Permalänk

Blue screen med bilder

Hej gänget!

När jag spelar online tex bfv så kraschar min pc, datorn stängs av och den blue screen dyker upp, oftast går pcn i bios läge utan att jag trycker på tangenterna.

Jag upptadera alla grejer som behövdes, jag gjorde några YT fix såsom

Dism /Online /cleanup-Image /checkHealth

Dism /Online /cleanup-Image /ScanHealth

Dism /Online /cleanup-Image /RestoreHealth

men utan resultat.

Loggboken så dyker det upp kraschen i kritisk läge med händelse id 41 och källan Kernel-Power

När bios körs så får jag fram det här enligt bild.

CPU FAN N/A????

Permalänk

Programmet armoury Crate visar även några värden som jag tror påverkar

Permalänk
Medlem

CPU FAN 3571 RPM
CHA1 FAN N/A
OPT1 FAN N/A

Ser mer ut som att du missar en chassifläkt och extrafläkt för CPU (vad det nu skulle vara)...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

1. https://www.resplendence.com/whocrashed
2. länka resultatet om du inte kan identifiera vad blåskärmen betyder själv.
3. invänta svar

vad har du för CPU fläkt? 3500RPM är rätt högt låter som att du ev kan ha värmebekymmer på cpu.

vet inte när jag såg en fläkt som gick över 2500rpm sist typ... speciellt inte utan någon direkt last på datorn

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Crash Dump Analysis
--------------------------------------------------------------------------------

Crash dumps are enabled on your computer. This system is not configured for complete or automatic crash dumps. For best results, configure your system to write out complete or automatic crash dumps. Select Tools->Crash Dump Configuration from the main menu to configure your system to write out complete memory dumps.

Crash dump directories:
C:\Windows
C:\Windows\Minidumps

On Fri 2024-10-11 19:35:30 your computer crashed or a problem was reported

Crash dump file: C:\Windows\Minidumps\101124-10421-01.dmp (Minidump)
Bugcheck code: 0xA(0x7FFFFFFF0000, 0x2, 0x0, 0xFFFFF8003E6308A9)
Bugcheck name: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Bug check description: This indicates that Microsoft Windows or a kernel-mode driver accessed paged memory at DISPATCH_LEVEL or above. This is a software bug.
Analysis: This is a typical software problem. Most likely this is caused by a bug in a driver.

Alla krasch är samma

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

CPU FAN 3571 RPM
CHA1 FAN N/A
OPT1 FAN N/A

Ser mer ut som att du missar en chassifläkt och extrafläkt för CPU (vad det nu skulle vara)...?

Hur kan man ändra på det ?

Permalänk
Skrivet av klockish:

moderkort? bios version?

ASUS TUF GAMING Z790-PLUS WIFI

BIOS-version och -datum American Megatrends Inc. 1641, 2024-02-21

update
Permalänk
Avstängd

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/TUF-GAMING-Z790-PL....

Version 1666
Beta Version
11.35 MB
2024/09/30

flasha den

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad har du för CPU fläkt? 3500RPM är rätt högt låter som att du ev kan ha värmebekymmer på cpu.

Lian Li Galahad II Trinity Performance / 360mm - Svart

Permalänk
Skrivet av klockish:

Just intel chipset så står det att jag har den senaste versionen och vill jag nedgradera?

vad menar du med flasha den*

Permalänk
Avstängd

uppgradera bios till senaste, länken är till filen du ska använda
https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/BIOS/TUF-GAMING-Z790-PL...

när du uppdaterat bios så slå på XMP i bios

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NissanMicra:

Lian Li Galahad II Trinity Performance / 360mm - Svart

Har du kopplat in den korrekt till ström? Med en AIO så ska pumpen INTE anslutas till CPU FAN headern då den styrs av processorns temp, pumpen ska dock gå på max hela tiden. Så anslut pumpen till någon CHA header istället. Fläktarna till radiatorn kan du koppla till CPU FAN om du vill. Är det så du har kopplat?

Edit: På din bild från BIOS ser det ut som att ditt moderkort ska ha en header för AIO Pump som du inte använder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

stäng även av armoury Crate inne i bios

Permalänk
Skrivet av giplet:

Har du kopplat in den korrekt till ström? Med en AIO så ska pumpen INTE anslutas till CPU FAN headern då den styrs av processorns temp, pumpen ska dock gå på max hela tiden. Så anslut pumpen till någon CHA header istället. Fläktarna till radiatorn kan du koppla till CPU FAN om du vill. Är det så du har kopplat?

Edit: På din bild från BIOS ser det ut som att ditt moderkort ska ha en header för AIO Pump som du inte använder.

Köpte pc färdigbyggt. Dessa problem har jag inte stött på tidigare, detta har hänt nyligen.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lista alltid komponenter!
Du verkar ha en 14900, dessa har ju faktiskt vissa problem om inte ditt UEFI åtgärdat dessa.
ID41 och Kernel Power låter väldigt mycket som PSU:t/kablar.