Grabben & jag kanske funderar på om vi ska streama lite

Permalänk
Medlem

Grabben & jag kanske funderar på om vi ska streama lite

Grabben & kanske jag funderar på att streama lite
Vet att man med fördel kan ha en setup med en gamingrigg (för spelet såklart) sen en Streamingdator som slavar ut det på Twitch/youtube, frågan är då...
Vad behövs för setup, hur får man spelet från riggen till streamingdatorn där jag antar man kör OBS t.ex.
Capturekort i båda burkarna? räcker det, dom tar väl ljud också? eller ska man rigga upp med ljudmixer också?

Kan fråga någon av mina bekanta youtubekändisar men dom har väl annat att pyssla med

Hårdvara i form av datorer som pallar finns

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Inte pysslat med det själv men vet att utöver Capture kortet kan en setup som tx
https://www.pcforalla.se/article/2488405/elgato-neo-look-good.... skulle vara bra, dels för kvalitet men även för funktionnellitet med ett kontrollbord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Capturecard behövs ej om du ska streama från datorn, dock eventuellt om du ska recorda från en konsol (xbox/ps5) kan det kanske bli tal om capturecard, skulle jag gissa.

Någon streamingdator behöver du inte tänka på att ha för att streama längre, utan dagens grafikkort hanterar streaming utan problem. Streamingdator var mer en vanligare grej innan RTX 2000-serien, vill jag minnas. För att streama från dator ska du ställa in OBS med Nvidia's NVENC codec. Den är så pass kompetent att du för mestadels inte kommer se någon prestandaförlust alls, och kvalitén kommer vara snarlik, om inte identisk, den du får med en streamingdator.

Att döma från din signatur, bör 2060/3080 inte ha några problem med att streama o spela samtidigt, så skulle rekommendera att börja med NVENC.

Permalänk
Skrivet av emilgev:

Capturecard behövs ej om du ska streama från datorn, dock eventuellt om du ska recorda från en konsol (xbox/ps5) kan det kanske bli tal om capturecard, skulle jag gissa.

Någon streamingdator behöver du inte tänka på att ha för att streama längre, utan dagens grafikkort hanterar streaming utan problem. Streamingdator var mer en vanligare grej innan RTX 2000-serien, vill jag minnas. För att streama från dator ska du ställa in OBS med Nvidia's NVENC codec. Den är så pass kompetent att du för mestadels inte kommer se någon prestandaförlust alls, och kvalitén kommer vara snarlik, om inte identisk, den du får med en streamingdator.

Att döma från din signatur, bör 2060/3080 inte ha några problem med att streama o spela samtidigt, så skulle rekommendera att börja med NVENC.

Kan säga att nvidia encodern har funnits iaf sen 900 serien på deras grafikkort dock en mer primitiv variant men ingen enorm skillnad mot den som sitter på dem idag.

Men i övrigt håller jag med dedikerad streamingdator med ett fångatkort behövs knappt idag mer än om man ska strömma konsollspel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skall ni köra separata strömmar eller en gemensam?
Två capture cards i en streaming-pc är inte så komplicerat. Ljud från micar kan väl bli lite grötigt om ni är i samma rum och kör med två separata micar. Det går att routa ljud via hdmi till streamingdatorn men själv föredrar jag analogt till och från streamingdatorn.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------