Dator startar inte efter nya delar installerade

Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter nya delar installerade

Hej, igår blev jag färdig med att koppla in mina nya delar men min dator startade inte. Jag installerade ett nytt moderkort, cpu och två nya ram pinnar. Jag vet inte varför och jag har aldrig byggt en dator förut/ändrat komponenter så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hade någon kunnat ge några grundläggande saker som jag borde leta efter och/eller se något från bilderna som jag ska ändra? Några viktiga saker: jag har använt skruvarna från mitt gamla moderkort, den som gjorde datorn(den är begagnad) har gjort en egen kabel för led i datorn(tror det) och har lagt till 2 eller 4 fläktar i chassin.

Specifikationer:
CPU: i5 3570k 4,2 ghz --> i5-12400F 2,5ghz
GPU: Asus Radeon 290X DC2
RAM: 16GB Corsair LP --> Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GBx2
SSD: 120GB
Hårddisk: Seagate Barracuda 1 TB
Moderkort: MSI MPOWER Z77 --> Asus Prime B660-Plus D4
Nätagg: Cooler Master 650W
Chassi: Cooler Master Storm Scout 2
Fläktar: 6 st.

Permalänk
Medlem

Börja med att köra 1 ram sticka och se om du kan boota, jag kan redan se att du kopplat in dom fel och dom inte körs i duo channel.

Permalänk
Medlem

GPUn bör flyttas upp till första PCIE porten.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in power SW? Front panelen korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Börja med att köra 1 ram sticka och se om du kan boota, jag kan redan se att du kopplat in dom fel och dom inte körs i duo channel.

Skrivet av shogou:

GPUn bör flyttas upp till första PCIE porten.

Skrivet av shogou:

Har du kopplat in power SW? Front panelen korrekt?

Jag har redan provat med 1 ramstick(glömde skriva det) och det funkade inte heller, och duo channel är det när både pinnarna är i de gråa/svarta sakerna, om det är så har jag redan provat det. Jag provar det där med gpun, tack. Vad menar du med power SW? Jag tror att front panelen är korrekt eftersom den var så innan och så är det en slide lucka som klickas på plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Jag har redan provat med 1 ramstick(glömde skriva det) och det funkade inte heller, och duo channel är det när både pinnarna är i de gråa/svarta sakerna, om det är så har jag redan provat det. Jag provar det där med gpun, tack. Vad menar du med power SW? Jag tror att front panelen är korrekt eftersom den var så innan och så är det en slide lucka som klickas på plats

För duo channel ska du ha dom båda gråa, du har en grå och en svart, det är inte korrekt.

Power Switch = om du inte kopplat in denna märkt POWER SW så är start knappen inte korrekt kopplad.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Hyddoge:

Hej, igår blev jag färdig med att koppla in mina nya delar men min dator startade inte. Jag installerade ett nytt moderkort, cpu och två nya ram pinnar. Jag vet inte varför och jag har aldrig byggt en dator förut/ändrat komponenter så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Hade någon kunnat ge några grundläggande saker som jag borde leta efter och/eller se något från bilderna som jag ska ändra? Några viktiga saker: jag har använt skruvarna från mitt gamla moderkort, den som gjorde datorn(den är begagnad) har gjort en egen kabel för led i datorn(tror det) och har lagt till 2 eller 4 fläktar i chassin.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>
Specifikationer:
CPU: i5-3570k 4,2 ghz --> i5-12400F 2,5ghz
RAM: 16GB Corsair LP --> Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GBx2<Uppladdad bildlänk>
Mothercard: MSI MPOWER Z77 --> Asus Prime B660-Plus D4

Vad händer när du försöker starta datorn? Går något igång? Lyser något?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ta gärna en bild och lägg up här hur dom kopplat in Power SW, reset, hdd led, dom kablarna jag bifogat i bilden ovanför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad händer när du försöker starta datorn? Går något igång? Lyser något?

Det är en lampa vid gpun som lyser, annars händer inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Det är en lampa vid gpun som lyser, annars händer inget

Startar datorn när du inte har gpun inkopplad? Kan hända att du inte får tillräckligt med ström.

Du kommer inte kunna få bild utan GPU eftersom du har en F cpu. (ingen onboard graphics).

Jag hade dock dubbelkollat front panelen (power sw) först av allt.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag kopplade in den, det kan vara problemet. Jag kollar det senare eftersom just nu är jag lite upptagen, förlåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Jag tror inte att jag kopplade in den, det kan vara problemet. Jag kollar det senare eftersom just nu är jag lite upptagen, förlåt

Om du inte kopplat in den är det garanterat problemet. Annars har du ingenting som säger åt moderkortet att starta.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett riktigt billigt PSU. Har du möjlighet att testa med ett annat?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det verkar vara ett riktigt billigt PSU. Har du möjlighet att testa med ett annat?

Nej, jag har tyvärr inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Om du inte kopplat in den är det garanterat problemet. Annars har du ingenting som säger åt moderkortet att starta.

Men jag är ganska säker på att jag kopplade alla kablar som var lösa, men jag kollar upp det ändå(på bilden tog jag ut några kablar för att prova om den startade då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Ta gärna en bild och lägg up här hur dom kopplat in Power SW, reset, hdd led, dom kablarna jag bifogat i bilden ovanför.

Vet du vid vilken port som power SW oftast brukar sitta?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hyddoge:

Vet du vid vilken port som power SW oftast brukar sitta? <Uppladdad bildlänk>

Power SW ska sitta på de inringade stiften.

Permalänk
Medlem

F panel step 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

F panel step 6

Förlåt för ett sent svar, men jag har inte kopplat någon power SW sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Förlåt för ett sent svar, men jag har inte kopplat någon power SW sladd.
<Uppladdad bildlänk>

Led är kopplad till psu(den andra kabeln)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Startar datorn när du inte har gpun inkopplad? Kan hända att du inte får tillräckligt med ström.

Du kommer inte kunna få bild utan GPU eftersom du har en F cpu. (ingen onboard graphics).

Jag hade dock dubbelkollat front panelen (power sw) först av allt.

Jag kopplade in power SW I rätt ställe och drog ut grafikskortet men datorn ville fortfarande inte starta. Jag provade även att starta datorn med 1 ram pinne med och utan gpu men det funkade inte heller.

Permalänk
Medlem

Hmm - Kanske finns någon i Uppsala trakterna som kan vara behjälpliga att ordna upp detta eller åtminstone kika på det ihop med dig.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Jag kopplade in power SW I rätt ställe och drog ut grafikskortet men datorn ville fortfarande inte starta

En vanlig miss vid byte av moderkort är att man kan missa att flytta en spacer = dom som håller kortet i chassit.

Vad för moderkort hade du innan byte?
samt
Vad för moderkort har du nu?

frågar för att utröna om det kan vara orsaken.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

En vanlig miss vid byte av moderkort är att man kan missa att flytta en spacer = dom som håller kortet i chassit.

Vad för moderkort hade du innan byte?
samt
Vad för moderkort har du nu?

frågar för att utröna om det kan vara orsaken.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSUC6b7cSkYStgTbhMsTnq540cJvz9Gz8Z2wg&s

Jag hade en MSI MPOWER Z77, men nu har jag installerat en Asus Prime B660-Plus D4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Jag hade en MSI MPOWER Z77, men nu har jag installerat en Asus Prime B660-Plus D4

Får be om ursäkt då jag missat att du skrivit vilka moderkort det var frågan om i start.
Läste texten överst och tittade på bilderna å missade resten.

Hur som, jag tog en titt i manualerna och av vad jag kan se så är det inget problem med spacers då monteringspunkterna verkar vara dom samma.

Du har fått flera förslag i tråden, men ser inte at det gett någon lösning ännu.

PC är underbar när man bygger då det kan ge alla former av oväntade fel som skyndar på tillväxt av gråa strå på svålen innan flint visar sig nog om det...
Var inte för att avskräcka dig, utan mer på att man kan få fina erfarenheter av felsökning

Första steget är att ta bort ALLT som inte behövs, just för att minska antalet delar som kan bidra till felet.
I ditt fall så blir då moderkort, minne och processor kvar, resten skall tas bort/kopplas ur.

Det betyder att du tar bort grafikkortet då CPU'n har inbyggd grafik
Alla fläktar kopplas ur (behöver inte monteras bort).
Lagringsenheter (hårddiskar) kopplas bort från moderkortet.
Även anslutningar för USB och övrigt till frontpanel kopplas bort ifrån moderkortet.
Däremot så skall all spänningsförsörjning till moderkortet var inkopplat och så även anslutning till PW (powerwsitch)

Glöm inte att flytta monitorn till moderkortet nu när grafikkortet inte är inkopplat.

Återkom med resultat ifrån vad som händer med endast det nödvändiga inkopplat, och vi tar det därifrån.

Lycka till!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det betyder att du tar bort grafikkortet då CPU'n har inbyggd grafik

i5-12400F har inte onboard graphics. Men resten är bra riktlinjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Får be om ursäkt då jag missat att du skrivit vilka moderkort det var frågan om i start.
Läste texten överst och tittade på bilderna å missade resten.

Hur som, jag tog en titt i manualerna och av vad jag kan se så är det inget problem med spacers då monteringspunkterna verkar vara dom samma.
<Uppladdad bildlänk>

Du har fått flera förslag i tråden, men ser inte at det gett någon lösning ännu.

PC är underbar när man bygger då det kan ge alla former av oväntade fel som skyndar på tillväxt av gråa strå på svålen innan flint visar sig nog om det...
Var inte för att avskräcka dig, utan mer på att man kan få fina erfarenheter av felsökning

Första steget är att ta bort ALLT som inte behövs, just för att minska antalet delar som kan bidra till felet.
I ditt fall så blir då moderkort, minne och processor kvar, resten skall tas bort/kopplas ur.

Det betyder att du tar bort grafikkortet då CPU'n har inbyggd grafik
Alla fläktar kopplas ur (behöver inte monteras bort).
Lagringsenheter (hårddiskar) kopplas bort från moderkortet.
Även anslutningar för USB och övrigt till frontpanel kopplas bort ifrån moderkortet.
Däremot så skall all spänningsförsörjning till moderkortet var inkopplat och så även anslutning till PW (powerwsitch)

Glöm inte att flytta monitorn till moderkortet nu när grafikkortet inte är inkopplat.

Återkom med resultat ifrån vad som händer med endast det nödvändiga inkopplat, och vi tar det därifrån.

Lycka till!

Hej, jag kopplade inte ut grafikkortet helt utan drog ut strömkablarna till den. Men datorn startade, tack så mycket för hjälpen. Jag antar att jag hade kopplat några kablar fel? Uppdatering: datorn funkar med båda pinnarna i(2x16gb) och grafikkortet inkopplat. Jag har kopplat i min skärm men kan inte få någon bild, vet nån varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Hej, jag kopplade inte ut grafikkortet helt utan drog ut strömkablarna till den. Men datorn startade, tack så mycket för hjälpen. Jag antar att jag hade kopplat några kablar fel? Uppdatering: datorn funkar med båda pinnarna i(2x16gb) och grafikkortet inkopplat. Jag har kopplat i min skärm men kan inte få någon bild, vet nån varför?<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Jag glömde att min cpu inte har någon inbäddad grafikkort så jag provade att koppla den till själva grafikkortet men det funkar inte heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

i5-12400F har inte onboard graphics. Men resten är bra riktlinjer.

Okej... Mitt fel sorry...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyddoge:

Hej, jag kopplade inte ut grafikkortet helt utan drog ut strömkablarna till den. Men datorn startade, tack så mycket för hjälpen. Jag antar att jag hade kopplat några kablar fel? Uppdatering: datorn funkar med båda pinnarna i(2x16gb) och grafikkortet inkopplat. Jag har kopplat i min skärm men kan inte få någon bild, vet nån varför?<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Okej... där är en del av gråa hårs biten.

Datorn är igång men du får nu ingen bild på skärmen, är det korrekt?

Har du kopplat in strömförsörjning till grafikkortet nu?

Edit: Gick och funderade.
Kontrollera så att det verkligen är rätt kablar som var kopplade till grafikkortet.

Jag antar att kablar till grafikkortet int är inkopplat. Att det inte blir bild borde vara för att grafikkortet känner av att det inte har tillräcklig strömförsörjning när kablar inte är inkopplade till grafikkortet.
Vilket krävs för att grafikkortet skall ge bild.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!