Problem med uppkoppling vid byte av router

Permalänk
Medlem

Problem med uppkoppling vid byte av router

Hej,
Jag har problem med en TP-Link archer be550 router som jag köpt. När jag kopplar in routern så får den ingen IP adress tilldelad från nätet. Kopplar jag in gamla routern så hoppar det igång direkt. Den gamla är från Telenor. En Technicolor extreme.

Bor i Brf med inkommande uppkoppling i ett vanligt nätverksuttag i hallen. Uttaget är från tiden med Bredbandsbolaget, nu mer Telenor, och bredbanstjänsten köps av Telenor.

Jag hade båda routrarna urkopplade under natten. På morgonen kopplade jag in be550 men den ville fortfarande inte hoppa igång. Det står bara Connecting och adresser 0.0.0.0 osv. På wan ethernet porten står det också bara 10mbit full duplex som känns märkligt. Jag har då provat med annan kabel från uttaget men står fortfarande samma sak. Har provat release / renew mm från routern.

När jag ledsna på det och kopplade in gamla routern så hoppade allt igång direkt igen. Tilldelad samma ip-adress som under gårdagen.

Någon som har en ide om vad som kan vara problem? Ingen support från isp förrän imorgon.

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att ISP låser till mac-adressen under en viss tidsperiod. vanligtvis är det 1h men det kanske är betydligt längre hos Telenor i och med att din nya router inte hoppar igång?

Du kan dock felsöka om nya routern fungerar som den ska genom att koppla in den i den gamla bara för att kolla så den faktiskt kan få en ip-adress på WAN-porten ö.h.t. låt det inte vara kopplat så bara då det kan skapa mer eller mindre roliga bekymmer i framtiden ^_^

Permalänk
Medlem

Om du kan klona mac-addressen i den nya, kolla vad för MAC-address din gamla router har och skriv in den i den nya routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Det är inte ovanligt att ISP låser till mac-adressen under en viss tidsperiod. vanligtvis är det 1h men det kanske är betydligt längre hos Telenor i och med att din nya router inte hoppar igång?

Du kan dock felsöka om nya routern fungerar som den ska genom att koppla in den i den gamla bara för att kolla så den faktiskt kan få en ip-adress på WAN-porten ö.h.t. låt det inte vara kopplat så bara då det kan skapa mer eller mindre roliga bekymmer i framtiden ^_^

Jag tänkte också att det kunde vara något sådant. Men av vad man ser i Technicolor routern så verkar det vara 1 timme. Därför lämnade jag allt urkopplat hela natten. Men när jag kopplade in archern på morgonen så ville det ändå inte. Men så fort Technicolorn kopplades in igen så hoppa den igång.

Jag provade även i går kväll att sätta samma mac-adressen på archern som det har varit på gamla routern. Men det gjorde inte heller någon skillnad.

Men jag ska vara borta resten av dagen och provar lämna archern inkopplad och ser om det löser sig med tiden.

Permalänk
Medlem

Garanterat MAC-lås. Anslut endast den nya router -- och absolut ingenting annat -- till tjänstefördelaren och vänta. Det kan ta 1-24 timmar innan MAC-låset släpper.

Du kan ringa kundtjänst och be supporten släppa låset tidigare -- men se då till att endast ha nya routern ansluten till tjänstefördelaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Offim:

Jag tänkte också att det kunde vara något sådant. Men av vad man ser i Technicolor routern så verkar det vara 1 timme. Därför lämnade jag allt urkopplat hela natten. Men när jag kopplade in archern på morgonen så ville det ändå inte. Men så fort Technicolorn kopplades in igen så hoppa den igång.

Jag provade även i går kväll att sätta samma mac-adressen på archern som det har varit på gamla routern. Men det gjorde inte heller någon skillnad.

Men jag ska vara borta resten av dagen och provar lämna archern inkopplad och ser om det löser sig med tiden.

Det du ser i routern är "lease"-tiden för ip-adressen. maclåsningen kan du inte se på din sida tyvärr

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Offim:

Jag tänkte också att det kunde vara något sådant. Men av vad man ser i Technicolor routern så verkar det vara 1 timme. Därför lämnade jag allt urkopplat hela natten. Men när jag kopplade in archern på morgonen så ville det ändå inte. Men så fort Technicolorn kopplades in igen så hoppa den igång.

Jag provade även i går kväll att sätta samma mac-adressen på archern som det har varit på gamla routern. Men det gjorde inte heller någon skillnad.

Men jag ska vara borta resten av dagen och provar lämna archern inkopplad och ser om det löser sig med tiden.

Du ser inte MAC-lås i routern? Du kan ha sett DHCP-lease som är nåt annat.
I gamla routern, se om du hittar "ipconfig release" eller "release IP" eller liknande

Permalänk
Medlem

Då är det säkert det som spökar ändå. Men brukar det inte fungera när man sätter MACen till samma som gamla routern?

Jag får väl ringa imorgon och se om dom kan släppa på det om det inte har löst sig innan dess.

Jag tyckte inte att jag hittade något ställe där man kunde releasa i den gamla routern.