Dra nätverkskabel i VP-rör (eller andra förslag på mus-skydd)?

Permalänk
Medlem

Dra nätverkskabel i VP-rör (eller andra förslag på mus-skydd)?

Jag ska dra lite nätverkskabel på vinden, där jag har möss. Hittills har de inte gnagt på kablar men eftersom de tuggar på isolering och annat så antar jag att de nätverkskabel ligger i riskzonen. Hur hade ni gjort där - dragit i VP-rör?

Permalänk
Medlem

Låter väl klokt, dessutom skyddar det mot åverkan om du eller någon hantverkare ska upp och rycka i något. Det viktigaste är nog att hålet mellan vinden och lägenheten är så tight och starkt att någon mus inte biter sig igenom och tar sig in. Doften från lagad mat får ju de där söta små djuren att bita genom betong och jag har sett att 5 mm vid sidan av ett vattenledningsrör räcker för dem att ta sig in. Om du drar VP så kör böjen tight ner i vindsgolvet och täta ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det viktigaste är nog att hålet mellan vinden och lägenheten är så tight och starkt att någon mus inte biter sig igenom och tar sig in. Doften från lagad mat får ju de där söta små djuren att bita genom betong och jag har sett att 5 mm vid sidan av ett vattenledningsrör räcker för dem att ta sig in. Om du drar VP så kör böjen tight ner i vindsgolvet och täta ordentligt.

Bra poänger!

Går det att dra installationskabel (styv) genom VP? Jag har aldrig provat med den kan ju vara för styv för att komma genom krökarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamiduku:

Bra poänger!

Går det att dra installationskabel (styv) genom VP? Jag har aldrig provat med den kan ju vara för styv för att komma genom krökarna.

Visst är det möjligt, men med tanke på att de högre CAT-modellerna är tvinnade enligt konstens alla regler så skulle jag försöka dra i så raka etapper som möjligt. Förmodligen genom det raka röret på vinden först, sedan trä på böjarna och sedan föra ner ändarna i lägenheten. Etapper snarare än att använda en dragkabel hela vägen. Nu är det ju i.o.f.s. inga längder att tala om.

PS. Om du har en paranoid sida så kan du ju spika fast en decimeterstor plåtbit som manschett vid golvgenomföringen alternativt prova denna produkt:
Tätningsmassa mus- och rått-stopp

Permalänk

om det är en oinredd vind och det inte har nån direkt betydelse hur det ser ut och bara ska klamras i innertaksreglarna eller nått så kan du ju även köra slang kan du dra i sladden i slangen innan du äns klamrar fast den på vinden och dra fram slangen med kabeln redan idragen i slangen.

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle fixa 230v ström upp till vinden bums, skaffa sedan en mus störare från t.ex. Kjell så att du håller dem borta. Det gjorde jag för länge sedan då jag upptäckte vi också hade möss på vinden. Du kan dra i vanliga VP-rör för det tycks inte vara så att de små mössen tuggar på dessa rör utan det är annat som dom går på. Och om du ordnar med 230v dit varför inte montera någon belysning också så slipper man ficklampa när man ska upp dit. Något jag också gjort då vinden används som lagringsutrymme.

Jag har musfälla också, blir en och annan mus var och vartannat åt men det stor lyftet var just musstörare för då försvann dom nästan helt från vinden.

Permalänk
Medlem

https://www.ahlsell.se/products/el/installationsmateriel-11-1...

Permalänk
Medlem

Vi drog ut gamla telefonkablar och drog nätverkskabel igenom istället, det är gamla vp rör, så det går utmärkt. Fick dock sätta ihop något vp krök uppe på vinden då de åkte ut när vi drog kabel (det kan ha varit när vi drog om en elkabel, kommer inte ihåg).
Mössen som har levt på vinden innan vi flyttade in har ätit igenom vp rören där de hade byggt bo mellan isoleringen.

Permalänk
Medlem

Det är en utmärkt idé att dra nätverkskabeln i VP-rör. Tipps som gör det lättare:

  • Göra mjuka böjar då det är mycket lättare att få igenom kabeln

  • Ha lite avstånd mellan skarv och böj för att minska risken att det hakar upp sig

  • Klamra fast röret ordentligt, annars blir det svårt att dra kabeln samt väldigt svårt att i framtiden byta kabel

  • Hindra luften från att röra sig genom röret från inne till den kalla vinden så att det inte kondenserar vatten i rören.

kod taggar
Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Inga problem att dra i rör. Ska vara 20-rör/slang. För att göra det lättare finns slim-kabel.
Blir lite bättre skyddad mot att man trampar på den, eller om man förvarar saker på vinden. Och det blir ju lite marginal för gnagarna. Men vill de gnaga så gör de det även på rören.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Jag skulle fixa 230v ström upp till vinden bums, skaffa sedan en mus störare från t.ex. Kjell så att du håller dem borta. Det gjorde jag för länge sedan då jag upptäckte vi också hade möss på vinden. Du kan dra i vanliga VP-rör för det tycks inte vara så att de små mössen tuggar på dessa rör utan det är annat som dom går på. Och om du ordnar med 230v dit varför inte montera någon belysning också så slipper man ficklampa när man ska upp dit. Något jag också gjort då vinden används som lagringsutrymme.

Jag har musfälla också, blir en och annan mus var och vartannat åt men det stor lyftet var just musstörare för då försvann dom nästan helt från vinden.

Skulle säga att dom där grunkorna har absolut ingen funktion alls...

Har en i garaget (oisolerat skjul typ med hål i väggarna lite överallt) jag köpte på test och mössen ä där inne å äter på allt möjligt så de senaste ~5 åren den suttit där ändå.

Man hittar typ nya möss som dränkt sig i spilloljefatet varje år när man är och tömmer det.

Så hittills har mitt spilloljefat haft bättre utfall än dessa musskrämmare...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows