Hembygdsförening vill gå digitalt

Permalänk
Medlem

Hembygdsförening vill gå digitalt

Hej.

Är med i styrelsen av en liten hembygdsförening som allt jobb är iddiellt och vi vill börja gå digitalt för att främst spara dokument för att lättare ha en plats för allt än att vara kvar med pärmar.

Har kollat på lite olika lösningar tex Microsoft 365 för ideella föreningar, men kan inte riktigt komma fram till något jag kan presentera till föreningen.

Har inte koll på mängden data som kommer behövas så alltid bra om det blir hyfsat mycket till att börja med.
Kraven som jag ställer:

  • Ska vara enkelt att använda då det är mycket äldre som är med i föreningen

  • Behöver en centraliserad lagring som man kan sätta upp olika accesser read/write

  • Gärna någon gratis lösning eller lågt pris då föreningen inte är så jätte benägen att betala stora summor för detta

  • Hade varit bra om man kan använda sin egna email adress då många av dom äldre inte kommer vilja ha en till eller byta

Hoppas på att någon här har förslag

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem

En print server och Paperless-ngx.

Permalänk
Medlem

Finns väl gratis dropbox upp till 2GB

Permalänk
Medlem

Skulle mana kunna shared onedrive, via ett nytt Outlook konto?
5GB får man idag grattis. 100gb kostar 18sek/mån.
Tänker att alla kanske kan lägga in dokument i en mapp där. Skapa en mappstruktur osv.
Tar man en lite dyrare, så får man ju "officepaketet" tror jag också. Bör räcka med en sådan licence? För sekreteraren?
Fanns Family 6 personer för 1200sek/år. Om fler ska ha tillgång till officepaketet.

Kill-gissar lite här Noll koll egentligen.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
  1. Skaffa en egen server. Det behöver inte vara någon värsting, men tillräckligt stark för att kunna klara av processer som annars kan vara tunga. Se HostUp och Inleed för inspiration. Kanske 2 TB för lagring (för att överdriva). På så sätt framtidssäkra servern. Det finns begagnade datorer som kan vara starka nog för just detta ändamålet. Sen kostar NAS-diskar inte alls mycket, runt en tusenlapp, beroende på storlek. Stora readagar är bäst gällande sådana här inköp, främst Cyber Monday som kommer att äga rum den 2 december i år.

  2. Installera Paperless-ngx för organisering av allt inskannat pappersmaterial.

  3. Skaffa en domän för föreningen som ni kan peka Paperless-ngx till. Och när ni väl har en egen domän, så kan ni även ha egna e-postadresser med just den domänen Både HostUp och Inleed erbjuder domäner. Inleed har väldigt många nöjda kunder (jag är en av dom) och deras support är helt suveränt!

Eftersom det är papper med sekretessbelagd information på vi pratar om, så ska man aldrig lyssna på de som tipsar/rekommenderar lagring hos amerikanska företag, så som Microsoft och Dropbox! Man ska lagra materialet lokalt då, alternativt på en VPS där företaget som äger servern tar integritet och sekretess på största möjligaste allvar. De som hävdar annat och säger "nä, det är ju inga problem" ska man inte lita på över huvud taget gällande sekretess och integritet online, för de är antingen ignoranta eller omedvetna om allvaret.

Tänk på detta: en molntjänst är någon annans server.

Men vad är fördelarna med att ha sin egna lilla server och en egen domän, jämfört med en VPS eller en annan prenumerationsliknande tjänst? Ni betalar ett engångsbelopp för servern. Efter det är det endast domänen och elen som kostar per månad. Med andra ord vinner ni på att ha eran egna server med allt på.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Ser att många vill att servern ska drivas av föreningen själv. Nackdelen med det är att det behöver finnas kunskapen för det.

Kunskapen för det finns nu i och med mig men jag vet inte hur länge jag själv kommer vara med i föreningen.

Kollar lite på VPS och priserna kanske är vägen att gå för att slippa ha egen hårdvara att drifta.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Eftersom det är papper med sekretessbelagd information på vi pratar om, så ska man aldrig lyssna på de som tipsar/rekommenderar lagring hos amerikanska företag, så som Microsoft och Dropbox! Man ska lagra materialet lokalt då, alternativt på en VPS där företaget som äger servern tar integritet och sekretess på största möjligaste allvar. De som hävdar annat och säger "nä, det är ju inga problem" ska man inte lita på över huvud taget gällande sekretess och integritet online, för de är antingen ignoranta eller omedvetna om allvaret.

Viktigt att komma ihåg, detta är din åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:
  1. Skaffa en egen server. Det behöver inte vara någon värsting, men tillräckligt stark för att kunna klara av mycket trafik. Se HostUp och Inleed för inspiration. Kanske 2 TB för lagring (för att överdriva). På så sätt framtidssäkra servern. Det finns begagnade datorer som kan vara starka nog för just detta ändamålet. Sen kostar NAS-diskar inte alls mycket, runt en tusenlapp, beroende på storlek. Stora readagar är bäst gällande sådana här inköp, främst Cyber Monday som kommer att äga rum den 2 december i år.

  2. Installera Paperless-ngx för organisering av allt inskannat pappersmaterial.

  3. Skaffa en domän för föreningen som ni kan peka Paperless-ngx till. Och med när ni väl har en egen domän, så kan ni även ha egna e-postadresser med just den domänen Både HostUp och Inleed erbjuder domäner. Inleed har väldigt många nöjda kunder (jag är en av dom) och deras support är helt suveränt!

Eftersom det är papper med sekretessbelagd information på vi pratar om, så ska man aldrig lyssna på de som tipsar/rekommenderar lagring hos amerikanska företag, så som Microsoft och Dropbox! Man ska lagra materialet lokalt då, alternativt på en VPS där företaget som äger servern tar integritet och sekretess på största möjligaste allvar. De som hävdar annat och säger "nä, det är ju inga problem" ska man inte lita på över huvud taget gällande sekretess och integritet online, för de är antingen ignoranta eller omedvetna om allvaret.

Tänk på detta: en molntjänst är någon annans server.

Men vad är fördelarna med att ha sin egna lilla server och en egen domän, jämfört med en VPS eller en annan prenumerationsliknande tjänst? Ni betalar ett engångsbelopp för servern. Efter det är det endast domänen och elen som kostar per månad. Med andra ord vinner ni på att ha eran egna server med allt på.

Varför ska man aldrig lita på de som tipsar om amerikanska bolag och specifikt Microsofts tjänster?

Det är ju just de som använder "Svenska" bolag som Tieto som varit utsatta för stora hackerattacker senaste åren. Eller försökt hosta servrar själva likt Svenska kyrkan.

Jag litar mer på att Microsofts tekniker håller alla servrar uppdaterade och med dygnet runt bemanning, än mina tidigare kollegor "Hasse och Bosse" på it som knackar grejer på egen hand utan dokumentation och några stackars Tieto gubbar som knappt lyfter ett finger.

Visa mig gärna ett exempel på någon relativt ny och stor ransomware attack eller stulen data publicerad på darknet som skett mot Office 365 tex.

Till Ts.

Har själv satt upp många Office 365 miljöer mot non-profit organisationer i tjänsten, man får bra priser, full support samt 10 gratis licenser. Enkelt att starta upp och det finns möjligheter att göra allt du nämner i tex ett sharepoint bibliotek.
Vill folk använda sina egna mailadresser kan ni sätta upp kontaktkort i exchange eller bjuda in som gäster (kanske enklast) till er miljö.

Det kommer krävas att ni bevisar att ni är en non profit och det finns lite olika sätt att göra detta på:
https://www.microsoft.com/en-us/nonprofits/eligibility

Beroende på hur stor er förening är kanske det är värt att kika på google workplace också. Lite roddigare för användarna kanske om det är äldre människor enligt mig, men har helt okej priser och shared drives är väldigt enkelt att arbeta med när man väl är uppe.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Viktigt att komma ihåg, detta är din åsikt.

Min åsikt, ja, men möjligtvis även minst 2 till här på SweClockers Forum.

Skrivet av flukke:

Varför ska man aldrig lita på de som tipsar om amerikanska bolag och specifikt Microsofts tjänster?

Det är ju just de som använder "Svenska" bolag som Tieto som varit utsatta för stora hackerattacker senaste åren. Eller försökt hosta servrar själva likt Svenska kyrkan.

Jag litar mer på att Microsofts tekniker håller alla servrar uppdaterade och med dygnet runt bemanning, än mina tidigare kollegor "Hasse och Bosse" på it som knackar grejer på egen hand utan dokumentation och några stackars Tieto gubbar som knappt lyfter ett finger.

Visa mig gärna ett exempel på någon relativt ny och stor ransomware attack eller stulen data publicerad på darknet som skett mot Office 365 tex.

Jag tog inte upp hur säkerheten hos Big Tech är. Det jag tog upp var sekretessen och integriteten. Integriteten existerar inte ens hos Big Tech, och har aldrig gjort oavsett vad de skriver i deras integritetspolicys.

Jag anser att sekretessbelagda papper och papper med personuppgifter på och är därmed en GDPR-fråga, aldrig ska laddas upp till något annat moln, än till sitt egna. Men om man verkligen måste ladda upp sådana papper till molntjänster där ens filer lagras ej krypterade och endast at-rest (Google Drive, Dropbox, OneDrive, med flera), så måste man vara medveten om riskerna.

Tog bort i'et för "i at-rest"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:
  1. Skaffa en egen server. Det behöver inte vara någon värsting, men tillräckligt stark för att kunna klara av mycket trafik.

Det är en hembygdsföreing!? Hur mycket trafik kan den ha? En potatis borde räcka för att driva den sidan och ändå ha kapacitet över för att mina bitcoins

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk

Skulle rekomendera att kolla på hembygd och deras samarbete med TechSoup!

https://www.hembygd.se/shf/programvara

Väldigt bra erbjudanden och möjligheter där

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Det är en hembygdsföreing!? Hur mycket trafik kan den ha? En potatis borde räcka för att driva den sidan och ändå ha kapacitet över för att mina bitcoins

Det beror på hur många som är med i föreningen. Det kan vara kanske 5 personer, men det kan även vara över 15 personer. Det är bättre att skaffa en egen server som tål en hel del redan från början, och som också håller långsiktigt.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Skulle rekomendera att kolla på hembygd och deras samarbete med TechSoup!

Där TechSoup är ett amerikanskt företag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Där TechSoup är ett amerikanskt företag.

Om TechSoup Sverige
TechSoup Sverige har sedan 2010 förmedlat donerade och rabatterade mjukvaror och digitala tjänster till ideella organisationer i Sverige. Fram till 31 december 2019 var Forum svensk partner i TechSoup.

1 januari 2020 övergick verksamheten till FriSe. Vi är en dansk ideell organisation, som även driver TechSoup Danmark och är kontor för TechSoup Nordic. TechSoup Sverige är nu en gemensam verksamhet mellan TechSoup Global och oss på FriSe.

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Om TechSoup Sverige
TechSoup Sverige har sedan 2010 förmedlat donerade och rabatterade mjukvaror och digitala tjänster till ideella organisationer i Sverige. Fram till 31 december 2019 var Forum svensk partner i TechSoup.

1 januari 2020 övergick verksamheten till FriSe. Vi är en dansk ideell organisation, som även driver TechSoup Danmark och är kontor för TechSoup Nordic. TechSoup Sverige är nu en gemensam verksamhet mellan TechSoup Global och oss på FriSe.

Så all ens data kommer då att lagras här i Sverige och/eller i Danmark, och inte i USA, och kommer aldrig att skickas till USA? Bra Jag gick bara efter var TechSoup grundades.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Min åsikt, ja, men möjligtvis även minst 2 till här på SweClockers Forum.

Jag tog inte upp hur säkerheten hos Big Tech är. Det jag tog upp var sekretessen och integriteten. Integriteten existerar inte ens hos Big Tech, och har aldrig gjort oavsett vad de skriver i deras integritetspolicys.

Jag anser att sekretessbelagda papper och papper med personuppgifter på och är därmed en GDPR-fråga, aldrig ska laddas upp till något annat moln, än till sitt egna. Men om man verkligen måste ladda upp sådana papper till molntjänster där ens filer lagras ej krypterade och endast at-rest (Google Drive, Dropbox, OneDrive, med flera), så måste man vara medveten om riskerna.

Sen Microsoft kom med sitt GDPR statement 2023 och med flera datacenter i Sverige har jag inte sett något rättsfall som visat att det ej är GDPR compliant även om folk såklart tvistar om så är fallet eller ej.

Tills vi får något prejudikat vi kan luta oss mot får vi helt enkelt förhålla oss till att det är just egna åsikter det handlar om.

För en liten hembygdsförenings utan en dedikerad IT avdelning skulle jag säga att det är svårare att hålla på med en egen server framför att bara betala en faktura ett par gånger per år eller koppla ett kreditkort och låta någon annan sköta resten.

Och ute i verkligheten använder redan många myndigheter sen länge Office 365 framgångsrikt till någon del, och de nästan alla kommuner och regioner använder det fullt ut med Teams, Sharepoint osv alternativt Google workplace.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det beror på hur många som är med i föreningen. Det kan vara kanske 5 personer, men det kan även vara över 15 personer. Det är bättre att skaffa en egen server som tål en hel del redan från början, och som också håller långsiktigt.

Jag antar att du menar mellan 5 och 15 000 besökare, och skulle dom ha 15 000 besökare om dagen (vilket inte är troligt), som besöker sidan under en timme, så kanske potatisen får jobba för fullt, men för allt annat är även en potatis overkill. Såvida man inte passar på att mina bitcoins för att värma upp något rum

Vi har en egen server med MySql som har c:a 400 aktiva anslutningar dygnet runt och som tar emot i genomsnitt 27 000 anrop per minut, med toppar på nästan 200 000 anrop per minut. CPU'n ligger och idisslar på mellan 0,5 - 2%. Däremot använder den c:a 200 GB av 256 GB RAM, men det är för att MySql ska kunna cacha så mycket data som möjligt, för att i sin tur minska läsningar från disk.

Det är den billigaste rackservern från HP med fyra hårddiskfack som fanns att köpa för fem eller sex år sedan och CPU:n är absolut overkill för oss, men det fanns inget billigare.

Det jag oroar mig mest över är hur mycket routern klarar av, för den har nog en potatis-CPU

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Sen Microsoft kom med sitt GDPR statement 2023 och med flera datacenter i Sverige har jag inte sett något rättsfall som visat att det ej är GDPR compliant även om folk såklart tvistar om så är fallet eller ej.

Tills vi får något prejudikat vi kan luta oss mot får vi helt enkelt förhålla oss till att det är just egna åsikter det handlar om.

För en liten hembygdsförenings utan en dedikerad IT avdelning skulle jag säga att det är svårare att hålla på med en egen server framför att bara betala en faktura ett par gånger per år eller koppla ett kreditkort och låta någon annan sköta resten.

Och ute i verkligheten använder redan många myndigheter sen länge Office 365 framgångsrikt till någon del, och de nästan alla kommuner och regioner använder det fullt ut med Teams, Sharepoint osv alternativt Google workplace.

Det tips som jag gav i mitt första inlägg i denna tråd, kanske inte är hållbart för en hembygdsförening. Om det inte gör det, så är det så, jag bara gav trådskaparen tips om hur man löser sånt på bästa sätt.

Det kvittar om Microsoft har sina servrar här i Sverige: ens uppladdade filer ägs fortfarande av Microsoft. Och om de inte har något avtal eller krav på var de ska hålla användarnas filer, så kan Microsoft göra precis vad de vill med dom. De kan skicka dom till USA och/eller ha dom på 2 ställen utan att användaren vet om det. Om användarna får välja vilken server de ska ha sin data på, hur vet vi att det faktiskt sker? Vi kan aldrig verifiera det förrän Microsoft låter oss göra det, och när kommer det hända?

Tyvärr använder många svenska kommuner, myndigheter, med flera, Big Techs tjänster. Som tur var har Försäkringskassan gått all-in på self-hosting och har därmed allt på sina egna servrar. Förhoppningsvis kommer fler haka på, men det verkar gå otroligt långsamt

Plus, man behöver inte ha en dedikerad IT-avdelning för att köpa hem en server, konfigurera den och sen låta den stå igång någonstans i närheten. Det enda man behöver, är en kunnig person som är villig till att hjälpa med att underhålla den, bland annat genom att uppdatera systemet och de tjänster som laddas upp till servern, lite då och då.

Skrivet av Superfrog:

Jag antar att du menar mellan 5 och 15 000 besökare, och skulle dom ha 15 000 besökare om dagen (vilket inte är troligt), som besöker sidan under en timme, så kanske potatisen får jobba för fullt, men för allt annat är även en potatis overkill. Såvida man inte passar på att mina bitcoins för att värma upp något rum

Vi har en egen server med MySql som har c:a 400 aktiva anslutningar dygnet runt och som tar emot i genomsnitt 27 000 anrop per minut, med toppar på nästan 200 000 anrop per minut. CPU'n ligger och idisslar på mellan 0,5 - 2%. Däremot använder den c:a 200 GB av 256 GB RAM, men det är för att MySql ska kunna cacha så mycket data som möjligt, för att i sin tur minska läsningar från disk.

Det är den billigaste rackservern från HP med fyra hårddiskfack som fanns att köpa för fem eller sex år sedan och CPU:n är absolut overkill för oss, men det fanns inget billigare.

Det jag oroar mig mest över är hur mycket routern klarar av, för den har nog en potatis-CPU

Var fick du 15 000 besökare från? Nej, så stora hembygdsföreningar finns det nog inte. Inte vad jag har märkt i alla fall. De inskannade papperen ska ju endast nås inom föreningen och för de som har hand om pappersarbeten, till exempel ordförandet. Om det inte är andra pappersark som det handlar om, till exempel e-postutskick med en direktlänk till ett infoblad till medlemmarna.

Varför jag tipsade om en tålig server likt de som HostUp och Inleed erbjuder, var för att servern ska kunna bearbeta de uppladdade dokumenten. Man kanske laddar upp 50 bilder de första 2-3 gånger eller nått sånt, och sen laddar upp allt eftersom nya pappersark skannas in. Det är själva bearbetningen som kan käka mer eller mindre prestanda. När jag testade Paperless-ngx på min stationära dator som har rejäl kräm i sig, så fick den arbeta rätt gött vid bearbetningen (den gick upp i varv). Sen att organisera allt uppladdat material genom att tagga och kategorisera materialet, det är ju en helt annan femma. Det ska inte ta mycket prestanda alls.

Nu vet jag inte vilka "vi" är som du skrev, men det låter som att ni är med i en mycket större förening/organisation. Jag vet inte heller hur stor trådskaparens hembygdsförening är, men sådana föreningar brukar vara små, främst de som genomför pappersarbeten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Var fick du 15 000 besökare från? Nej, så stora hembygdsföreningar finns det nog inte. Inte vad jag har märkt i alla fall. De inskannade papperen ska ju endast nås inom föreningen och för de som har hand om pappersarbeten, till exempel ordförandet. Om det inte är andra pappersark som det handlar om, till exempel e-postutskick med en direktlänk till ett infoblad till medlemmarna.

Varför jag tipsade om en tålig server likt de som HostUp och Inleed erbjuder, var för att servern ska kunna bearbeta de uppladdade dokumenten. Man kanske laddar upp 50 bilder de första 2-3 gånger eller nått sånt, och sen laddar upp allt eftersom nya pappersark skannas in. Det är själva bearbetningen som kan käka mer eller mindre prestanda. När jag testade Paperless-ngx på min stationära dator som har rejäl kräm i sig, så fick den arbeta rätt gött vid bearbetningen (den gick upp i varv). Sen att organisera allt uppladdat material genom att tagga och kategorisera materialet, det är ju en helt annan femma. Det ska inte ta mycket prestanda alls.

Nu vet jag inte vilka "vi" är som du skrev, men det låter som att ni är med i en mycket större förening/organisation. Jag vet inte heller hur stor trådskaparens hembygdsförening är, men sådana föreningar brukar vara små, främst de som genomför pappersarbeten.

När det gäller 15 000 besökare, så utgick jag, felaktigt, från att du missat tre 0:or efter 15, för 5 eller 15 besökare spelar ju ingen som helst roll Så en missuppfattning från min sidan bara.

Kollade upp Paperless-ngx, som jag aldrig hört talas om, och måste säga att jag är mäkta imponerad! Kommer installera och testa detta då jag tror flera av våra kunder kan ha nytta av en sådan tjänst, så tack för tipset!

När det gäller "vi" så menar jag företaget jag jobbar på, som är ett pyttelitet företag som inte har något med hembygdsföreningar att göra, men vår server tar ändå emot en ansenlig mängd anrop och det var mer det jag vill påvisa - att det inte krävs ens en bra dator för att hantera många besökare.

OCR kräver förstås en del resurser, men att scanna ett 50-tal PDF:er görs ju på ganska kort tid och sen ska ju datat bara visas, vilket kräver noll resurser. Paperless-ngx själva har en kommentar gällande installation på en Raspberry Pi, så även dom verkar anse att en sådan räcker. Och eftersom jag råkar ha en sådan liggandes i bokhyllan, så ska jag installera Paperless-ngx på den för att se hur den presterar

Tack för tipset om Paperless-ngx!

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

När det gäller 15 000 besökare, så utgick jag, felaktigt, från att du missat tre 0:or efter 15, för 5 eller 15 besökare spelar ju ingen som helst roll Så en missuppfattning från min sidan bara.

Kollade upp Paperless-ngx, som jag aldrig hört talas om, och måste säga att jag är mäkta imponerad! Kommer installera och testa detta då jag tror flera av våra kunder kan ha nytta av en sådan tjänst, så tack för tipset!

När det gäller "vi" så menar jag företaget jag jobbar på, som är ett pyttelitet företag som inte har något med hembygdsföreningar att göra, men vår server tar ändå emot en ansenlig mängd anrop och det var mer det jag vill påvisa - att det inte krävs ens en bra dator för att hantera många besökare.

OCR kräver förstås en del resurser, men att scanna ett 50-tal PDF:er görs ju på ganska kort tid och sen ska ju datat bara visas, vilket kräver noll resurser. Paperless-ngx själva har en kommentar gällande installation på en Raspberry Pi, så även dom verkar anse att en sådan räcker. Och eftersom jag råkar ha en sådan liggandes i bokhyllan, så ska jag installera Paperless-ngx på den för att se hur den presterar

Tack för tipset om Paperless-ngx!

Inga problem Det var jag som skrev "mycket trafik" i mitt första inlägg i denna tråd, så det kunde lätt ha missuppfattas. Har ändrat det nu.

Yepp! Det finns många FOSS som är bra jäkla nice nu för tiden Varsågod

Aha, ok. Då förstår jag.

Japp, och ju kraftfullare servern är, desto snabbare klarar den att hantera OCR-läsning (såklart).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att det är dumt att skaffa en server. Det är något som bara du kommer sköta om och när du minskar ditt engagemang i föreningen så förfaller servern, eller blir en dyr utgift i form av konsultkostnader. Även en lösning på en VPS kräver visst underhåll. Även om Paperless ser ut som en bra lösning för att digitalisera saker.

Jag säger, gör som alla företag och kör Microsoft 365. Om ni kan få non-profit licenser det vill säga. Jag har inte läst på. Det länkades till Techsoup och det låter som en bra partner för det. Man kan inaktivera användarnas e-post och bara ge tillgång till Onedrive, sharepoint och Teams. Då slipper varje person en extra brevlåda att övervaka. Det följer med webbversionen av Office också, vilket underlättar eftersom man inte behöver köpa ett office-paket. Och med rätt licens ingår ett officepaket.

Med tanke på att du är från Blekinge och att även Storegate är från Blekinge så kanske de kan sätta ihop ett föreningserbjudande? Det är en svensk molntjänst, något som många i den här forumtråden tycker är viktigt. Det fungerar som dropbox, onedrive och google drive ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det tips som jag gav i mitt första inlägg i denna tråd, kanske inte är hållbart för en hembygdsförening. Om det inte gör det, så är det så, jag bara gav trådskaparen tips om hur man löser sånt på bästa sätt.

Det kvittar om Microsoft har sina servrar här i Sverige: ens uppladdade filer ägs fortfarande av Microsoft. Och om de inte har något avtal eller krav på var de ska hålla användarnas filer, så kan Microsoft göra precis vad de vill med dom. De kan skicka dom till USA och/eller ha dom på 2 ställen utan att användaren vet om det. Om användarna får välja vilken server de ska ha sin data på, hur vet vi att det faktiskt sker? Vi kan aldrig verifiera det förrän Microsoft låter oss göra det, och när kommer det hända?

Tyvärr använder många svenska kommuner, myndigheter, med flera, Big Techs tjänster. Som tur var har Försäkringskassan gått all-in på self-hosting och har därmed allt på sina egna servrar. Förhoppningsvis kommer fler haka på, men det verkar gå otroligt långsamt

Plus, man behöver inte ha en dedikerad IT-avdelning för att köpa hem en server, konfigurera den och sen låta den stå igång någonstans i närheten. Det enda man behöver, är en kunnig person som är villig till att hjälpa med att underhålla den, bland annat genom att uppdatera systemet och de tjänster som laddas upp till servern, lite då och då.

MS har stöd för att kryptera data via extern KMS, om man nu oroar sig för att ens data ska användas till fel saker.

Och self-hosting har väl sina fördelar, men jag tror det blir svårt att sälja in för gemene skattebetalare att offentlig sektor ska öka sina IT-kostnader med kanske 300% för att köra allting lokalt inkl. förvaltning, config, supportering…

En glad eldsjäl funkar ju säkert bra ett tag (om vi snackar TS scenario nu. För offentlig sektor är det en mycket dålig idé). Tills hen försvinner och man får börja om på ny kula igen, med allt vad det innebär.

Nä, fan… kör M365 eller nån annan standardlösning. Riskanalysen talar till jänkarnas fördel, jämfört med Hemmasnickar-Pelles Självservice - oavsett hur man tolkar GDPR.

Visa signatur

---