Permalänk
Medlem

Docka/hub med 4k@120Hz

Har kollat runt lite efter en hub att koppla in dator (en Macbook Pro M1 samt en HP 810). Förutom lite småprylar (tangentbord, mus, eventuellt SD & CF-kort) är det framför allt skärmen som vållar mig huvudbry.

Båda datorerna ser ut att kunna skicka ut 40 gpbs över usb/TB, men det är en djungel att hitta hubbar som klarar av att skicka igenom det. Jag har kollat på Amazon och det verkar alltid vara någon som haft problem att få 4k@120Hz att fungera.

Någon som har en rekommendation på lager?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bubbelbabbel:

Har kollat runt lite efter en hub att koppla in dator (en Macbook Pro M1 samt en HP 810). Förutom lite småprylar (tangentbord, mus, eventuellt SD & CF-kort) är det framför allt skärmen som vållar mig huvudbry.

Båda datorerna ser ut att kunna skicka ut 40 gpbs över usb/TB, men det är en djungel att hitta hubbar som klarar av att skicka igenom det. Jag har kollat på Amazon och det verkar alltid vara någon som haft problem att få 4k@120Hz att fungera.

Någon som har en rekommendation på lager?

Ska man köra mer än 1080p60 så skulle jag säga att generella rekommendation i sånnahär lägen är att köra med en USB-hub/switcher för tillbehören sen bildsignalerna separat, så får man växla på två ställen, om man inte har en skärm med inbyggd kvm dvs, vilket är den optimala lösningen.

Permalänk
Medlem

Nördic har lite KVM för USB.
Den här har en HDMI och en DP ut, klarar 4096x2160 144(DSC)/120/60Hz.
https://noerdic.se/collections/kvm-2-till-2/products/nordic-k...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Nördic har lite KVM för USB.
Den här har en HDMI och en DP ut, klarar 4096x2160 144(DSC)/120/60Hz.
https://noerdic.se/collections/kvm-2-till-2/products/nordic-k...

Skrivet av Ernesto:

Tack för svaren. Jag kanske var lite otydlig. Jag kommer bara att använda en laptop åt gången. KVM-switch känns lite osmidigt. Vad jag är ute efter är en docka till vilken tangentbord, mus och skärm är anslutna. Från dockan en USB-C-kabel att koppla in datorn med.
Jag tror att alla som har en laptop på jobbet har en sådan docka, men jag har svårt att hitta en som kan driva 4k@120 Hz.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bubbelbabbel:

Jag tror att alla som har en laptop på jobbet har en sådan docka, men jag har svårt att hitta en som kan driva 4k@120 Hz.

Jag misstänker att enda sättet att få igenom 4K/120/8-bit är att köra DP Alt mode HBR3 och då går precis allt till föra över bildsignalen. Finns ingen bandbredd över för att baka in USB över DP. Då är det Thunderbolt som hoppet står till genom att baka in HBR3-strömmen och lämna över lite för USB. Fast HBR3 kräver ≈32 Gbps och ifall dockan har som mål att köra USB i säg 10 Gbps så räcker det inte till mer än DP/HBR2-hastighet.

Man kan gissa vad som sker utifrån de problem som rapporteras om de dockor du läst om. Ifall man bara får ut max 4K i ca 97–98 Hz har man HBR3 men har problemet att man kör 10 bitar. Om man endast når 4K/≈60 Hz/10-bit är det HBR2-hastighet som går igenom.

DSC skulle vara ett sätt att få ned bandbredden men så vitt jag känner till fungerar DSC endast vid direktkoppling GPU-till-skärm så som läget ser ut. Dell har någon speciallösning där man kan DP-länka två 4K/60-skärmar tack vare DSC men det verkar vara undantaget. Ifall det nu går att hantera det via en docka måste dockan byggas för föra vidare DSC. Risken är dock att dockorna är anpassade för det dockor används till: ansluta kontorsskärmar i 60 Hz. Så den rätta dockan kanske inte finns ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag misstänker att enda sättet att få igenom 4K/120/8-bit är att köra DP Alt mode HBR3 och då går precis allt till föra över bildsignalen. Finns ingen bandbredd över för att baka in USB över DP. Då är det Thunderbolt som hoppet står till genom att baka in HBR3-strömmen och lämna över lite för USB. Fast HBR3 kräver ≈32 Gbps och ifall dockan har som mål att köra USB i säg 10 Gbps så räcker det inte till mer än DP/HBR2-hastighet.

Man kan gissa vad som sker utifrån de problem som rapporteras om de dockor du läst om. Ifall man bara får ut max 4K i ca 97–98 Hz har man HBR3 men har problemet att man kör 10 bitar. Om man endast når 4K/≈60 Hz/10-bit är det HBR2-hastighet som går igenom.

DSC skulle vara ett sätt att få ned bandbredden men så vitt jag känner till fungerar DSC endast vid direktkoppling GPU-till-skärm så som läget ser ut. Dell har någon speciallösning där man kan DP-länka två 4K/60-skärmar tack vare DSC men det verkar vara undantaget. Ifall det nu går att hantera det via en docka måste dockan byggas för föra vidare DSC. Risken är dock att dockorna är anpassade för det dockor används till: ansluta kontorsskärmar i 60 Hz. Så den rätta dockan kanske inte finns ännu.

Tack! Det var en härlig blandning av upplysande, nyttigt och förvirrande - på ett bra sätt.
Utifrån mina tänkta användningsområden lutar jag åt att köpa en vanlig kontorsdocka och vara nöjd med det. Även om ögonen skulle uppskatta en högre uppdateringsfrekvens verkar det vara svårt att åstadkomma. Skulle 4k/100 vara uppnåeligt?'

Edit: förutom rent kontorsarbete (läs: office) använder jag också min MacBook för fotoredigering ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte vad du är ute efter, men jag (snåljåp) skulle kört en usb-hubb till all kringutrustning och vanlig bildkabel, så får du byta två sladdar in i datorn.
Annars har jag på jobbet en HP hub/docka med en tvådelad kabel, det är thunderbolt och strömkabel parallellt, den heter G2 230 watt och kör en 4k skärm i 144 hz i alla fall.
HP har säkert fler varianter, men har råkat ut för tidigare att vissa märken av dockor bara stöder samma märke av dator osv. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrre:

Troligtvis inte vad du är ute efter, men jag (snåljåp) skulle kört en usb-hubb till all kringutrustning och vanlig bildkabel, så får du byta två sladdar in i datorn.
Annars har jag på jobbet en HP hub/docka med en tvådelad kabel, det är thunderbolt och strömkabel parallellt, den heter G2 230 watt och kör en 4k skärm i 144 hz i alla fall.
HP har säkert fler varianter, men har råkat ut för tidigare att vissa märken av dockor bara stöder samma märke av dator osv. 🤣

<Uppladdad bildlänk>

Det är så jag har det idag. En HDMI-kabel och en liten usb-hub till kringutrustning. Och det är precis det här jag vill komma ifrån
Vi kör HP-dockor på jobbet, ska se om jag kan låna hem en för att se vad de kan åstadkomma. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Att få 4K/144 till en skärm över den dockan förutsätter något av två:

• Att man kör 4K/144 med 4:2:2-subsampling för lägre bandbredd, vilket då sällan är önskvärt pga effekterna
• Dockan aktiverar själv DSC för att kunna få igenom bandbredden. Det är i vanlig ordning lite oklart i dockans beskrivning hur det åstadkoms eller exakt vilka gränser det handlar om, likt ifall det är upp till tre 4K-skärmar som kan anslutas och i så fall vilket frekvens det rör sig om. HBR3-hastighet utan DSC skulle räcka till tre stycken 4K/30-skärmar men också det är sällan önskvärt.

Hoppas det fungerar!

Permalänk
Medlem

Har nu en MBPro M4Pro med TB4. Finns det någon anledning att tro att det inte skulle funka med en TB4-docka och en HDMI- till TB4-adapter?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bubbelbabbel:

Har nu en MBPro M4Pro med TB4. Finns det någon anledning att tro att det inte skulle funka med en TB4-docka och en HDMI- till TB4-adapter?

Finns alltid risk för bök när man kopplar pryl på pryl. Här finns i alla fall inget jag kan se som direkt säger stopp. Teorin är den rätta. Bara hoppas praktiken är där.

Berätta gärna hur det fungerade. Det finns miljarder möjliga kombinationer av prylar i de här fallen och det är så få gånger man bu eller bä bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns alltid risk för bök när man kopplar pryl på pryl. Här finns i alla fall inget jag kan se som direkt säger stopp. Teorin är den rätta. Bara hoppas praktiken är där.

Berätta gärna hur det fungerade. Det finns miljarder möjliga kombinationer av prylar i de här fallen och det är så få gånger man bu eller bä bekräftat.

Tack för input. Jag får nog grejerna nästa vecka. Lovar att återkoppla.

Visa signatur