Alla fyndtips från mellandagsrean

Skynda på uppdateringen till Windows 11 24H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Måste tyvärr hålla med. I synnerhet när det handlar om Windows och/eller Microsoft så ska samma skara användare kommentera hur dåligt Windows är. Detta tillför absolut ingenting till sidan, utan ger bara gnällig stämning och att jag för egen del inte orkar läsa kommentarerna för det är samma visa varenda gång. Skulle föreslå att moderatorerna tar bort om det inte håller sig till ämnet.

Sweclockers har alltid varit så här. Lustigt nog så på ett forum som handlar om att klämma ur så mycket prestanda man kan ur en dator så är folk extremt konservativa och skeptiska till nyheter och innovationer.

Nyhet: "Tillverkare lanserar <megastor SSD>"

Kommentarerna: Ingen behöver så stor SSD, buuuu.

Nyhet: "Nytt 2000W nätagg börjar säljas"

Kommentarerna: ONÖDIGT! OTROLIGT DYRT! buuuu.

Nyhet: "Billigare 2.5 Gbit switchar lanseras"

Kommentarerna: INGEN BEHÖVER MER ÄN 1 GB/s HEMMA!

Många verkar önska att utvecklingen hade stannat vid Celeron 300 nånstans.

Permalänk
Medlem

Går det att få 24H2 på windows 10 system?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Går det att få 24H2 på windows 10 system?

Det finns ingen sådan version av Windows 10, det stannade vid 22H2.

Men om du kan uppgradera till Windows 11 så absolut.

Se
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history
respektive
https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_11_version_history

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rekommenderas inte om man spelar på sin dator. Tex Star Wars Outlaws kraschar när man har 24H2 installerat (möjligt att det är fixat med en patch?).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Ser fortfarande inget bevis på att det faktiskt -körs- bara att featuren är installerad och "på". recall kräver väl AI hårdvara (npu? eller vafan detheter) och har man inte det kan det väl inte köra, eller?

ser inget i min aktivitetshanterare som skulle påvisa att det kör, process eller cpu / gpu användning.

Ingen aning, men det står när man kör DISM att det körs. Vet inte om Recall är inbyggt i "explorer" eller hur det faktiskt fungerar. För säkerhets skull stängde jag av det ändå. Känns säkrare.

Permalänk
Medlem

Fick uppdateringen på Windows 11 Home efter ha lagt till sträng nycklarna från artikeln, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Microsoft har ju lagt ned Microsoft recall nu och den är aktiverad som standard. Den går inte att inaktivera via UI utan måste inaktiveras via powershell. Om man försöker hacka bort den helt så slutar systemet att fungera som exempelvis file explorer.

Så jag tvekar verkligen om jag vill dra in ännu mer spyware på min dator.

med snarare än ned?

ned vore ju något, annars...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Sweclockers har alltid varit så här. Lustigt nog så på ett forum som handlar om att klämma ur så mycket prestanda man kan ur en dator så är folk extremt konservativa och skeptiska till nyheter och innovationer.

Nyhet: "Tillverkare lanserar <megastor SSD>"

Kommentarerna: Ingen behöver så stor SSD, buuuu.

Nyhet: "Nytt 2000W nätagg börjar säljas"

Kommentarerna: ONÖDIGT! OTROLIGT DYRT! buuuu.

Nyhet: "Billigare 2.5 Gbit switchar lanseras"

Kommentarerna: INGEN BEHÖVER MER ÄN 1 GB/s HEMMA!

Många verkar önska att utvecklingen hade stannat vid Celeron 300 nånstans.

Fast i många fall handlar det om att folk är konstruktivt kritiska eftersom utvecklingen sällan kommer utan nackdelar.

Folk är t.ex. generellt inte emot större, snabbare SSD:s, men när de började kräva högljudda små fläktar p.g.a. värmeutvecklingen blev vissa naturligtvis skeptiska. Samma med 2000W nätagg, då en dator som kräver ett sådant kommer kosta mycket i strömförbrukning, väsnas och producera väldigt mycket värme som kan vara obehagligt framförallt på sommaren.

Det kan vara nyttigt att vara lite skeptisk och inte bara svälja teknikbolagens glättiga marknadsföring med hull och hår.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast i många fall handlar det om att folk är konstruktivt kritiska eftersom utvecklingen sällan kommer utan nackdelar.

Folk är t.ex. generellt inte emot större, snabbare SSD:s, men när de började kräva högljudda små fläktar p.g.a. värmeutvecklingen blev vissa naturligtvis skeptiska. Samma med 2000W nätagg, då en dator som kräver ett sådant kommer kosta mycket i strömförbrukning, väsnas och producera väldigt mycket värme som kan vara obehagligt framförallt på sommaren.

Det kan vara nyttigt att vara lite skeptisk och inte bara svälja teknikbolagens glättiga marknadsföring med hull och hår.

Jo, detta var bara påhittade exempel, allt nytt är inte bra men allt nytt är inte dåligt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conqvistadoren:

Måste tyvärr hålla med. I synnerhet när det handlar om Windows och/eller Microsoft så ska samma skara användare kommentera hur dåligt Windows är. Detta tillför absolut ingenting till sidan, utan ger bara gnällig stämning och att jag för egen del inte orkar läsa kommentarerna för det är samma visa varenda gång. Skulle föreslå att moderatorerna tar bort om det inte håller sig till ämnet.

Med tanke på hur Microsoft tar bort funktioner av ingen vettig anledning alls, lägger till saker som ingen nånsin bett om, inte fixar det som dom faktiskt ber samtidigt som dom tar många många år att ens göra klart sånt dom börjat med så är det inte konstigt alls att folk klagar, sen att du och vissa andra kanske inte stör er på det är väl gör för er, men vi andra har lite högre krav än så på multimiljardföretag som vi under decennier gjort oss beroende av. Därför klagar vi.

Permalänk
Medlem

De nämnde att de som använder WD SSD får problem. Vad menar de? Har en SN850x 1TB. Bör man vara orolig? Har inte fått uppdateringen ännu.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

De nämnde att de som använder WD SSD får problem. Vad menar de? Har en SN850x 1TB. Bör man vara orolig? Har inte fått uppdateringen ännu.

https://www.pcforalla.se/article/2489666/avvakta-med-windows-... Detta kan hjälpa till med informationen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Jag har också en SN850x och det har inte varit några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrbrix:

Skrivet av DasIch:

Jag har också en SN850x och det har inte varit några problem alls.

För tydlighets skull så är det vissa modeller som berörs av något slags firmwarebugg(?), inte varenda WD SSD någonsin.

Har sett SN580 och SN770 nämnas, vet inte om fler är berörda, men definitivt inte alla. Sedan borde ju WD släppa en fix förr eller senare kan man tycka.

Ah! https://www.neowin.net/news/wd-releases-new-firmware-to-fix-w...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För dig som vill vara med och betatesta

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Med tanke på hur Microsoft tar bort funktioner av ingen vettig anledning alls, lägger till saker som ingen nånsin bett om, inte fixar det som dom faktiskt ber samtidigt som dom tar många många år att ens göra klart sånt dom börjat med så är det inte konstigt alls att folk klagar, sen att du och vissa andra kanske inte stör er på det är väl gör för er, men vi andra har lite högre krav än så på multimiljardföretag som vi under decennier gjort oss beroende av. Därför klagar vi.

Du får tycka vad du vill. Jag ser bara inte vad det tillför av värde i en tråd som handlar om hur man kan få senaste versionen av Windows. Vill du kommentera Microsofts tillkortakommanden kan du lämpligtvis starta en egen tråd om det. Tänker att det är därför man kan sätta ett ämne för en tråd i ett forum. Men om ämnet är irrelevant kan jag ju skriva "Jag gillar bananer" i alla trådar du är med i oavsett ämne för jag gillar ju bananer och jag tycker verkligen att det är viktigt att jag får tala om det för alla.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade på bärbara för jobbet. JÄTTE BESVIKEN, SÅ OTROLIGT DÅLIGT: allt verkar fungera utan problem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande inget bevis på att det faktiskt -körs- bara att featuren är installerad och "på". recall kräver väl AI hårdvara (npu? eller vafan detheter) och har man inte det kan det väl inte köra, eller?

ser inget i min aktivitetshanterare som skulle påvisa att det kör, process eller cpu / gpu användning.

Att ni inte ser något (kör själv fortfarande 23H2) i aktivitetshanterare är väl därför folk är så irriterade på nätet?
Pyttemjuk verkar verkligen gömt funktionen i OS:t.

Gissar att du inte kollat igenom hela tråden innan du kommenterade, för tidigare länkade youtubefilmer skall (uppenbarligen) visa hur man kontrollera ifall Recall är installerat och aktivt.

Själv hoppas jag kunna undvika 24H2 tills dess jag har migrerat över till Linux...

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort att 24H2 dödar alla Mixed Reality VR headset, som t ex fantastiska HP G2.

Permalänk
Skrivet av mrbrix:

Hejs gjorde ett inlägg tidigare tråden men tror inte så många ser det: #20617754

Rullat på i 2 dagar utan en enda BSOD så all good (SN770)

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Att ni inte ser något (kör själv fortfarande 23H2) i aktivitetshanterare är väl därför folk är så irriterade på nätet?
Pyttemjuk verkar verkligen gömt funktionen i OS:t.

Gissar att du inte kollat igenom hela tråden innan du kommenterade, för tidigare länkade youtubefilmer skall (uppenbarligen) visa hur man kontrollera ifall Recall är installerat och aktivt.

Själv hoppas jag kunna undvika 24H2 tills dess jag har migrerat över till Linux...

Att en feature är installerad och "enabled" innebär inte att det är ett program som kör 24/7. då skulle de synas, speciellt om du inte har en NPU och det måste köras på CPU/GPU, din dator skuller ju bli varmare även om dom "gömmer" processen för aktivitetshanteraren.

windows media player och tftp är exempel på features som är enabled. kör dom 24/7 i bakgrunden tycker du?

det är vilseledande och rent ut lögn va jag kan se.

Sen kan man absolut rekommendera att "disable":a featuren för säkerhets skull men man behöver inte motivera det med lögner.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Nu har man äntligen fått 24H2 och den funkar fint på min WD SN850x. Installerade utan problem.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Att en feature är installerad och "enabled" innebär inte att det är ett program som kör 24/7. då skulle de synas, speciellt om du inte har en NPU och det måste köras på CPU/GPU, din dator skuller ju bli varmare även om dom "gömmer" processen för aktivitetshanteraren.

windows media player och tftp är exempel på features som är enabled. kör dom 24/7 i bakgrunden tycker du?

det är vilseledande och rent ut lögn va jag kan se.

Sen kan man absolut rekommendera att "disable":a featuren för säkerhets skull men man behöver inte motivera det med lögner.

Tyckte jag var väldigt tydlig med att jag inte hade 24H2 installerad...utan skrev varför folk verkade vara så upprörda över Recall.

Vilket jag till del kan förstå, för jag tycker det är bad-practice från MS sida att slå på en funktion på en datorn som inte kan använda funktionen (läs en dator som inte är Copilot+ PC). Tror att folk kanske hade varit mindre upprörda ifall den då hade varit avslagen som standard...för varför måste MS ha funktionen påslagen om den inte kan användas?

Sedan har jag inte lika djupa kunskaper i Windows djupaste inre, likt du verkar ha, att jag med säkerhet kan avgöra ifall verkligen ALLT som körs i Windows kommer upp som en process...

EDIT
För övrigt hoppas jag att det inte är mig du kallar lögnare...

Permalänk
Medlem

Inte för att det är jätteviktigt för mig att uppdatera men min installation verkar hålla sig fast på 22H2.

Och ja, den klarar kraven.

Permalänk
Skrivet av mrbrix:

Nu har man äntligen fått 24H2 och den funkar fint på min WD SN850x. Installerade utan problem.

Installationen går ofta bra och tycks lira utan problem, sedan kan BSODsen dyka upp vid olika tillfällen. För mig hände det nästan bara vid inloggningsskärmen eller när jag skulle starta Chrome efter skrivbordet och övriga appar laddats in... Hoppas det håller i sig för dig iaf! Finns rekommendationer att uppdatera F/W på disken redan nu annars är det snack om att man inte kan få framtida uppdateringar: https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/western-digit...

Visa signatur

21:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrgrd:

Inte för att det är jätteviktigt för mig att uppdatera men min installation verkar hålla sig fast på 22H2.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Och ja, den klarar kraven.

<Uppladdad bildlänk>

Kanske har någon drivrutin som har problem, annars kan du uppgradera med uppgraderingsassistenten som du kan hämta hos microsofts Windows 11 sida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

kör en wd black 850 1tb och 850x 1tb med windows installerat på 850x, efter 24h2 så laggar d4 ner helt ibland och windows blir som sirap tills man dödar spelet, warzone laggade ner helt inne i varje game, dock inte i lobbyn av nån anledning. alla spel ligger på en kingston fury 2tb disk, gick tillbaks till 23h2 och har inte haft några problem sen dess så vettefan vad det var eftersom dom 2 wd diskarna inte ska vara påverkade?

inga bsod:s dock, bara fryslagg som segar ner windows tills spelet är stängt

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Skrivet av corb06:

Glöm inte bort att 24H2 dödar alla Mixed Reality VR headset, som t ex fantastiska HP G2.
<Uppladdad bildlänk>

Jätte tråkigt, skulle vilja veta,varför de gör så

Permalänk
Medlem

Det går att inaktivera Windows Recall

Check If Recall Is ON or OFF
Open up the Terminal (as Admin) and type in this command
Dism /Online /Get-Featureinfo /Featurename:Recall

Depending on your preference these commands can either ENABLE or DISABLE the software.
Disable RECALL: Dism /Online /Disable-Feature /Featurename:Recall
Enable RECALL: Dism /Online /Enable-Feature /Featurename:Recall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Tyckte jag var väldigt tydlig med att jag inte hade 24H2 installerad...utan skrev varför folk verkade vara så upprörda över Recall.

Vilket jag till del kan förstå, för jag tycker det är bad-practice från MS sida att slå på en funktion på en datorn som inte kan använda funktionen (läs en dator som inte är Copilot+ PC). Tror att folk kanske hade varit mindre upprörda ifall den då hade varit avslagen som standard...för varför måste MS ha funktionen påslagen om den inte kan användas?

Sedan har jag inte lika djupa kunskaper i Windows djupaste inre, likt du verkar ha, att jag med säkerhet kan avgöra ifall verkligen ALLT som körs i Windows kommer upp som en process...

EDIT
För övrigt hoppas jag att det inte är mig du kallar lögnare...

Det är medierna som papegojar att MS "smygt på" copilot "aktivt" (alltså insinuerar att faktiskt det kör i bakgrunden) på alla datorer som jag kallar lögnare, ber om ursäkt om det var oklart.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+