Permalänk
Medlem

CDON elände

Beställde en mobiltelefon från CDON 14 sept. Ångrade mig och via CDON-Support ville jag annullera orden. Men ingen respons. Provade även ringa (2 dag/vecka 9-11) men ingen kontakt. Har även pausat fakturan till 10 okt. Ja det enda vettiga svar från CDON kom för några dagar sedan om jag kan pausa fakturan. Läget är nu att igår kom telefon till post utlämning. Har inte fått instruktion om hur jag skall agera vid retur och hämtar ej ut telefon. Den skickas då automatiskt tillbaka. CDON kommer att troligtvis få info om returen efter den 10 okt. Vilket resultera i att måste betala fakturan. Pengarar tillbaka först när CDON annullerat på Qliro. Onödigt krångel om CDON åtgärdat beställningen genast och annullerat. Rekommendation handla inte på CDON!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Beställde en mobiltelefon från CDON 14 sept. Ångrade mig och via CDON-Support ville jag annullera orden. Men ingen respons. Provade även ringa (2 dag/vecka 9-11) men ingen kontakt. Har även pausat fakturan till 10 okt. Ja det enda vettiga svar från CDON kom för några dagar sedan om jag kan pausa fakturan. Läget är nu att igår kom telefon till post utlämning. Har inte fått instruktion om hur jag skall agera vid retur och hämtar ej ut telefon. Den skickas då automatiskt tillbaka. CDON kommer att troligtvis få info om returen efter den 10 okt. Vilket resultera i att måste betala fakturan. Pengarar tillbaka först när CDON annullerat på Qliro. Onödigt krångel om CDON åtgärdat beställningen genast och annullerat. Rekommendation handla inte på CDON!

Det är nog egentligen lite av ett mysterium att någon som hänger på det här forumet fortfarande handlar på CDON. Förstås tråkigt att det krånglar för dig, men tror ingen här är förvånad :(.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Antar det är meningslöst att anmäla till ARN. Risken finns att orden aldrig annulleras. Kanske en polisanmälan?

Permalänk
Rekordmedlem

Vilket företag handlade du av, Cdon är ju en marknadsplats så du kanske inte köpte den av Cdon.
Och det finns inget att polisanmäla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket företag handlade du av, Cdon är ju en marknadsplats så du kanske inte köpte den av Cdon.
Och det finns inget att polisanmäla.

Beställer du på cdon så är det av cdon du handlar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Precis det är ju CDON som är ansvar. CDON är ett "skitföretag" p g a dålig eller snarare obefintlig kontaktmöjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nej. "Om Varan säljs av en Handlare ingår du ett köpeavtal direkt med Handlaren som säljare, och CDON är i dessa fall inte part till köpeavtalet, utan agerar endast som mellanhand." "Om Varan säljs av CDON ingår du ett köpeavtal direkt med CDON som i det fallet är att anse som säljare och part till köpeavtalet." "Den säljare som är din avtalspart är den som ansvarar för Varan, leveranser, returer, reklamationer och övrigt produkt- och/eller konsumenträttsligt ansvar." Från deras allmänna villkor: https://info.cdon.com/hc/sv/articles/24824937323796-Allm%C3%A... Det är bara om det är CDON som är säljaren som du handlar av CDON

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rolnil:

Precis det är ju CDON som är ansvar. CDON är ett "skitföretag" p g a dålig eller snarare obefintlig kontaktmöjlighet.

Är CDON säljaren? CDON är en marknadsplats och det är inte många varor som CDON själva säljer. Se mitt inlägg ovanför detta eller kolla https://info.cdon.com/hc/sv/articles/24824937323796-Allm%C3%A... så ser du villkoren du godkänt när du gjorde köpet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VinterSolen:

Skrivet av rolnil:

Tyvärr är det väl inte riktigt så - som @jnsson tar upp ovan.

Tror de ser sig mer som blocket/tradera där de mer förmedlar kontakttjänsten. Och hjälper till med betalningslösning.

Det är också därför man bör undvika att handla på CDON.

Jag vill påstå att det är vilseledande från CDONs håll. Det har kanske inte juridisk bäring - men det är så vanligt med missförstånd för just det här på CDON. Det är väl det vanligaste klagomålet i trådar om dem här på forumet sedan många år.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Cdon, det la man ner när dom blev nån kass mellanhand. Beställ direkt från företaget som dom handlar ifrån åt dig. blir billigare o mindre krångel.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Har äntligen fått vettigt svar från CDON. Det är säljaren Digicel som ska kontaktas. CDON har alltså inget ansvar egentligen . De har nu förmedlat min förfrågan om retur och återkommer inom 24 h. Detta har flera svar här skrivit-CDON här endast en marknadsplats utan egna varor.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur CDON överhuvudtaget kan överleva?

Permalänk
Medlem

CDON kan förbättra sitt rykte vid retur eländet. De kan koppla direkt till säljbolaget t ex DEGICEL i mitt fall när beställning görs. Omvägen via CDON fungerar ju inte riktigt

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att jag gick in på DEGICEL men kom inte åt användbar sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Fattar inte hur CDON överhuvudtaget kan överleva?

Folk tror de gör en bra affär med en tydlig motpart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tror de ser sig mer som blocket/tradera där de mer förmedlar kontakttjänsten. Och hjälper till med betalningslösning.

Tradera/Blocket är inte (alltid) samma fall, eftersom man där (ofta) handlar från en privatperson via en näringsidkare. Se KKL:

Citat:

4 § Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar båda för de skyldigheter en näringsidkare har enligt lagen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Tradera/Blocket är inte (alltid) samma fall, eftersom man där (ofta) handlar från en privatperson via en näringsidkare. Se KKL:

4 § Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar båda för de skyldigheter en näringsidkare har enligt lagen.

Mmm. Den paragrafen hanterar säljare.

CDON ser sig inte som säljare alls utan förmedlare. Säljaren är den underleverantör de visar upp på sin site.
På samma sätt som säljaren inte är blocket när man köper något därifrån. Oavsett om det är från företag eller privatperson.

Jag förstår väl själv inte riktigt hur CDON inte kan vara säljaren om man gör sitt köp med deras betallösning på deras site - och de visar upp varan. Dont get me wrong ;).
Men det kanske är lite som att izettle inte är säljaren av korv när man köper en varmkorv utan de är betalningsförmedlare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled