Rufus gör det enkelt att installera Windows 11 24H2 på äldre dator

Permalänk
Testpilot

https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Klicka i det man vill ha, skapa xml-filen, lägg på usb-stickan med Windows ISO. Det är helt fantastiskt enkelt att få en sopren Windows-installation med lokala konton och där allt sköts på nästintill full automatik.

Så som jag satt upp det hela tar det knappa 5 minuter att installera om en dator numera från det att jag sätter i Usb-stickan. Absolut helt fritt från bloat och allehanda Windows förinstallerade program, där lokalt konto skapas vid initiering och allt vad installationskrav heter ignoreras.

Otroligt kraftigt verktyg som tillåter scripts och mer eller mindre total kontroll över hela installationsmiljön, går att gå väldigt djupt för den som har tid och kunskap. Och kan likväl även användas utan några större förkunskaper också.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ett år kvar nu med stöd för Windows 10...

Två år till innan windows 12 annonseras så jag hoppar över 11:an kanske blir att uppgradera min 12år gamla dator med 64GB ddr3, i7 och 1tb SSD för windows 12. Men jag är tveksam.

Kör redan idag dualboot med Ubunto. Ganska smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TLOF:

Två år till innan windows 12 annonseras så jag hoppar över 11:an kanske blir att uppgradera min 12år gamla dator med 64GB ddr3, i7 och 1tb SSD för windows 12. Men jag är tveksam.

Kör redan idag dualboot med Ubunto. Ganska smidigt.

Mja, förra året sades det ju att Windows 12 skulle lanseras i år. Så jag skulle inte räkna med något

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av modaset:

Provade Proxmox idag för första gången och det var absolut inga problem att virtualisera Windows 11. Tänkt en del på att gå över till Proxmox för jag gillar inte vad Broadcom gör med Esxi

Jag kommer nog att gå över till Proxmox, allra senast när supporten till ESXi 7 går ut om ett knappt år. ESXi 8 hade inte support för mina HBA sist jag kollade. Gratisvarianten av ESXi finns ju inte längre, och det går knappt att köpa en licens. Det är svårt att ens ta reda på priset. Jag tror att det kostar cirka 20 KSEK om året för en host med 16 kärnor, vilket är den minsta mängd som går att licensiera. Broadcom vill inte ha privatpersoner eller mindre företag som kunder.

Jag måste dock sätta upp en testmiljö av Proxmox för att lära mig, och testa så att allt jag behöver funkar, till exempel PCI passthrough till en HBA för TrueNAS. Proxmox dokumentation för PCI passthrough nämner bara GPU och NIC som användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Gratisvarianten av ESXi finns ju inte längre, och det går knappt att köpa en licens. Det är svårt att ens ta reda på priset. Jag tror att det kostar cirka 20 KSEK om året för en host med 16 kärnor, vilket är den minsta mängd som går att licensiera. Broadcom vill inte ha privatpersoner eller mindre företag som kunder.

Du kan få tag på licenser via VMUG, nu kostar ett år ca 2000:- och då har du en stor mängd licenser så du kan sätta upp ett mindre datacenter och testa flera olika produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robortic:

Du kan få tag på licenser via VMUG, nu kostar ett år ca 2000:- och då har du en stor mängd licenser så du kan sätta upp ett mindre datacenter och testa flera olika produkter.

Intressant. Funkar dessa licenser tillsvidare så länge man betalar för medlemskapet, eller är de tidsbegränsade till kortare testperioder?