Alla fyndtips från mellandagsrean

HP avslöjar första datorn med Core Ultra 9 285K

Permalänk
Melding Plague

HP avslöjar första datorn med Core Ultra 9 285K

En ny stationär speldator under varumärket Omen ska börja säljas 24 oktober och inkluderar Intels ännu ej lanserade processor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stora frågan är dock, kommer den ha samma instabilitetsproblem som 13:e och 14:e generationen? Med vmin shift instability-problemet.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mörksuggan:

Stora frågan är dock, kommer den ha samma instabilitetsproblem som 13:e och 14:e generationen? Med vmin shift instability-problemet.

Du menar du revertar fixen i BIOS på nya CPUr för att få problem det hade varit något

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du menar du revertar fixen i BIOS på nya CPUr för att få problem det hade varit något

Då HP har lyckats bricka datorer med sina bios uppdateringar så sent som tidigare i år.... Så hade det inte förvånat mig om dom inte ens har fixen inlagd från början. Eller att den försvinner helt plötsligt med någon ny uppdatering.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Så vad skulle den heta om den hade ett namn där man förstår vad det är men köper jämfört med äldre generationer? 15900K?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gelantious:

Då HP har lyckats bricka datorer med sina bios uppdateringar så sent som tidigare i år.... Så hade det inte förvånat mig om dom inte ens har fixen inlagd från början. Eller att den försvinner helt plötsligt med någon ny uppdatering.

Låter otroligt tveksamt.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Inget emot HP, men ingen Intel för mig mer. Köpte en i7-14700K, innan jag kände till problematiken. Uppdaterar löpande mikrokoden och hoppas på det bästa. Nu har man en osäljbar CPU.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av DeLorean:

Inget emot HP, men ingen Intel för mig mer. Köpte en i7-14700K, innan jag kände till problematiken. Uppdaterar löpande mikrokoden och hoppas på det bästa. Nu har man en osäljbar CPU.

Den säljs men inte för det du hade velat få.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Så vad skulle den heta om den hade ett namn där man förstår vad det är men köper jämfört med äldre generationer? 15900K?

Det är i stort sett samma namn som tidigare, de har bara startat om från 1 (första generationen var till laptop, så nu är vi på 2) och tagit bort den sista onödiga nollan. Så 285K = 15850K om de fortsatt som tidigare.

Permalänk
Entusiast

"Utöver Intels nya processor ingår bland annat ett rejält tilltaget nätaggregat och specialbyggd AIO-kylare."

Det här finner jag ganska olycksbådande för Arrow lake. Intel behöver matcha eller åtminstone vara nära Zen 4 energieffektivitet för att vara intressanta för mig. Men visst en cpu med 24 kärnor kommer alltid vara extrem. Återstår att se vad de 8-kärniga ställer för krav på ström och kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

"Utöver Intels nya processor ingår bland annat ett rejält tilltaget nätaggregat och specialbyggd AIO-kylare."

Det här finner jag ganska olycksbådande för Arrow lake. Intel behöver matcha eller åtminstone vara nära Zen 4 energieffektivitet för att vara intressanta för mig. Men visst en cpu med 24 kärnor kommer alltid vara extrem. Återstår att se vad de 8-kärniga ställer för krav på ström och kylning.

Det blir väl troligtvis 8P + 16E kärnor ?

Så inte riktigt samma som om det hade varit 24P kärnor.
Men visst, det pratades väl om att E kärnorna i Arrow Lake hade tagit ett betydande steg uppåt och totalt 24 kärnor är ju ett gäng kärnor ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Sweclockers har dock utelämnat den viktiga detaljen att den fullständiga konfigurationen av Arrow Lake-datorn är okänd, det är bara beskrivningen som nämner 285K. Nätagg och kylare som anges är med andra ord för den nuvarande modellen baserad på 14000-serien och säger ingenting om Arrow Lake.

Men med tanke på vad det är för typ av dator så vore det å andra sidan inte konstigt med ett rejält nätagg och AIO-kylare även om Arrow Lake skulle dra rejält mycket mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeLorean:

Den går sälja. Kör intels test så ser du ju om den tagit skada, Varken min eller minas vänners har det

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Den går sälja. Kör intels test så ser du ju om den tagit skada, Varken min eller minas vänners har det

Det testet visar enbart om du har ett fel. Innebär inte att cpun är ok bara för testet går igenom.
Cpu.n jag hade strula mest i idle exempelvis.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det testet visar enbart om du har ett fel. Innebär inte att cpun är ok bara för testet går igenom.

Där har du ferl. Finns andra tester med och den därt testar ju allt även i idle!

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

KÖR occt stability test med 1 timme. Jag har inga problem. Men kompisen med ett gammalt z690 och asus har haft problem.- Men den enda jag känner till. Många AMD fanboys skriver här med. Som ej ens suttit på en Intelpropp!!

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Det blir väl troligtvis 8P + 16E kärnor ?

Så inte riktigt samma som om det hade varit 24P kärnor.
Men visst, det pratades väl om att E kärnorna i Arrow Lake hade tagit ett betydande steg uppåt och totalt 24 kärnor är ju ett gäng kärnor ändå.

Finns inga verkliga resultat än för E-kärnorna i Arrow Lake. Däremot vet vi nu var "IPC" för LP-variaten av Skymont ligger, d.v.s. varianten utan L3$ som finns i Lunar Lake.

Är versionen av Skymont som sitter i Arrow Lake och som har L3$ Intel hävdat "samma IPC som Raptor Cove". Verkar fullt realistiskt att man där faktiskt når den IPC man skyltar med.

Ser helt OK

Ovanpå det verkar Lion Cove ta ett OK steg upp i IPC över Raptor Cove, framförallt för heltal som är oftast mer viktigt. Här ser det ut att Intels "14 % IPC ökning" helt klart nås (är 16 % ökning för heltal i SPECInt).

Är väl ändå "sådär" imponerande totalt sett. Lion Cove ser ut att stå sig väl Zen 5, men Apples M4 ligger på en helt annan nivå... I.o.f.s. kul att det nu finns en CPU-veteranklass till "det var bättre förr" gänget

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Där har du ferl. Finns andra tester med och den därt testar ju allt även i idle!

Jag menar, bara för ipdt säger pass innebär det inte att din cpu är 100% ok. Min 13900K var INTE ok när jag körde idpt men fick ändå pass på alla deltest. Bla därav jag höll på i en månad för jag trodde det var nått mjukvarustrul.
Nyformaterad och nytt Windows, Bluescreen innan jag kom till logga in skärmen.

Bytte moderkort och satte i en 7800X3d, palla inte installera om Windows igen så jag kör på samma, inte haft nått fel överhuvudtaget sen dess.

Eller du menar för INTEL säger att om du får OK i testet är allting ok ? För dom har ju varit jätte ärliga hittills.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Yoshman antar att 4,04GHz är max för M4 och Intel P = 5,7GHz så (5.7/3.95)x7.22 =10.42 INTel total prestanda? Kanske kan få upp M4 lite mer om man lägger in den i frysen

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Yoshman antar att 4,04GHz är max för M4 och Intel P = 5,7GHz så (5.7/3.95)x7.22 =10.42 INTel total prestanda? Kanske kan få upp M4 lite mer om man lägger in den i frysen

Inte helt omöjligt, detta är en Ipad som är rejält djupfryst

Fast det lär spela mindre roll för datorer med M4. Förutom att varva Intel/AMD ännu en gång (inte så att de ens är nära M3 i IPC) så verkar en stor fördel hos M4 över M3 vara att den förra har bättre perf/W. M4 klockar lite högre, verkar vara 4,4 GHz nu.

D.v.s. totalt ca 18 % högre ST på 12 månader, man fortsätter att hålla ungefär dubbla ökningstakten i absolut prestanda jämfört med Intel/AMD. Rimligen borde man slå i taket snart, men spännade att se var det stannar.

Det skrivet: rätt säker att vi kommer se ett rätt stort hopp även för Intel om/när de väl får ut APX. Allt pekar på att första CPU-modell med APX blir Panther Cove.

Trista är att Panther Cove ser ut att släppas 2026. Sen krävs ovanpå det att alla program kompileras om för att dra nytta av APX, vilket i Windows-världen betyder att vi bör kunna se fulla effekten av detta runt ~2036...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag menar, bara för ipdt säger pass innebär det inte att din cpu är 100% ok. Min 13900K var INTE ok när jag körde idpt men fick ändå pass på alla deltest. Bla därav jag höll på i en månad för jag trodde det var nått mjukvarustrul.

Bytte moderkort och satte i en 7800X3d, palla inte installera om Windows igen så jag kör på samma, inte haft nått fel överhuvudtaget sen dess.

Eller du menar för INTEL säger att om du får OK i testet är allting ok ? För dom har ju varit jätte ärliga hittills.

Dina fel säger inget om det är cpu eller vad som... Dem fel nu nämnt kan vara moderkort/ram/psu/hårddisk.

Du kan enkelt se om din cpu är fel av att se på vcore under idle innan bios uppdate

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Dina fel säger inget om det är cpu eller vad som... Dem fel nu nämnt kan vara moderkort/ram/psu/hårddisk.

Du kan enkelt se om din cpu är fel av att se på vcore under idle innan bios uppdate

Jag har samma ram/psu/hårdisk nu när jag skriver som då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns inga verkliga resultat än för E-kärnorna i Arrow Lake. Däremot vet vi nu var "IPC" för LP-variaten av Skymont ligger, d.v.s. varianten utan L3$ som finns i Lunar Lake.

Är versionen av Skymont som sitter i Arrow Lake och som har L3$ Intel hävdat "samma IPC som Raptor Cove". Verkar fullt realistiskt att man där faktiskt når den IPC man skyltar med.

Ser helt OK
https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/10/Intel-Lunar-Lake-Core-Ultra-7-258V-Skymont-IPC.png

Ovanpå det verkar Lion Cove ta ett OK steg upp i IPC över Raptor Cove, framförallt för heltal som är oftast mer viktigt. Här ser det ut att Intels "14 % IPC ökning" helt klart nås (är 16 % ökning för heltal i SPECInt).

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2024/10/Intel-Lunar-Lake-Core-Ultra-7-258V-IPC.png

Är väl ändå "sådär" imponerande totalt sett. Lion Cove ser ut att stå sig väl Zen 5, men Apples M4 ligger på en helt annan nivå...

Det låter ändå okej. Att Arrow Lake verkar intressant.

Apple...
Ja alltså de har sina fördelar helt klart.
Men vill man köra Windows så går det väl inte på M#-Macarna?
Linux går väl?

Sen Apples prissättningar, framförallt med snåla grundkonfigurationer och dyra uppgraderingar. Som dessutom inte kan uppgraderas i efterskott utan det är "kasta din gamla dator och köp en ny".
Apple har ju inte direkt bästa right to repair om man jämför med exempelvis Framework eller en stationär PC.

Så även om Apple inte är dåliga på allt så finns det fortfarande anledningar att välja annat.
Lite beroende på ens ekonomi och prioriteringar så klart.

Skrivet av Yoshman:

I.o.f.s. kul att det nu finns en CPU-veteranklass till "det var bättre förr" gänget

Vad menade du med detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nej jag vet ej vad för dynga till moderkort du satt på? men jag har aldrig haf t blue screen eller något. Amd om något har ju taskiga drivisar. Testat amd aldrig mer...Billigt skräp. Och hade du kört occt med minnes och cpu test 1 t och den klarar det. Då har du inga fel- Men jag vet vänner som med billigare moderkort med fått propblem. Intels cpu är mer kräsna vilket moderkort man kör med alla dess kärnor. Dem övre segmenten pallar dem. Amd kan du sätta i vilket piss moderkort som helst ju ..o det kanske funkar. Dem har ju lite mindre kärnor att jobba med:) Men det är absolut inte snabbare. Tror dina fel va bios relaterade då!

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Vad menade du med detta ?

Att M4 är sjukt mycket bättre sett till energi och framförallt absolut prestanda per kärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att M4 är sjukt mycket bättre sett till energi och framförallt absolut prestanda per kärna

Så produkter som inte är lanserade ännu är veteranprodukter ?

Om man kör saker som fungerar bra på GPU så är det väl varken Apple eller AMD eller Intel utan Nvidia som är ledaren.
RTX korten har många fler Cuda kärnor än Intel/AMD/Apple processorer och Nvidia har stöd för GPGPU användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

"Degradering" fungerar inte så att processorn på ett ögonblick går från "oskadad" till "skadad". Degraderig är en gradvis process där nästan hela processorns säkerhetsmarginal för spänning/frekvenskurvan kan ha forsvunnit utan att du märkt något och processorn är fortfarande stabil nog att klara testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Så produkter som inte är lanserade ännu är veteranprodukter ?

Om man kör saker som fungerar bra på GPU så är det väl varken Apple eller AMD eller Intel utan Nvidia som är ledaren.
RTX korten har många fler Cuda kärnor än Intel/AMD/Apple processorer och Nvidia har stöd för GPGPU användning.

Apple har dock mer minne för GPGPU än Nvidia har, beroende på vilken begränsning man har såklart. De drar också markant mindre ström

Han menar att hela x86 spelar i en annan liga, och börjar se gamla ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

"Degradering" fungerar inte så att processorn på ett ögonblick går från "oskadad" till "skadad". Degraderig är en gradvis process där nästan hela processorns säkerhetsmarginal för spänning/frekvenskurvan kan ha forsvunnit utan att du märkt något och processorn är fortfarande stabil nog att klara testet.

Okej. Men då har väl mitt mob haft bra bios från början. Då jag aldrig fått blå skärm eller krascher på denna setup någonsin.
Jag tycker Intel levererar än:)

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Okej. Men då har väl mitt mob haft bra bios från början. Då jag aldrig fått blå skärm eller krascher på denna setup någonsin.
Jag tycker Intel levererar än:)

Du hade nog bara ett tåligare exemplar, alla visar inte symptom samtidigt. Jag skulle absolut uppdatera bios och se till att få in senaste mikrokoden innan den börjar må sämre