Skadeprogram infekterar miljontals telefoner via Google Play

Permalänk
Melding Plague

Skadeprogram infekterar miljontals telefoner via Google Play

Skadeprogrammet installerar mjukvara utan din vetskap och interagerar med dina betaltjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så, hur upptäcker man om man åkt på detta? Och hur blir man av med det i sådana fall?

Jag har ingen anledning att tro att jag skulle ha det, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Så, hur upptäcker man om man åkt på detta? Och hur blir man av med det i sådana fall?

"Necro installerades på telefoner genom att dölja sig i annonsutvecklingskit som användes för modifikationer av populära appar och Android-spel som Spotify, Minecraft och WhatsApp, vilka laddades ner via inofficiella webbplatser."

Har du installerat någon av dessa från obskyra hemsidor?

"Företaget uppmärksammade även att Necro-trojanen har spridit sig via minst två appar med en stor användarbas. Den ena är Benqu, en fotoediteringsapp med över 10 miljoner nedladdningar på Google Play. Den andra är Max Browser, som har över en miljon nedladdningar. Om fler applikationer är drabbade är för närvarane oklart."

Eller dessa?

För att bli av med detta verkar det som att det räcker med att avinstallera apparna.

Permalänk
Medlem

Jag använder F-droid men jag hoppas att det inte är något problem.
Dock är jag lite misstänksam för det har börjat komma appar på den plattformen nu som säger sig ge reklamfri tillgång till Spotify mm.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Necro installerades på telefoner genom att dölja sig i annonsutvecklingskit som användes för modifikationer av populära appar och Android-spel som Spotify, Minecraft och WhatsApp, vilka laddades ner via inofficiella webbplatser."

"Företaget uppmärksammade även att Necro-trojanen har spridit sig via minst två appar med en stor användarbas. Den ena är Benqu, en fotoediteringsapp med över 10 miljoner nedladdningar på Google Play. Den andra är Max Browser, som har över en miljon nedladdningar. Om fler applikationer är drabbade är för närvarane oklart."

Eller dessa?

För att bli av med detta verkar det som att det räcker med att avinstallera apparna.

Icke. Så jag har som sagt ingen anledning att tro att jag har det.

Men skadeprogram brukar ju kunna ha förmågan att sprida sig ut från ursprungsprogrammet och bli "självstående" eller infektera annat.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Mycket skit finns det. Apple som alla vurmar om så tycker jag det är väldigt omständligt från deras Appstore att få information om hur många nerladdningar Appen har, hur länge den har funnits, mer information om företaget.

Nå oavsett plattform så bör man kolla upp appen lite innan i webbläsaren och få sig en bild. Rent statistisk sett så kan man anta att gigantiska appar från Adobe, Microsoft, Apple etc borde vara liten risk att de har skit i sig.

Permalänk
Medlem

Icke. Så jag har som sagt ingen anledning att tro att jag har det.

Men skadeprogram brukar ju kunna ha förmågan att sprida sig ut från ursprungsprogrammet och bli "självstående" eller infektera annat.

Appar är rätt så bra isolerade i Android, så den risken är ganska låg. Inte obefintlig dock, såklart.

Permalänk
Medlem

Detta kommer drabba iPhone ägare inom en snar framtid, allt tack vare EU. Ett öppet system är nice o så men det äventyrar också säkerheten 😒

Permalänk
Medlem

Så öppet och fritt är kanske inte så bra ändå? Visst nog inte många vanliga människor som laddar ner apk. Men google play och apple store ska man väl kunna begära vara säkra källor att ladda ner appar ifrån. Trist hur som… hoppas de får sin del karma tillbaka 😄

Visa signatur
Permalänk
Sötast
Skrivet av koops:

Detta kommer drabba iPhone ägare inom en snar framtid, allt tack vare EU. Ett öppet system är nice o så men det äventyrar också säkerheten 😒

Att använda öppna stores är helt och hållet frivilligt.

Skrivet av MrMadMax:

Så öppet och fritt är kanske inte så bra ändå? Visst nog inte många vanliga människor som laddar ner apk. Men google play och apple store ska man väl kunna begära vara säkra källor att ladda ner appar ifrån. Trist hur som… hoppas de får sin del karma tillbaka 😄

Självklart är ett öppet och fritt system alltid bättre än ett nedlåst och kontrollerat sådant.

Med frihet kommer risker, men även möjligheter.
Med nedlåsning kommer möjligtvis, men aldrig garanterat en säkerhet till bekostnad för frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att använda öppna stores är helt och hållet frivilligt.

Självklart är ett öppet och fritt system alltid bättre än ett nedlåst och kontrollerat sådant.

Med frihet kommer risker, men även möjligheter.
Med nedlåsning kommer möjligtvis, men aldrig garanterat en säkerhet till bekostnad för frihet.

Så med andra ord inte alltid bättre. 😊 vad för sjukt specifika appar är det man går miste om? Man blir ju lite nyfiken. Blanda bankID, swish, bank appar osv med obskyra apk låter som en dålig kombo. Finns många ställen frihet är bra men med tanke på hur övervägande många det är som har dålig koll och hur många kriminella det finns som utnyttjar det då tror jag de flesta anser det är bra med kontroll eller nedlåst/kontrollerat om så vill.

Men visst hade kanske kunnat vara ett val i detta fallet när man startar sin telefon första gången om man vill ha den helt öppen och fri eller mer(”helt” ska man nog inte använda) skyddad. Så borde alla bli nöjda och glada?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skrivet av dlq84:

Som jag förstår det så var det även i officiella Google Play:

"Eftersom nedladdningarna har skett både via Google Play och inofficiella webbplatser är det svårt att exakt bedöma hur många som har laddat ner Necro-trojanen"

Det är i så fall mycket värre, och handlar inte bara om APK-sideloading från "obskyra hemsidor".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Men visst hade kanske kunnat vara ett val i detta fallet när man startar sin telefon första gången om man vill ha den helt öppen och fri eller mer(”helt” ska man nog inte använda) skyddad. Så borde alla bli nöjda och glada?

Man måste väl aktivt tillåta sideloading i Android för att kunna göra det, det är alltid avslaget per default, så vitt jag kommer ihåg? Det är ingenting man bara "råkar" göra.

(Själv har jag tidigare haft nytta av fulportningar av GCam, som tyvärr var mycket bättre än alla andra fotoappar på min gamla telefon.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Man måste väl aktivt tillåta sideloading i Android för att kunna göra det, det är alltid avslaget per default, så vitt jag kommer ihåg? Det är ingenting man bara "råkar" göra.

(Själv har jag tidigare haft nytta av fulportningar av GCam, som tyvärr var mycket bättre än alla andra fotoappar på min gamla telefon.)

Aha ja det var väl något jag iofs saknade på min senaste android (Huawei P20 pro). Byter inte telefon så ofta längre. Men GCam tex hade varit lockande. Missade det men inte hört talas om de två apparna innan. ”Wuta Camera”. Så en clean app från början och sen har något lyckats uppdatera. Antar det är lite ”meckigare” att först få in sin app i app butikerna men sen kanske lägre krav för uppdateringar?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Så med andra ord inte alltid bättre. 😊 vad för sjukt specifika appar är det man går miste om? Man blir ju lite nyfiken. Blanda bankID, swish, bank appar osv med obskyra apk låter som en dålig kombo. Finns många ställen frihet är bra men med tanke på hur övervägande många det är som har dålig koll och hur många kriminella det finns som utnyttjar det då tror jag de flesta anser det är bra med kontroll eller nedlåst/kontrollerat om så vill.

Länge sedan jag laddade ner något utanför play store, har en del gamla appar som apk för i fall dom försvinner, tex Vignette.
Löjligt bra foto app som har otroligt bra analog känsla iom att den är baserad på riktiga filmer.
Väl värt att kolla in på Google play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koops:

Det ställer krav på att användarna är medvetna om riskerna och tänker sig för vart man laddar ner sin programvara ifrån, ja.

Vill man kunna klicka på precis allt utan minsta eftertanke, eller slippa ta konsekvenserna av sitt agerande och bristande omdöme så är det ju bara att stanna kvar i den nerlåsta trygga världen där inget kan bli fel?

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Skrivet av MrMadMax:

Aha ja det var väl något jag iofs saknade på min senaste android (Huawei P20 pro). Byter inte telefon så ofta längre. Men GCam tex hade varit lockande. Missade det men inte hört talas om de två apparna innan. ”Wuta Camera”. Så en clean app från början och sen har något lyckats uppdatera. Antar det är lite ”meckigare” att först få in sin app i app butikerna men sen kanske lägre krav för uppdateringar?

Du måste aktivera okända källor för varje app som vill installera en app utanför Play Store. Har du hämtat hem en app/apk med Chrome så måste man aktivera okända källor för Chrome för att kunna installera appen/apk filen man hämtat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har stängt av Google Play Protect så är du skyddad.

BleepingComputer kan man läsa följande:

Google has sent BleepingComputer the following comment:

"All of the malicious versions of the apps identified by this report were removed from Google Play prior to report publication. Android users are automatically protected against known versions of this malware by Google Play Protect, which is on by default on Android devices with Google Play Services. Google Play Protect can warn users or block apps known to exhibit malicious behavior, even when those apps come from sources outside of Play." - A Google Spokesperson

Permalänk
Medlem
Skrivet av koops:

Eller så använder man inte öppna stores? Att slutna system skulle varit immuna mot diverse skadliga program är ju i sig en myt. Andelen spyware som letat sig till Iphones har varit kraftigt ökande sedan minst 2021.

https://www.wired.com/story/apple-iphone-spyware-101/

Andra exempel är ju Microsoft Windows som även det är ett "slutet" operativsystem men där aktörer använder sig av säkerhetshål för att infektera miljontals av datorer.

Så slutna system är inte i sig något som förhindrar infektion. Allt beror på en kombination av användare och säkerhetshål.

Skrivet av MrMadMax:

Har varit en sak på Samsung Galaxy sedan S2 tiden i alla fall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |