Rapport: 80 procent av utvecklare behöver öka sina kompetenser

Permalänk
Melding Plague

Rapport: 80 procent av utvecklare behöver öka sina kompetenser

Till 2027 behöver utvecklare fördjupade kompetenser inom AI och maskininlärning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite oklart vad det är för bolag de tillfrågat och vilken kompetens de har i att förutspå vad marknaden kommer efterfråga om några år. AI hypen är väl redan på väg ned, så tror inte man ska anta att samma efterfrågan på ”AI-kompetens” som idag gäller även om några år

Visa signatur

---

Permalänk

Så har det lite alltid varit inom IT att ny teknik har förändrat behovet.
Jag minns så väl en gammal lärare som hade doktorsexamen och allt, han skulle visa upp hur man kunde använda ett elprogram för att göra diverse simuleringar på på en krets. Läraren sög och kunde knappt göra något, han sa att han var van med dosversionen och vi studenter skrattade,. (detta var efter år 2000)

Min poäng är påståendet som vissa har att ny teknik tar jobb? Ja kanske det, men det kan vara de gamla som har svårt att lära sig nytt som kan bli dem som blir utan jobb. Så tror jag med Ai. Det enda är att Ai idag är lite som internet år 1993 enligt mig.
Man klarar sig fint utan internet år 1993 även om man jobbar som systemutvecklare, men det är en tidsfråga. Detsamma med Ai idag.

Det jag har främst emot Ai är att man oftast inte kan ge dem datan direkt. (för ain körs någon annanstans) Man får då noggrant se vilken data man ger till Ain och det enligt mig dåliga resultat man får tillbaka gör det ofta mer ineffektivt än att endast googla på samma sak. Som sagt, detta är bara en tidsfråga.

Permalänk
Medlem

Hittills har jag sett LLMer göra minst lika mycket skada på utveckling som nytta. Att använda dem som sökmotorer tycker jag stundvis är användbart, men att generera kod känns fortfarande som att lägga två veckors debugging för att spara en dags utveckling. Jag har också sett juniorer som använder generativ AI mycket ha väldigt flack utvecklingskurva.

Jag upplevde det själv när jag nyligen började med ett nytt programmeringsspråk. Två månader in och jag kunde fortfarande inte grunderna. Givetvis är detta rent anekdotiskt, men det finns en del belägg för att generativ AI skadar inlärning, exempelvis denna.

Ställer mig väldigt tveksam till pålitligheten av den här rapporten. Det kan lika gärna bli så att de som blir överdrivet beroende av generativ AI i arbetet kommer att bli utkonkurrerade av de som byggt på sina grundkunskaper. Och det är inte som att prompting är en svårvunnen färdighet ändå.

Permalänk

Man kan prata om Ai idag och man kan prata om Ai i framtiden.
När det gäller programmering så finns det olika utmaningar. En är att man behöver t.ex. förstå vad en kod gör, man har inget behov att efteråt kunna förstå detta språk och miljö. Man kan även ha programmerat något och varit bra för det för 10år sedan, man har nu behov av att göra samma sak.
Man har inga som helst problem att lära sig det igen, men man ska ha 100% faktueringsgrad med den höga timkostnad som man idag har. Så för 10år sedan när man var bättre på språket, så kanske man också kostade 40% mindre per timma även med hänsyn av inflationen. Och det blir tufft att idag vara lika bra, man behöver ha hjälp som Ai.

Jag ser det som självklart att olika Ai som LLM en dag kommer slå igenom, det som absolut inte är självklart är vilken dag som Ai slår igenom stort.
Ett problem är att man inte får lämna ut vilken data som helst och det blir begränsat hur man kan använda LLMer.

Jag tycker mig se en ökning av behovet att just se vad någon kod gör och lätt modifiera den öka. Nej, jag pratar inte om en kod man har hittat på nätet. Utan en kod som någon har skrivit åt det företag man jobbar emot och man ska in och ändra någon pytteliten sak. Där man har minimal tid på sig. Visst är det roligt att man lär sig hela koden för verktyget, men glöm att få göra detta på arbetstid. Speciellt ifall när det är en kund som ska betala för all tid och kund vill endast ha problemet löst.

Permalänk
Medlem

Finns många kunder inom den publika sektorn där man inte får använda AI hur som helst, datan får inte spridas vidare osv. Eller andra företag med väldigt höga säkerhetskrav. Kompetensen kommer alltid behövas. Precis som alla andra jobb så kommer man få vidareutbildas och jobben förändras.

Förr i tiden spikade man varje spik för hand, nu har man spikpistol.
Förr i tiden stickade man varje plagg för hand, nu har vi maskiner.
Osv osv.

Tiderna förändras och man får anpassa sig. Alla jobb försvinner inte, de bara förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Hittills har jag sett LLMer göra minst lika mycket skada på utveckling som nytta. Att använda dem som sökmotorer tycker jag stundvis är användbart, men att generera kod känns fortfarande som att lägga två veckors debugging för att spara en dags utveckling. Jag har också sett juniorer som använder generativ AI mycket ha väldigt flack utvecklingskurva.

Jag upplevde det själv när jag nyligen började med ett nytt programmeringsspråk. Två månader in och jag kunde fortfarande inte grunderna. Givetvis är detta rent anekdotiskt, men det finns en del belägg för att generativ AI skadar inlärning, exempelvis denna.

Ställer mig väldigt tveksam till pålitligheten av den här rapporten. Det kan lika gärna bli så att de som blir överdrivet beroende av generativ AI i arbetet kommer att bli utkonkurrerade av de som byggt på sina grundkunskaper. Och det är inte som att prompting är en svårvunnen färdighet ändå.

Är väl på grund av just sånt här som man uppskattar att 80% behöver bättre kunskaper?

Nuvarande AIs är skit så folket måste bli bättre på att koda så vi får bra AIs framöver.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Musikälskare

Jag säger att den där rapporten kan kyssa sig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Verkar som folk här är fortfarande i tankegångarna att AI ska göra allt jobbet. Det är inte där än på långa vägar.
Det är ett hjälpverktyg som allt annat.

Samma som du kollade upp saker i en bok förr i tiden för att hjälpa dig.
Samma som du söker upp saker och problem på internet idag.
Nu använder du AI istället för att göra det snabbare och smidigare.
Det är inte meningen att du ska skriva gör detta spelet till mig så fixar den allt.
Visst i framtiden kommer den säkert kunna göra det men nu är det ett verktyg.
Och kan man inte använda it verktyg på sitt jobb så kanske man ska söka andra jobb annars kommer man på efterkälken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Och kan man inte använda it verktyg på sitt jobb så kanske man ska söka andra jobb annars kommer man på efterkälken

Kanske inte? En studie som kom för några dagar sen visade att Copilot inte gav ökad produktivitet (i mätt tid per PR eller antal PRs merged), men 41% fler buggar.

https://www.cio.com/article/3540579/devs-gaining-little-if-an...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Sedan jobbar man med det här och vet att det är BS. Garner brände sig när de var byxvågrar med grabbarna som eldade windows-kärror.

Det här är relevant och verklighetsförankrat med demografi som återspeglar det mesta: https://resources.uplevelteam.com/gen-ai-for-coding

+41% mer buggar, samma antal lösta lappar i sprint och högre upplevd svårighet till återhämtning. Grattis.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kanske inte? En studie som kom för några dagar sen visade att Copilot inte gav ökad produktivitet (i mätt tid per PR eller antal PRs merged), men 41% fler buggar.

https://www.cio.com/article/3540579/devs-gaining-little-if-an...

Yeap jag kan också använda google. Coolt va?

https://mitsloan.mit.edu/ideas-made-to-matter/how-generative-...

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som utvecklare. Jag är totalt ointresserad av AI. Behöver jag jobba med det i framtiden så kommer jag helt enkelt byta arbete.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Ser ut som att OpenAI:s nya modell o1 (aka Strawberry och q*) är betydligt bättre på kodning än tidigare modeller, ffa eftersom modellen nu "tänker" längre och därmed gör betydligt färre fel - hittills är den bara släppt i en nedskalad preview https://openai.com/index/introducing-openai-o1-preview/, men redan denna tycks vara anmärkningsvärt stark - se ex detta klipp där en doktorand använde o1 preview för att på en timme ta fram kod för ett projekt som tidigare hade tagit honom 10 månader att utveckla.

Kommande o1 och ChatGPT5/Orion lär inte vara sämre...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Ser ut som att OpenAI:s nya modell o1 (aka Strawberry och q*) är betydligt bättre på kodning än tidigare modeller, ffa eftersom modellen nu "tänker" längre och därmed gör betydligt färre fel - hittills är den bara släppt i en nedskalad preview https://openai.com/index/introducing-openai-o1-preview/, men redan denna tycks vara anmärkningsvärt stark - se ex detta klipp där en doktorand använde o1 preview för att på en timme ta fram kod för ett projekt som tidigare hade tagit honom 10 månader att utveckla. https://www.youtube.com/watch?v=M9YOO7N5jF8

Kommande o1 och ChatGPT5/Orion lär inte vara sämre...

/M

skall ju dock nämnas att flera versioner av hans egen kod för att lösa samma problem ingår i träningsdatan samt att han i metod-delen som han gav o1 också länkade till ett par andra implementationer som också alla ingått i träningen.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av F.Ultra:

skall ju dock nämnas att flera versioner av hans egen kod för att lösa samma problem ingår i träningsdatan samt att han i metod-delen som han gav o1 också länkade till ett par andra implementationer som också alla ingått i träningen.

Hyfsad stor "ska nämnas". AI lyckades återskapa bra resultat när tränad från facit, mer eller mindre.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200