Permalänk

Tips begagnad tv köp

Kollar blocket på göteborg tv, finns lite men ett jäkla bök o hitta nått som verkar vettigt, men runt 3-4000 vill ja betala, men har ingen koll på vad som e bra, kan noll om tv.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pannkakaa:

Kollar blocket på göteborg tv, finns lite men ett jäkla bök o hitta nått som verkar vettigt, men runt 3-4000 vill ja betala, men har ingen koll på vad som e bra, kan noll om tv.

Vänd på situationen. Tänk att du har en polare som ska köpa ett par begagnade byxor men tycker det är ett jäkla bök och hitta begagnade byxor som verkar vettiga. Runt 300-400 kronor vill han betala men har ingen koll på vad som e bra byxor. Han kan noll om byxor.

Hur hjälper du polaren köpa begagnade byxor?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vänd på situationen. Tänk att du har en polare som ska köpa ett par begagnade byxor men tycker det är ett jäkla bök och hitta begagnade byxor som verkar vettiga. Runt 300-400 kronor vill han betala men har ingen koll på vad som e bra byxor. Han kan noll om byxor.

Hur hjälper du polaren köpa begagnade byxor?

Han säger vilka tekniska egenskaper som är bra, vilket märke som är bäst, om modeller efter 2016 har bättre funktioner elr teknik.
Han åker ner till Indien o kolla om de är barn arbete, han åker till Jupiter och gnuggar sina jeans på marken för att de ska se coola ut o så priset höjs 40 procent, din tur.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pannkakaa:

Han säger vilka tekniska egenskaper som är bra, vilket märke som är bäst, om modeller efter 2016 har bättre funktioner elr teknik.
Han åker ner till Indien o kolla om de är barn arbete, han åker till Jupiter och gnuggar sina jeans på marken för att de ska se coola ut o så priset höjs 40 procent, din tur.

Så när du ger någon råd om att köpa byxor då tar du upp barnarbete i indien och en resa till Jupiter (schysst tobak i pipan?) som vettiga exempel på hur man köper en byxa? Okey.

Jag brukar ge mina byxlösa vänner motfrågor som:

Vad ska du ha byxorna till? Mjukis hemma i soffan? Brudgummen på ett bröllop? När du mockar kossorna i ladugården? Något som fungerar när man står på Komettorget och ska sälja Jupitertobak?

Vilken storlek på byxan?

Däremot kommer är jag inte tillräckligt omnipotent för att peka ut vilka byxor som säljs begagnade för max 400 kronor i Göteborg.

Alla märken har TV-modeller som är riktigt bra ned till ett menlöst utbud. Finns inget märke som är "bäst" utan det är helt upp till de enskilda modellerna. Generellt är modeller som har många år på nacken, likt 2016, allt mer ett sämre köp av den enkla anledning att de riskerar vara rätt slitna och sönderkörda vid det här laget.

Ifall man bara är generellt ute efter en TV utan att riktigt greppa vad man är ute efter så fungerar basutbudet riktigt bra. En budget på 4000 kronor kan räcka till en helt ny TV av rimlig instegsklass som har garantier och allt utan alla fällor som begagnat innebär.

Permalänk
Medlem

Om du vill skaffa dig koll, googla ”sweclockers tv guide årtal”. 2016/2017 ser ut att vara den tidigaste utgåvan. Skribenten är samma person som svarat ovan.

Rimligen är du ute efter att lära dig vad som var toppklass, mellanklass och basklass respektive år. Det bör artiklarna kunna hjälpa dig med. Sedan kan du titta efter det ”bästa” (enligt dina premisser) som finns tillgängligt inom budget.

Att sammanfatta sisådär 8 års TV-modellers prisvärdhet på begagnatmarknaden skulle nog vara… jobbigt. Du kanske skulle ge några exempel som finns tillgängliga, inklusive pris, så kanske du kan få ett ”antagligen ok” eller ”undvik” som svar, alternativt en ranking mellan alternativen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Vad som gör begagnade modeller så svåra är att de senaste årens modeller som är riktigt bra, toppklass, ofta säljs för betydligt mer än 3–4000 kr. Och finner man en toppklass från svunna tider för 3–4000 kr har det gått så pass långt att det inte längre kanske räknas som toppklass och/eller bara är gammalt och slitet. En OLED från 2016 var ju en riktigt bra TV år 2016 men exemplaret riskerar förstås vara ett totalt vrak år 2024.

Eller så är det en nyare men samtidigt enklare modell som säljaren vill ha 3-4000 kronor för och då börjar man nå nivån där man kanske får en ny helt TV i samma grundkvalitet för ungefär samma pengar.

Så om möjligt är det ännu svårare beggat än att köpa nytt. Istället för att välja mellan dagens aktuella utbud av flera hundra modeller måste man nu välja bland tio års utbud av flera tusen modeller. Nypriser är trots alla reor ändå ett hyfsat finger i vinden om vilken nivå modellen är på. Priser på beggat är en salig blandning av allt möjligt med väldigt mycket önsketänkande från säljarna sida.

Så vad man kan göra är att fundera på vad man vill ha för nivå. 3–4000 kronor räcker väldigt olika långt om man hoppas på 43 tum jämfört med om man hoppas på 75 tum. Vill man ha något som är riktigt bra kan man tänka hälften av nypriserna och anpassa sin förväntan efter det.

Och ingen kan berätta vilken av tusentals olika modeller från senaste 10–15 åren som just nu är "värda" 3–4000 kronor i Göteborg, Sölvesborg eller Urkeljunga etc. Där får man släppa sin interna lathet och börja gräva. Däremot kan man lista modellerna man finner intressanta och be om hjälp om vad det faktiskt är för något.

Permalänk

Ayeees

J
Ger upp, skiter i tv

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pannkakaa:

J
Ger upp, skiter i tv

Det är inte en stekspade du ska köpa. Varför är du – och så många andra som ställer liknande frågor – så pass lata när det kommer till sådana här saker?

Om du bara tar dig tiden att lista två saker:

(1) Vad du är ute efter med TV:n? Olika TV är bra på olika saker. Olika personer har olika önskemål om TV-apparater. Är det generellt "Öhh, jag vill bara se på TV" så duger vad som helst för 3–4000 kronor och du behöver inte fråga egentligen. Om du specifikt vill ha så hög bildkvalitet som möjligt vid filmtittande eller så starka spelegenskaper som möjligt är det väldiga skillnader.

(2) Lista de TV du finner intressanta på din lokala begagnadmarknad. Då kan rätt många här i forumet peka ut vilka modeller som har lite mer än de andra och vilka som inte har det.

Det har skett flera gånger tidigare. Ofta blir dock slutsatsen med en svag budget likt 3–4000 kronor det jag skrivit ovanför, att de flesta begagnade TV som går säljs för de priserna sällan har något extra utöver en ny basmodell eller är riktigt gamla. Har man ont om pengar så att en ny basmodell ändå är utesluten kan man åtminstone välja det mindre dåliga alternativet på den lokala marknaden.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Jag har kollat mycket på begagnade TV aparter med och har bestämt mig för en 75" tv är det jag vill ha. OLED vs QLED vs LED spelar mindre roll då jag värdesätter hellre en stor TV med bra ljus än en helt perfekt bild med OLED (för dyrt för min smak åtminstone om man ska ha 75" )

Har hittat denhär i min närhet men den är från 2016! 8 år gammal... dock nypris på den 2016 var ca 30 000kr. Nu är den listad för 9000kr

Min fråga lyder då, är ett basutbud på en 75" TV (8000 - 10 000kr) exempelvis TV 75" idag bättre än "toppklassen" från 2016 som jag länkat från FB? Eller ligger dom på ungefär samma nivå då det gäller typ färgklarhet, ljusstyrka, eller kommer en novis som jag inte se någon skillnad på dom öht?

Är inte kräsen har en gammal 42" som har ett stort hack över hela skärmen, har levt med den länge men den vägrar vilja dö helt verkar det som!

Tacksam för svar!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tobbe157:

Lånar tråden lite. Jag har kollat mycket på begagnade TV aparter med och har bestämt mig för en 75" tv är det jag vill ha. OLED vs QLED vs LED spelar mindre roll då jag värdesätter hellre en stor TV med bra ljus än en helt perfekt bild med OLED (för dyrt för min smak åtminstone om man ska ha 75" )

Har hittat denhär i min närhet men den är från 2016! 8 år gammal... dock nypris på den 2016 var ca 30 000kr. Nu är den listad för 9000kr

Min fråga lyder då, är ett basutbud på en 75" TV (8000 - 10 000kr) exempelvis TV 75" idag bättre än "toppklassen" från 2016 som jag länkat från FB? Eller ligger dom på ungefär samma nivå då det gäller typ färgklarhet, ljusstyrka, eller kommer en novis som jag inte se någon skillnad på dom öht?

Är inte kräsen har en gammal 42" som har ett stort hack över hela skärmen, har levt med den länge men den vägrar vilja dö helt verkar det som!

Tacksam för svar!

Facebook-TV:n är en 75UH780V och den var nog 30 000 kr dyr 2016 för att då var 75 tum fortfarande stort och just dyrt. Men det var långt ifrån den bästa LCD:n från LG på den tiden. Jag tror (utan att googla vidare) att de är enklast möjliga kolumnbaserade edge-local-dimming på den modellen ifall det nu finns. Inte LG:s stoltaste ögonblick men bör fortfarande var något mer kompetent än UR7-serien som är ungefär samma basmodeller det alltid varit. Samtidigt med 7-8 år på nacken, okänd slitage, visar det om inte annat hur meningslöst det är att utgå från ursprungspriset. Säger väldigt lite om värdet idag.

Jag skulle säga att den moderna ersättaren till UH780V är modellen 75QNED75, så denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11910640 som enligt prishistoriken såldes på rea för 10 995 i september hos El-G.

UR76-modellen är rimligen sämre än båda dessa, men en gammal 42:a med hack kanske helt chanslös mot den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe157:

Tacksam för svar!

Edge lit IPS vad jag kan hitta. Du kan köpa något motsvarande med garanti för 10k.

https://www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/7...

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog en NY 75” TV. Går nog efter en billigare variant då jag har svårt att tro att jag blir missnöjd. Är ingen panik egentligen så hade kunnat vänta och hoppas dom sänker priset på 75QNED75an igen. Den ligger ju på 17 990kr just nu.

Misstänker då att QNED75an är snäppet vassare än UR76an. Men tämligen omöjligt att jämföra online man hade ju behövt se några i verkligheten haha. Får kanske dra in till stor stan och kika på några för att se om det är nån större skillnad (enligt mig då )

Permalänk

Duger denna?

Phillips 50 tum 2500 kr års modell 2020, tänkte pruta till 2000 kr
https://www.blocket.se/annons/1207428628

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pannkakaa:

Phillips 50 tum 2500 kr års modell 2020, tänkte pruta till 2000 kr
https://www.blocket.se/annons/1207428628

Det är inget specificerat annat än "Philips 50 tum 4k smart tv" vilket kan vara nästan vad som helst från flera år tillbaka. Det ser helt klart ut som en av Philips enklare modeller och smartsystemet är SAPHI vilket är Philips system för de enklaste modellerna.

Det är i alla fall inte lastgammal modell. Kanske rent av en fullt acceptabel PUS6-modell från 2018-2019 någongång. De är typiska basmodeller. Philips har varit rätt skiftande i kvaliteten då mycket av det enkla är OEM-modeller. Det man ska vara försiktig med från Philips är deras Full HD-modeller, PFS och PHS som i en del fall är undermåliga. PUS-modeller har i alla fall något slags minimum av modernitet.

Om du får den för 2000 kronor, ha då i åtanke att de inbyggda apparna är fåtal och kanske bara fungerar sådär. Sådant kan man alltid lösa men då blir det ju ofta extra kostnader för en chromecast/TV Streamer eller vad man föredrar. Eller så räcker det med SVT Play. Alla är olika.

Som en TV för "...det räcker med rimlig bild på HDMI..." är det i alla fall inte fel.

Permalänk
Medlem

Grubbel...

Okej har suttit och grubblat nu sedan igår och tittat på ungefär 1000 olika tv apparater och vad man vill ha osv osv. Kommit fram till att 120hz hade inte varit helt fel då jag tänkt köpa ett nytt PS5 tills det nya GTA släpps och vill utnyttja PS5an till max. Har även speldator med skärm på 144hz och minns hoppet från 60hz till 144hz var riktigt skönt. Hittade även en häftig funktion på vissa Philips TV som är led belysning bakom TVn som lyser upp väggen beroende på vad skärmen visar! Jag tycker åtminstone denna funktionen är häftig...

Glovee har för övrigt en ny modell av en egen "universal" Ambilight som fungerar på alla TVs med HDMI-uttag. Dock används en kamera som läser av skärmen men men, kan bli ett finger i ögat kanske. Kostar runt 1000kr för den nya modellen.

Hur som haver jag sitter och funderar om det är värt att gå ner från ens ursprungliga krav på 75" ner till 65" för att få 120hz och Ambilight eller om man ska punga ut några tusen extra för 75" oxå. Sitter på 3,2m avstånd så 75" hade varit bäst helt klart.

Dessa jag fundera mest över nu...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
(Philips med antingen 75" (12 990kr) eller 65" (8 990kr), 120hz, Ambilight, MINI-LED på båda)

https://www.komplett.se/product/1251277/tv-ljud-bild/tv/lg-75...
(Den "vanliga" 75" utan något extra, Direct-LED, 7 990kr)

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
(Denna Samsung på 75" och 120hz, QLED, 11 990kr, då utan Ambilight)

Tycker helt klart att Philips 65"an för 8 990kr verkar mest prisvärd, mest TV per krona. Men då är dilemmat om man kommer tycka 65" blir för litet och ångrat att man inte skaffade 75" på samma gång. Övertänkare här hehe

EDIT: Det är rea på Philips TVn, nedsatt 7000kr. Samsungen är nedsatt 4246kr och LGn nedsatt 1000kr om det spelar nån roll.

Permalänk
Medlem

Räknar man lite på det har ju 75" ca 33% större skärm area än 65". Medans prisskillnaden mellan 65" och 75" blir ca 44,5% högre. Så man betalar ju faktiskt mer procentuellt sett än vad skärmen "växer". (Pratar då om Philips The Xtra 65" och 75")

Så rent teoretiskt blir det ju inte värt det. Fast å andra sidan kan man väl bara ta något extra pass på jobbet så har man ju dom där 4000kr extra å kan sitta å vara nöjd över sin feta nya TV

Permalänk
Medlem

Är inte det enklaste bara att ta valfri TCL på rea? Brukar inte komma så mycket lägre än så och känns inte som att så mycket kan gå fel eftersom du antagligen inte letar efter OLED, 120Hz, VRR, absolut bästa HDR:en etc...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Klappkossa5000:

Är inte det enklaste bara att ta valfri TCL på rea? Brukar inte komma så mycket lägre än så och känns inte som att så mycket kan gå fel eftersom du antagligen inte letar efter OLED, 120Hz, VRR, absolut bästa HDR:en etc...

Efter att ha sonderat begagnatmarknaden är det definitivt ett tryggare val. TCL, Hisense och Vestel med alla deras OEM-varumärken må vara enkla men de är knappast dåliga. Den är ny, har garantier och hyfsat aktuell hårdvara och så vidare.

Begagnat är rätt besvärligt. Dels av de förklarliga orsakerna med slitage, ovarsamt hanterande etc. Dels för att utbudet är vad det är. Mycket som säljs är äldre modeller av enklare snitt där säljaren hoppas på alldeles för mycket pengar. Nivåerna är att en tusenlapp till ger dig en sprillans TCL etc. med nydoft ur kartong.

Jag skulle kunna klippa och klistra listor över toppmodeller från senaste årens TV-guider men det hjälper nog ingen att få en lång lista över beteckningar över vad som säljs när det som säljs ändå inte är på den listan. Majoriteten TV som säljs är basmodellerna. lika ofta står det bara "Samsung 4K TV" utan beteckning i annonserna. Typiskt att säljaren inte vet vilken TV han har eftersom han egentligen inte brydde sig om vilken TV han köpte. Den som kan sin beteckning var mer rimligt införstådd exakt varför han köpte den TV:n men dessa annonser är mer ovanliga märker jag.

Gamla toppmodeller, det som kan vara "fynd" är just ovanliga och där gissar jag att en användare av en riktigt bra TV helt enkelt nöjt fortsätter använda den tills de köper en ny TV. När den gamla toppmodellen säljs är den för gammal för att vara ett begagnatfynd eller så säljs den inte. Den ges bort eller hamnar i sovrum, allrum, garage, barnens rum och så vidare.

Permalänk
Medlem

Skulle överlag undvika Philips "enklare" modeller. Har ansvarat över 100-tals olika Philips i mitt förra arbete och de höll fruktansvärt dålig kvalité överlag. Bland de billigaste att köpa in, men man märkte även varför.
Samsungs modeller som vi också hade mycket av höll långt mycket bättre. Panel, bakgrundsbelysning, IR-mottagare, internt minne, buggar m.m. Listan går att göra lång på sånt som var sämre på Philips.

Min särbo köpte tyvärr en Philips privat för något år sedan och även där fortsätter de att "imponera". CPU:n är för klen för moderna streamingtjänster, så det släpar efter ibland och man får osynk mellan bild & ljud. Minnet blir för fullt av att bara ha enstaka appar, som sen omöjliggör uppgradering av fw pga minnesbrist. Stoppar man in extern lagring i form av USB-minne så skrivs det sönder på någon månad.

Så jag skulle i all välmening säga låt bli Philips om du inte går på en dyrare modell/high end modell.
Skulle som Laxpuddning säger hellre testa en TCL, det kan inte bli sämre.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk

Xiaomi då? Tänkte kanske köpa nån sån ny modell, billiga, dock så sponsrar man ju deras utökade kärnvapen arsenal som i framtiden oundvikligen kommer utplåna oss alla, men de känns prisvärda?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pannkakaa:

Xiaomi då? Tänkte kanske köpa nån sån ny modell, billiga, dock så sponsrar man ju deras utökade kärnvapen arsenal som i framtiden oundvikligen kommer utplåna oss alla, men de känns prisvärda?

Alla Xiaomi jag sett är TCL-OEM-byggen. Nära omöjligt att köpa en TV som inte på något sätt är kinesiskt någonstans i tillverkningen. Även om apparaterna som säljs i Europa ofta sätts ihop i Europa är det fortfarande komponenter tillverkade i kinesiska fabriker, typiskt själva panelen.

Även om man går på Vestels (Turkiet) alla varumärken likt Andersson, Toshiba etc. är det fortfarande en kinesisk bildpanel. Köper du Samsung (Sydkorea) är det TCL (kina) och Hisense (kina) som bygger åt dem. Det typiska basutbudet från egentligen alla tillverkare är i grunden någon annan som tillverkar åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

LOL! Nämn en teknikpryl som inte tillverkas i Kina. Eller pryl överlag för den delen. Deras arbetskraft är alldeles för billig för att stora bolag inte ska outsourca sin tillverkning dit. Sorgligt men sant, barnarbetare och låglönade får slita veckor ut och veckor in för att vi ska få en TV några kronor billigare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av pannkakaa:

Jämfört med vad? Vad menar du när du skriver ”värt det”?

Verkligen inte värt det om jag skulle handlat tv, men jag vet inte vad som gör något ”värt det” för dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pannkakaa:

A6K är en typisk basklassmodell och som sådan helt okey när man håller kraven på den väntade nivån. Jag har sett flera exemplar. Jag tror för dig med krav på lågt pris är det precis så mycket man ska vänta sig. 3700 kronor är ett lågt pris, enligt prisjakt säljs modellen som lägst för ca 4300 kr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11991423