begränsad.

Vanligtvis tar jag också upp kompatibiliteten med Mac via Thunderbolt men av tidigare nämnda skäl hann jag inte med det.

Kul att du uppskattar testet!

Permalänk
Medlem

Hur mer utförligt funkar skärmen med reflexer och speglar man sig själv i skärmen…om du förstår hur jag menar..?

Permalänk
Medlem

Sugen på denna!
Har för mig att jag läste det skulle vara 65 W via USB-C vilket gjorde mig lite ledsen, men att det är 90 W avgör nog saken.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Sugen på denna!
Har för mig att jag läste det skulle vara 65 W via USB-C vilket gjorde mig lite ledsen, men att det är 90 W avgör nog saken.

Det stämmer nog. I manualen står det upp till 90W
https://prnt.sc/fu7n1N5KW8VI
https://www.documents.philips.com/assets/20240208/67ee766e973...

Jag kanske misstolkade vad som stod på produktsidan:
https://prnt.sc/p6ME6-pX6TKR
https://www.philips.se/c-p/32M2N8900_00/4k-uhd-gaming-monitor...

Permalänk
Medlem

Klart intressant, förutom glossy och för stor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tack för en bra test. Har väntat på att få läsa en recension på den här modellen.
Känns som att vi fått en ny seriös aktör inom premium-skärmar med Philips Evnia.
Det här verkar vara allt man kan önska av en bra OLED-skärm.
Hoppas den dyker upp hos lite fler återförsäljare framöver...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Trevligt med utförliga mätningar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nissling:

Välkommen tillbaka!

Citat:

Tankstreck och bindestreck är olika tecken som ej ska sammanblandas. Artikeln har tankstreck på många ställen där det ska vara bindestreck. #käpphäst

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hmmm… Allt är väldigt förvirrande.
På Kompletts sida för skärmen står det dessutom att den har KVM. Vad sjutton är det som gäller egentligen?

https://www.komplett.se/product/1314977/gaming/spelutrustning...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av happy_per:

Hur mer utförligt funkar skärmen med reflexer och speglar man sig själv i skärmen…om du förstår hur jag menar..?

Direkta reflektioner såsom solljus och lampor syns förstås, men annars blir reflektionerna i regel tämligen dämpade. Sitter du i ett väldigt ljust rum och visar upp en svart bild på skärmen, så kan du se en ganska mörk spegelbild av dig. Vid faktiskt bruk ska det mycket till innan det blir ett problem.

Med det sagt så orsakar reflektioner att svärtan blir ljusare och således blir upplevelsen bäst av att sitta i ett rum som är mörkt eller åtminstone har begränsat med ljus.

Skrivet av Alling:

Välkommen tillbaka!

Tackar! Och tack för genomgången gällande bindestreck och tankstreck. Ska lägga ett extra öga på det vid nästa test.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Hur är mörka/svarta scener när skärmen är i ett ljusare rum? Har den samma problem som andra QD-OLED att svart blir lila?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Hedersmedlem

Hmmm… Allt är väldigt förvirrande.
På Kompletts sida för skärmen står det dessutom att den har KVM. Vad sjutton är det som gäller egentligen?

Tekniska infon hos komplett är helt totalt fel, kommer från nån ultrawide-skärm.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Vzano:

Hur är mörka/svarta scener när skärmen är i ett ljusare rum? Har den samma problem som andra QD-OLED att svart blir lila?

Det lilla jag hann testa med mörka scener i ljusa rum (mitt rum är mörklagt) så skulle jag säga att den lila tonen var påtaglig, men kanske inte fullt så störande som jag väntade mig.

Återigen är ljust rum och QD-OLED en tämligen suboptimal kombination och då är gissningsvis WOLED mer lämpligt. Fast allt blir ju en kompromiss under de förutsättningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tekniska infon hos komplett är helt totalt fel, kommer från nån ultrawide-skärm.

OK. Men vet vi vad som är rätt då? Klarar den 90 W via USB-C eller är det 65 W? Har den KVM?

Jag köpte faktiskt hem en från Komplett nu och det ser inte ut att stå något om KVM och hur många watt den kan ge. Jag får väl öppna och testa hur den ter sig.

I PDF:en här (från Philips amerikanska sajt?) står det att den har KVM och upp till 65 W via USB-C:

https://www.documents.philips.com/assets/20241023/39b1f92046c...

Skrivet av Zipparn:

Det stämmer nog. I manualen står det upp till 90W
https://www.documents.philips.com/assets/20240208/67ee766e973...

Ser nu att det där inte är samma skärm även om den har samma modellnummer enligt PDF:en? Det är en skärm med 34" 3440 x 1440 (WQHD) som du länkat till. Snurrigt som sagt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK, har den hemma nu och har testat den någon timme. Jag är helt golvad.
Hade tio år gammal skärm med 16:9, IPS-panel, och 1440p innan. Det känns som en helt annan dator och gamla spel känns nästan som nya.

Tycket det funkar fint att köra 4K oskalat med en armlängds avstånd till skärmen för mig. Liten text ser ändå mycket skarpare ut än på den gamla skärmen (testat i både MacOS och Windows).

Edit:
Kan säga att jag har KVM som alternativ i OSD-menyn på skärmen jag har här i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför finns den hos så få återförsäljare...hostinethost...detsamma med Philips Evnia nya 32" mini-led modell.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad höjden är i lägsta läget med stativet? 57,2 cm på högsta läget står det överallt.
Jag har begränsat utrymme uppåt på 52 cm så den måste passa (datorskåp).
Är den verkligen bara 20cm på djupet med stativ??? Låter väldigt bra i så fall!!

Detta är verkligen den snyggaste gaming oled monitorn just nu. Passar kanon hemma hos mig
Lite dyrare än alienwares 32a, men jag föredrar plan skärm och gärna glossy då detaljer och färger står ut mer.
Denna passar mig perfekt!
Alienwares 32a oled går att köpa för 11k och denna går för 13,4kså det blir att spara ett par månader till
Abient light är ju så nice när man spelar i mörkt rum!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av KingCobra:

Någon som vet vad höjden är i lägsta läget med stativet? 57,2 cm på högsta läget står det överallt.

Eftersom höjden kan justeras med ett intervall på 130 mm så ger det i så fall en lägsta möjliga höjd på 44,2 cm.

Permalänk
Medlem

Alla oled skärmar med VRR har flickering, sjukt störigt fenomen. Jag har stängt av vrr helt och hållet på min LG oled 27’’ 240hz, ser knappt nån tearing ändå när uppdateringsfrekvensen är så pass hög som 240hz.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Alla oled skärmar med VRR har flickering, sjukt störigt fenomen. Jag har stängt av vrr helt och hållet på min LG oled 27’’ 240hz, ser knappt nån tearing ändå när uppdateringsfrekvensen är så pass hög som 240hz.

Det verkar ändå kunna variera lite beroende på tillverkarens firmware.
Ser man på vad som listas som nytt för firmware för skärmen MPG 321URX QD-OLED och den som släpptes 2024-05-06 så står det:

6. Fixed image flicker issue when VRR is enabled.

https://www.msi.com/Monitor/MPG-321URX-QD-OLED/support#firmwa...

Vore intressant att jämföra hur detta ter sig på olika skärmar med samma panel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har 27tums varianten av denna skärm och är otroligt nöjd. Otroligt vackra färger och kontraster!

Permalänk
Medlem

Det verkar ändå kunna variera lite beroende på tillverkarens firmware.
Ser man på vad som listas som nytt för firmware för skärmen MPG 321URX QD-OLED och den som släpptes 2024-05-06 så står det:

6. Fixed image flicker issue when VRR is enabled.

https://www.msi.com/Monitor/MPG-321URX-QD-OLED/support#firmwa...

Vore intressant att jämföra hur detta ter sig på olika skärmar med samma panel.

De där firmwares har inte fixat nåt flimmer. Finns ingen flimmerfri oled sett till vrr.

Permalänk
Hedersmedlem

Ligger redan i tipstråden men stoppar det här också för de som inte följer den. Komplett säljer nu den här skärmen för 9490:-

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

De där firmwares har inte fixat nåt flimmer. Finns ingen flimmerfri oled sett till vrr.

Nä, verkar stämma. Men det stod som sagt så i firmware-uppdateringens ändringsloggar – att den skulle minska flimmer vid VRR. Men jag testade lägga in den och tyckte inte det blev så mycket bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Ligger redan i tipstråden men stoppar det här också för de som inte följer den. Komplett säljer nu den här skärmen för 9490:-

Blev en beställning - tackar

Visa signatur

Sapere Aude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tack för tipset. Känns som ett väldigt bra pris för den skärmen.

Ja, det blev en beställning.

Visa signatur

-dool