Permalänk

Apple tv verkar starta om TV

Hej allesammans!

Jag har ett problem som håller på att driva mig till vansinne. För ett tag sedan började min tv en LG 55UJ750V 55" LG ULTRA HD 4K starta om sig. Det kan hända i princip allt emellan ett par timmars mellanrum till var femte minut. Jag har googlat efter tips om vad man kan göra och testat det mesta. Allt ifrån att ändra inställningar till att rycka ur strömkabel och låta den vara ur i typ en halvtimme. Inget har hjälpt, rycka ur sladden har ofta gjort att det har blivit bättre när det har varit 5 minuters intervaller men inte att det har försvunnit helt och hållet.

Igår tittade jag på "vanlig" tv och märkte att de har omstartningarna aldrig hände (tittar väldigt sällan på "vanlig" tv så har inte tänkt på det innan). Kan ju vara slumpen som gör att det aldrig hände här med. Men precis innan hade sonen tittat på youtube kids på ATV och den höll på att starta om sig typ var 5:e minut.

Har testat att söka lite på att det skulle kunna vara ATV som är skyldig men har inte hittat jättemycket att prova. Det jag har provat hittills är att stänga funktionen som gör att man kan starta tv med ATV fjärrkontrollen samt att ändra bildformat från Vision till 4k HDR tror jag det var. Det kan ha blivit bättre av det men det har inte försvunnit då det hände för ca en timme sedan igen. Det har ju inte gått så lång tid så det kan ju bara vara slumpen (att det känns bättre menar jag).

Förhoppningsvis har ni några tips på vad jag kan prova för snart åker skiten ut...

TV:n är köpt 2018 och ATV är genaration 1 4k köpt 2017.

Tack på förhand

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Bildexpert 📺

CEC-kommandon likt att stänga av TV:n och liknande går över egna pinnar på HDMI. Det är inte troligt men heller inte omöjligt att en dålig och glapp HDMI-kabel orsakar sådana problem eller åtminstone leder till att TV:n tolkar signalens variation så pass att det som skyddsåtgärd eller följdeffekt blir en omstart.

Så en UHS-certifierad kabel är alltid en början och om inte annat än hyfsat billig uteslutning som låter en gå vidare i felsökningen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

CEC-kommandon likt att stänga av TV:n och liknande går över egna pinnar på HDMI. Det är inte troligt men heller inte omöjligt att en dålig och glapp HDMI-kabel orsakar sådana problem eller åtminstone leder till att TV:n tolkar signalens variation så pass att det som skyddsåtgärd eller följdeffekt blir en omstart.

Så en UHS-certifierad kabel är alltid en början och om inte annat än hyfsat billig uteslutning som låter en gå vidare i felsökningen.

Ok, tack för tipset.

Är det värt att testa med en annan hdmi-kabel som jag har hemma som dock inte är UHS-certifierad? Den jag har sitter till ATV står det bara high speed cabel är det samma som USH? Kan det vara det som är problemet?

Dumma frågor kanske men det här är jag sjukt okunnig om :D.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600 | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | Kingston Fury 32 GB DDR4 3200 Mhz | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | PowerColor Radeon RX 6750 XT 12GB Red Devil | Phanteks Eclipse G360A D-RGB Svart | Corsair RM850e 850W |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xmattiasx:

Ok, tack för tipset.

Är det värt att testa med en annan hdmi-kabel som jag har hemma som dock inte är UHS-certifierad? Den jag har sitter till ATV står det bara high speed cabel är det samma som USH? Kan det vara det som är problemet?

Dumma frågor kanske men det här är jag sjukt okunnig om :D.

Grunden är att testa med en kabel som man vet fungerar. Det är väldigt osannolikt att den kabel du har liggandes råkar vara glapp på exakt samma sätt. Så simpel uteslutningsmetod. Om samma problem kvarstår efter kabelbytet ligger problemet inte med kablarna i alla fall. Då kan det vara något med exempelvis TV:n, att den börjar krångla och då kan enkla saker som att byta HDMI-anslutning faktisk hjälpa.

"High speed" är en gamla certifieringen. Den nya certifieringen är Ultra High Speed och då kan med kontrolla kabelns ursprung och tillverkning via ett hologram och QR-kod. CEC och fjärrstyrning för att slå av/på apparater är dock inte någon krävande kommunikation så det är inte detta som påverkar den biten.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Grunden är att testa med en kabel som man vet fungerar. Det är väldigt osannolikt att den kabel du har liggandes råkar vara glapp på exakt samma sätt. Så simpel uteslutningsmetod. Om samma problem kvarstår efter kabelbytet ligger problemet inte med kablarna i alla fall. Då kan det vara något med exempelvis TV:n, att den börjar krångla och då kan enkla saker som att byta HDMI-anslutning faktisk hjälpa.

"High speed" är en gamla certifieringen. Den nya certifieringen är Ultra High Speed och då kan med kontrolla kabelns ursprung och tillverkning via ett hologram och QR-kod. CEC och fjärrstyrning för att slå av/på apparater är dock inte någon krävande kommunikation så det är inte detta som påverkar den biten.

Ok, då har jag lite att testa i alla fall.

Om det skulle vissa sig att problemet kvarstår även efter kabel byte är det bara skrota tv:n då eller lära sig att leva med det :D.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan även testa att nollställa apple-tv-kontrollern.
Jag hade bekymret att den hade hängt sig å spammade tvn via ir att maxa volymen hela tiden, sjukt störande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xmattiasx:

Ok, då har jag lite att testa i alla fall.

Om det skulle vissa sig att problemet kvarstår även efter kabel byte är det bara skrota tv:n då eller lära sig att leva med det :D.

Nästa steg om du vill gå till botten är att testa med andra HDMI-enheter och se om problemet kvarstår. Det du upplever kan beror på att det är fel på TV:ns HDMI-kort, något som inte verkar vara helt ovanligt för LG:s modeller baserat på det anekdotiska om hur ofta ämnet kommer upp i forumet. 55UJ750V är en modell från 2017 så det finns sällan incitament att laga den (om det ens går) och en modernare TV från LG i dagens U-serie ofta är lite bättre.