Nya detaljer har läckt om RTX 5080 och 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tror det är sannolikt att AMDs högst presterande kort i 8000-serien inte når upp till 7900 XTX i ren rastrering. Det kommer ha max 16GB VRAM och ha en minnesbuss på 256bit och baseras på en nod som inte är enormt mycket bättre. Det blir svårt tror jag att få högre prestanda då.

Sen kanske RDNA 4 tar ett bra steg i RT och lägger till hårdvara likt Nvidias Tensor-kärnor så det blir en bra utveckling på just de punkterna, vilket AMD verkligen behöver.

Det här verkar rimligt. Med ungefär samma litografiska nod och (vad det ryktas) ungefär samma minnesbandbredd som 7800XT verkar det svårt att prestera bättre än 7900XTX i rastrering.
Fast - med lägre pris, lägre strömförbrukning, och förbättringar i features så spelar det nog inte så stor roll. Det handlar om hur bra de kan konkurrera i sin marknadsnisch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

600W för GPUn....
Det är som man får överväga att sätta en värmesensor på sladden till datorn och köra den på egen säkring

Kör du en telefonsladd till datorn eller vadå?

Permalänk
Medlem

Så kommer 5080 vara långsammare än 4090?

Känns märkligt att de gjort såhär.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kör du en telefonsladd till datorn eller vadå?

Samma person står säkert redo med pulversläckaren när han startar vattenkokaren.
Urbota dumma kommentarer.

Och nej, dom är inte det minsta roliga.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Så kommer 5080 vara långsammare än 4090?

Känns märkligt att de gjort såhär.

Det känns som Nvidia hittat rätt i produktsegmenteringen. Upp till xx80 finns det en massa modeller för alla "prismedvetna" som vill kapa hundralappar här och där medans över xx80 vill alla bara ha bästa kortet så det finns ingen anledning att ha mer än ett bra kort. Åtminstone inte så länge dom är ensamma i det segmentet...

Det enda felet dom gjorde var att 4080 var lite för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det känns som Nvidia hittat rätt i produktsegmenteringen. Upp till xx80 finns det en massa modeller för alla "prismedvetna" som vill kapa hundralappar här och där medans över xx80 vill alla bara ha bästa kortet så det finns ingen anledning att ha mer än ett bra kort. Åtminstone inte så länge dom är ensamma i det segmentet...

Det enda felet dom gjorde var att 4080 var lite för dyrt.

Hela serien blev för dyr. Fanns ingen anledning för någon som har ett kort ur 30-serien att uppgradera förutom de som var intresserade av 4090. Om ryktena om 50-serien stämmer så riskerar historien upprepa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Hela serien blev för dyr. Fanns ingen anledning för någon som har ett kort ur 30-serien att uppgradera förutom de som var intresserade av 4090. Om ryktena om 50-serien stämmer så riskerar historien upprepa sig.

Alltså, jag sitter kvar på ett 1080ti och klarar mig helt ok på 1440p. Har man ett någorlunda nytt kort i det högre segmentet finns det ingen anledning till att uppdatera. Är väl 4k som det är kritisk och man faktiskt kan tjäna något på att uppgradera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Att gå från 4080 Super till 5080 verkar ju vara totalt ovärt, vilket känns bra då jag precis plockade upp ett 4080S. Men ändå tråkigt med så liten utveckling?

Verkligen, gjorde samma som dig då jag misstänkte att endast 5090 kan prestera bra i 4k så väntar till 60 serien ist innan man går upp till den nivån.

Och jag tror inte att man kommer kunna få hem ett 5080 för 12-13k iheller som man idag kan med 4080 super.
Om inte 5080 kommer i en variant med 20 eller 24GB vram så blir det nog inte många såna sålda tbh. (beror ju såklart på pris också)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB, INNO3D GeForce RTX 4080 SUPER 16GB X3, ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Svart AMD EXPO/XMP 3.0, 2st Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB, EVGA GT 1300W, Lian Li Galahad II Trinity SL-INF 360 Svart, Lian Li O11 Vision Svart, Lian Li Strimer Plus V2 24-pin RGB, 3st Lian Li UNI FAN SL140 Infinity RGB PWM Svart, 2st Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Alltså, jag sitter kvar på ett 1080ti och klarar mig helt ok på 1440p. Har man ett någorlunda nytt kort i det högre segmentet finns det ingen anledning till att uppdatera. Är väl 4k som det är kritisk och man faktiskt kan tjäna något på att uppgradera.

Oj, vad spelar du? Jag körde med ett RTX 2080 i lite mer än 5 år och de senare 2 åren har man ej kunnat ha så mycket "ögongodis" vad gäller settings. Det går att spela men är ju ingen fröjd direkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz 104MB, INNO3D GeForce RTX 4080 SUPER 16GB X3, ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Svart AMD EXPO/XMP 3.0, 2st Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB, EVGA GT 1300W, Lian Li Galahad II Trinity SL-INF 360 Svart, Lian Li O11 Vision Svart, Lian Li Strimer Plus V2 24-pin RGB, 3st Lian Li UNI FAN SL140 Infinity RGB PWM Svart, 2st Lian Li UNI FAN SL120 Infinity RGB PWM Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Påminner mig om KFConsole, kan nu äntligen förverkligas i PC världen med RTX 5090.
Ställ in dina frysta chicken nuggets, starta spelet, spela i 12 minuter, ta ut nuggetsen och njut.
https://landing.coolermaster.com/kfconsole/

Hahaha hade missat den! Fantastisk ju! Aprilskämt vilket är? 😂

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Oj, vad spelar du? Jag körde med ett RTX 2080 i lite mer än 5 år och de senare 2 åren har man ej kunnat ha så mycket "ögongodis" vad gäller settings. Det går att spela men är ju ingen fröjd direkt.

Det är ju den, CS 2, Lol, Wow, PoE, Pubg. Typ och ja klart man känner att det är på gränsen nu. Men helt klart spelbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det är ju den, CS 2, Lol, Wow, PoE, Pubg. Typ och ja klart man känner att det är på gränsen nu. Men helt klart spelbart.

Jag tror RTX50xx serien är för folk som vil spela annat än 15+ år gamla spel. Om du startar ett sånt spel tror jag du förstår varför trippla prestandan och tillgång till DLSS m.m. är motiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Man blir lite sugen ändå och byta ut 4090 kortet.

Vad tror du, lite beroende på vad priser landar kan ju 5090 kortet brutalt slakta 4090 beg marknaden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det förklara rätt mycket, jag Spelar en del av det du nämner men även lite RTS och gillar att testa nya saker som Space marine 2, the forever winter osv. Blev därav att uppgradera allt nu under september. Och jäklar vilken skillnad det blir (gick också över från en 1440 IPS >> 1440 Oled )

Allt grundar sig i hur kräsen man är och vad plånboken har utrymme för vs ens andra hobbys och livstiler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag trodde att 5080 skulle prestera bättre eller åtminstone lika bra som 4090, men när jag ser på siffrorna blir jag tveksam. Det verkar inte som att 5080 kommer att överträffa 4090 i prestanda, möjligen endast med DLSS aktiverat.

Visa signatur

Vänligen,
Gabe

Permalänk
Medlem

Om ryktena stämmer ser jag prislappar som Startar på runt 25K med de flesta modeller runt 30K. Å andra sidan har Nvidia redan bevisat att folk är mer än villiga att punga ut pengar för prestanda. Särskilt när 4090 ensamt säljer mer än hela AMDs sortiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Fast inte riktigt sant. Satt man på 30-serien så fanns all anledning att uppgradera till 40-serien med tanke på DLSS 3.0 / 3.5 med Frame Generation samt mer minne (16GB på 4080 upp från 10GB på 3080 som exempel).
Dock ser jag inte att samma lyft skulle ske mellan 40 och 50-serien, så där har du en poäng.
Sitter man på 40-seriens toppkort 4080 och uppåt ser jag knappast någon anledning att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Fast inte riktigt sant. Satt man på 30-serien så fanns all anledning att uppgradera till 40-serien med tanke på DLSS 3.0 / 3.5 med Frame Generation samt mer minne (16GB på 4080 upp från 10GB på 3080 som exempel).
Dock ser jag inte att samma lyft skulle ske mellan 40 och 50-serien, så där har du en poäng.
Sitter man på 40-seriens toppkort 4080 och uppåt ser jag knappast någon anledning att uppgradera.

Du är inne på det men ser det annorlunda än mig. 4080 blev 50% dyrare än 3080. För samma peng fick man samma prestanda som 30-serien (4070). Så finns det inga skäl att uppgradera. Frame-gen är ju trevligt, men inte i sig ett skäl till uppgradering om du frågar mig.

Exakt samma sak kommer upprepa sig med nästa generation om dessa rykten stämmer. "Gamla" Nvidia hade placerat xx80 prestandmässigt inom 15-20% av xx90 till halva priset men kompenserat med att vara frikostiga med VRAM i xx90/Titan. Men Nvidia sedan 20-serien är något annat tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fanmezia:

Vad tror du, lite beroende på vad priser landar kan ju 5090 kortet brutalt slakta 4090 beg marknaden?

Nja det förstör deras midrange kort istället isåfall. Sjunker beg marknad så stagnerar nyköp.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabe:

Jag trodde att 5080 skulle prestera bättre eller åtminstone lika bra som 4090, men när jag ser på siffrorna blir jag tveksam. Det verkar inte som att 5080 kommer att överträffa 4090 i prestanda, möjligen endast med DLSS aktiverat.

5080 kommer ha bättre RT och prestanda med 4090 D, alltså kines versionen som är nerfad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Du är inne på det men ser det annorlunda än mig. 4080 blev 50% dyrare än 3080. För samma peng fick man samma prestanda som 30-serien (4070). Så finns det inga skäl att uppgradera. Frame-gen är ju trevligt, men inte i sig ett skäl till uppgradering om du frågar mig.

Exakt samma sak kommer upprepa sig med nästa generation om dessa rykten stämmer. "Gamla" Nvidia hade placerat xx80 prestandmässigt inom 15-20% av xx90 till halva priset men kompenserat med att vara frikostiga med VRAM i xx90/Titan. Men Nvidia sedan 20-serien är något annat tyvärr.

För en som letade gpu efter 3000 serien release så fanns inga 3080 för msrp att få tag på. Normalt låg dem runt 12k om dem ens fanns inne

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den 31 Oktober inför Svenska Kraftnät och elbolagen "Flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod" som en anpassning till det Europeiska kraftnätet.

https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/systemansvar--...
Finns en del tidningsartiklar om just detta, men jag låter intresserade leta fram dessa själva.

Permalänk
Medlem

Tycker 12VHPWR är lite stor!

Kan de få ner 5000-serien till 3,5"-floppy vore det perfekt! Kom igen nvidia ni klarar det!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Den 31 Oktober inför Svenska Kraftnät och elbolagen "Flödesbaserad kapacitetsberäkningsmetod" som en anpassning till det Europeiska kraftnätet.

https://www.svk.se/utveckling-av-kraftsystemet/systemansvar--...
Finns en del tidningsartiklar om just detta, men jag låter intresserade leta fram dessa själva.

Vad har det med prestandarykten om 5080 och 5090 att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Ser du på tester som visar prestandaskillnaden mellan 3080 och 4080 där framegen är aktiverat på 4080 så motiverar det absolut uppgradering. Att köra med framegen är något som är standard nu och framgent och ger verkligen skillnad i upplevelsen. Har själv gjort den resan. Testa exempelvis Cyberpunk 2077 och jämför 3080 mot 4080. Dag och natt i prestandaskillnad.

Däremot så ser jag inte att 5080 kommer göra lika enorma framsteg i prestanda mot 4080 när båda korten har framgen aktiverat, vilket talar för att en uppgradering från 4080 möjligtvis kommer bli svår att motivera.
Nu är detta endast spekulationer eftersom vi varken vet hur 5080 presterar eller vad det kostar, men det får ju inte kosta mer än 4080's nypris för att uppgradering skall vara värd av det vi vet idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Ser du på tester som visar prestandaskillnaden mellan 3080 och 4080 där framegen är aktiverat på 4080 så motiverar det absolut uppgradering. Att köra med framegen är något som är standard nu och framgent och ger verkligen skillnad i upplevelsen. Har själv gjort den resan. Testa exempelvis Cyberpunk 2077 och jämför 3080 mot 4080. Dag och natt i prestandaskillnad.

Däremot så ser jag inte att 5080 kommer göra lika enorma framsteg i prestanda mot 4080 när båda korten har framgen aktiverat, vilket talar för att en uppgradering från 4080 möjligtvis kommer bli svår att motivera.
Nu är detta endast spekulationer eftersom vi varken vet hur 5080 presterar eller vad det kostar, men det får ju inte kosta mer än 4080's nypris för att uppgradering skall vara värd av det vi vet idag.

Jag ser inte frame-gen som prestanda. Det är en illusion av prestanda med latensen av lägre fps. Det känns inte som det som FPS visar. Med det sagt har det såklart sin plats och är användbart ibland, bland annat i Cyberpunk när man kör path tracing som du är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vad har det med prestandarykten om 5080 och 5090 att göra?

Gissar på att tankengången är att att elen blir dyrare, så korten blir dyrare att använda, men det gäller ju även för äldre kort som drar mindre.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Joppis:

Jag sitter här i Malmö och väntar på inbjudan!!!

Skulle va kul att hälsa på och köra lite utan filter

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Tror jag behåller mitt 4090 en runda till

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag sitter här i Malmö och väntar på inbjudan!!!

Skulle va kul att hälsa på och köra lite utan filter

Nu snackar vi! @Enviro hur mycket lekbudget finns kvar? Kanske dags att dra fram sodastream-maskinen igen?