Det börjar bli jobbigt att hålla Windows - och ens applikationer - uppdaterat

Permalänk
Medlem

Det börjar bli jobbigt att hålla Windows - och ens applikationer - uppdaterat

Förutom själva operativsystemet och den manuella handpåläggnng man kan göra, och troligen är beredd på att göra, att uppdatera ens programvara och spel, finns det sedan en tid tillbaka minst tre vägar att hålla burkens OS (WINDOWS) uppdaterad.

- winget (kör via prompt i admin), tar diverse
- MS Store (fast kanske svenne version)
- MS Update

Jag ser ju att Windows komponenter distribueras via winget och Store, emedan OS uppdatering, i många fall, hanteras via den vanliga Windows Update. Men det finns överlapp. Så för att vara hyfsat säker på att allt är uppdaterat, förutom tidigare nämnda handpåläggning, måste man alltså köra alla dess tre ... minst.

Ja just det, Office tillkommer ju...

Jobbigt. Jag använder inte extern programvara för att hantera mitt privata OS, så kanske det finns tredjepartslösningar som täcker alla dessa tre och mer, men inget jag känner till på rak arm.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Förutom själva operativsystemet och den manuella handpåläggnng man kan göra, och troligen är beredd på att göra, att uppdatera ens programvara och spel, finns det sedan en tid tillbaka minst tre vägar att hålla burkens OS (WINDOWS) uppdaterad.

- winget (kör via prompt i admin), tar diverse
- MS Store (fast kanske svenne version)
- MS Update

Jag ser ju att Windows komponenter distribueras via winget och Store, emedan OS uppdatering, i många fall, hanteras via den vanliga Windows Update. Men det finns överlapp. Så för att vara hyfsat säker på att allt är uppdaterat, förutom tidigare nämnda handpåläggning, måste man alltså köra alla dess tre ... minst.

Ja just det, Office tillkommer ju...

Jobbigt. Jag använder inte extern programvara för att hantera mitt privata OS, så kanske det finns tredjepartslösningar som täcker alla dessa tre och mer, men inget jag känner till på rak arm.

Jag håller helt med, det är rätt stökigt och har länge varit en stor svaghet i Windows-ekosystemet.

Dock är ju dagens läge med dessa tre funktioner (istället för enbart Windows Update) en enorm förbättring jämfört hur det såg ut tidigare!
Innan winget m.m. så var man ännu mer hänvisad till att varenda applikation var för sig själv sitter och hoppar och viftar om att det finns en uppdatering. Helt bisarr situation, så bättre har det ju iaf blivit även om det är en bit kvar.

Dvs, 3 centrala funktioner (orimligt många i sig) är mycket mer hanterbart än hundratals uppdateringsfunktioner.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alltså Jobbigt? Tycker man det är jobbigt. Då kan man aldrig gjort nått jobbigt i sitt liv.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att installera en äldre version av SQL express på en av våra datorer på jobbet nyligen och skulle köra ett script på 10 rader, processen gick till så här:

1. Ladda ner SQL, den klagar på massa Windows-komponenter, gick att ta ner via Windows-komponenter i kontrollpanelen.
2. SQL express server och SMSS är nu separerade fick man reda på efter att ha installerat SQL express, jaha google + en till installation på den då.
3. SQLCMD ( 2 kommandorader i princip ) finns inte längre, installeras inte av SQL express eller SMSS, nehepp.
4. Hämta Winget för att det är enda officiella sättet att ta ner SQLCMD, Microsoft store it is, varför finns inte den här inbyggd i Windows?
5. Böka runt som fan för att om du kör Winget som admin så hämtas SQLCMD bara för användaren oavsett vad du väljer för val.
6. Färdigt, fast var nog några steg jag glömde men en enkel installation som borde ha tagit 10 minuter tog timmar för att man fastnade i "du behöver det här!" där allt bara fungerade förut.

All info sitter oftast djupt någonstans i ett kommentarsfält på microsofts sidor och utspritt som fan på deras egna officiella sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Alltså Jobbigt? Tycker man det är jobbigt. Då kan man aldrig gjort nått jobbigt i sitt liv.

Det är ju Windows och alla dess funktioner som på detta vis kan behöva minst tre olika sätt att hålla uppdaterat.
Är det bara jag som minnns att i tidigare windows versioner fans det en ruta man kund markera för att hålla även andra Microsft produkter uppdaterade?

vilken fortfarande finns...

"Jobbigt" är självfallet relativt till den förväntade arbetsinsatsen.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Winget och Patch my PC körs ibland.
Du kan automatisera allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Det är ju Windows och alla dess funktioner som på detta vis kan behöva minst tre olika sätt att hålla uppdaterat.
Är det bara jag som minnns att i tidigare windows versioner fans det en ruta man kund markera för att hålla även andra Microsft produkter uppdaterade?

<Uppladdad bildlänk>
vilken fortfarande finns...

"Jobbigt" är självfallet relativt till den förväntade arbetsinsatsen.

Ja, det valet existerar förstås, och det är ju bra att ha det påslaget, men det är ju inte många av Microsofts egna produkter som faktiskt hanteras den vägen.
Om något känns det som att det är färre grejer som hanteras den vägen idag än det var för ett antal år sedan.

(Och självklart inget av allt annat man har installerat... men det är ju förväntat givet vad den funktionen är och även utger sig för att vara)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

har ju blivit mycket enklare när winget kom. är inbyggt i windows sedan 22h2 eller nåt i den stilen. gör du en ren installation idag så följer det med. eller uppdaterar "App installer" via MS Store så får du det också.

för fick man hoppas program hade inbyggt update notification alternativt update funktion inbyggd.

ms store + winget tar 95% av alla program känns det som.

sen finns såklart chocolatey och andra verktyg för de som hellre vill köra tredjeparts.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av zogez:

Eller så har man använt andra moderna system och vet hur lite jobb man har med dem, och tycker det är jobbigt att behöva gå tillbaka till något som fungerar mycket sämre.
”Jobbigt” är relativt.

Permalänk
Medlem

https://ninite.com/

Jag brukar förvisso bara köra Ninite vid nyinstallation av Windows men du kan bocka i jäkla massa program och sen bara köra resulterande exe filen då å då (eller i startup eller nåt sånt) för att uppdatera samtliga program också.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ Ryzen 7500F, Asrock A620I, 32GB DDR5, EVGA RTX 3060 12GB, SF750, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Om ni har missat UniGetUI (f.d. WingetUI) så kan jag rekommendera er att kika på denna. Den håller era appar uppdaterade via alla kanaler, däribland Winget, MSStore och Chocolatey, därav namnbytet då den nu är universell.

https://github.com/marticliment/UniGetUI

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD