Permalänk
Medlem

Val av skärmupplösning för Linux

Ska köpa en 27-tums skärm och funderar på vilken upplösning jag bör satsa på till Linux för att undvika strul. Jag vill inte begränsas till en specifik distro utan kunna byta när/om jag vill. För att ta reda på detta behöver jag förstå hur Linux skalar.

Om jag vill ha större text/UI i bekostnad av mindre utrymme dvs. 1080p storlek så funkar 4K med 200% skalning? Om jag istället vill ha mer utrymme i bekostnad av mindre text/UI dvs. 2K storlek, så är det bättre att välja 2K-skärm än att skala 4K-skärm med 150%? Läst att texten blir mer blurrig än om man kör 2K-upplösning från början.

Permalänk
Medlem

Linux är bara kärnan, skalning beror på kombinationen av mjukvara du kör ovanpå, den är alltså distributionsberoende. Tänkte du köra wayland eller xorg? Ska du köra Gnome, KDE eller något annat?

Arch-wikin har lite matnyttigt:
https://wiki.archlinux.org/title/HiDPI

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Största poängen med 4K skulle, precis som du säger, vara att skalningen för t.ex. spel som körs i 1080p blir skarpa 200% och inte något mer udda och potentiellt suddigt.
Däremot tycker jag högst personligen oavsett operativsystem att det är väldigt liten poäng med 4K på skärmstorlekar mindre än ungefär 30-32 tum eftersom pixlarna blir så små att man måste sitta oergonomiskt nära för att uppleva den ökade skärpan. Eventuellt något beroende av hur bra syn man har givetvis.
Det kan kanske vara bättre att prioritera andra egenskaper (uppdateringsfrekvens, färgåtergivning, m.m.) än 4K-upplösning? För större skärmar (och TV) kan jag absolut förstå poängen med 4K eller ännu högre.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Däremot tycker jag högst personligen oavsett operativsystem att det är väldigt liten poäng med 4K på skärmstorlekar mindre än ungefär 30-32 tum

Låter som att du inte kört MacOS. Jag har kört HiDPI de senaste 10 åren på mac och det märks tydligt när jag skiftar till något annat.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av oooskar:

Största poängen med 4K skulle, precis som du säger, vara att skalningen för t.ex. spel som körs i 1080p blir skarpa 200% och inte något mer udda och potentiellt suddigt.
Däremot tycker jag högst personligen oavsett operativsystem att det är väldigt liten poäng med 4K på skärmstorlekar mindre än ungefär 30-32 tum eftersom pixlarna blir så små att man måste sitta oergonomiskt nära för att uppleva den ökade skärpan. Eventuellt något beroende av hur bra syn man har givetvis.
Det kan kanske vara bättre att prioritera andra egenskaper (uppdateringsfrekvens, färgåtergivning, m.m.) än 4K-upplösning? För större skärmar (och TV) kan jag absolut förstå poängen med 4K eller ännu högre.

Det där observationen stämde väldigt bra om det fortfarande var 2008 eller kanske 2012 när operativsystemen och dåtidens applikationer i praktiken var låsta till 1:1-pixelförhållande med ett slags optimum på 96 ppi och liknande.

Jag kan inte Linux och de olika grafikpaketen alls, men gissar att dessa precis som alla andra moderna grafiska operativsystem kan skala gränssnittet och därmed ge i grunden enbart fördelar ju högre upplösning det är på skärmen med just skärpa, inte minst med textrenderingen. Finns sedan många år inga måsten inom ett normalt användarscenario att sitta oergonomiskt nära en högupplöst skärm. Om man tror det är så det fungerar har man gjort någonting fel, helt enkelt missat tio års utveckling eller har föråldrad mjukvara som sin interna måttstock om hur det fungerar.