Missa inte Månadens Drop!

Efter tusentals uppsägningar – Microsofts VD får löneökning

Permalänk
Medlem

Det känns som att man missat lite i börsvärdet i artikeln. "Microsofts börsvärde har klättrat från cirka 2,8 miljarder USD vid årsskiftet till över 3,1 miljarder USD i dagsläget. Företagets satsningar inom AI ska vara en bidragande faktor." De köpte väl ändå Activision Blizzard för över 6 miljarder USD!?

En snabb titt på Avanza säger 3 157 034,4 MUSD vilket jag gissar översätts till 3 157 miljarder USD?

*edit*
Insåg att det kanske var bäst att skicka en rättelse

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Sinnessjuka symmor, PER år också. Galet.

Permalänk

Ur bolagets perspektiv är det säkert motiverat, så det är väl inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Man kan fortfarande avstå oavsett vad ledningen bestämmer. Händer då & då.
Det skulle han gjort.

1. VD är del av ledningen. Styrelsen bestämmer ersättning. Läs om, läs rätt.
2. Varför skulle han avstått i detta fall? Du tror väl inte för en sekund att dom som fick gå hade fått jobba kvar om han avstått delar av sin ersättning?

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

Ur bolagets perspektiv är det säkert motiverat, så det är väl inget konstigt.

Självklart är det så, annars hade han inte haft den ersättningen.

Permalänk
Medlem

Tur då att han har lite ryggrad och vägrade ta emot ökningen.
Jasså inte det?

Populistiskt skådespel?

Permalänk
Medlem

Kapitalism i ett nötskal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja bra som sagt, dom har det tufft med att ens få mat på bordet där borta utan att behöver jobba dygnet runt så bra för han

Gåslever och löjrom är inte billigt

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Alla är tjuriga i kommentarsfältet men hade gjort precis samma sak om de var i den positionen.
Avundsjuka heter det.

Permalänk
Medlem

Borde kännas pinsamt att tjäna så mycket tycker jag. Hoppas det går till något vettigt.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Jag funderar mer över vad det spelar för roll? Han lär ju redan ha så mycket deg att 800 miljoner till hit eller dit inte gör nån skillnad?
Det enda han egentligen kan ha pengarna till är väl att köpa nån obskyr lyxjakt eller liknande.

Net Worth (2024) Around $1.4 billion (Benzinga)

14 miljarder sek som sagt. Jag vetefan vad man kan göra med 14,8 miljarder som inte funkar med 14. Jag ger snarare hatten av för att han fortsätter. Blev jag ekonomiskt oberoende skulle jag säga upp mig på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Fortfarande snevredigt i mina öron när man sparkat 1000 tals folk att sen få över 50 % i löneökning själv.
Varför inte avstå löneökningar och bonusar när man sparkat hur många som helst, det hade ju sett bättre ut.
Det är ju inte så att han inte klarar sig utan.

VD på den nivån är att likställa med att jobba dubbla jobb (minst) samt aldrig semester. Och vad hade hans sänkta lön gjort? Att de sparkade 997 istället för 998 personer?

Tror många inte förstår hur mycket arbete och tid som ligger bakom vissa tjänster. Ta 12 skift i veckan, inklusive helg, på bandet på Volvo så tjänar du samma som en svensk vd o jobbar lika mycket. Eller sitt o gnäll på ett forum att världen är orättvis.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En annan syn

Låt mig kommentera en del av de du skriver.

Skrivet av octopec:

Det är uppenbarligen en övermäktig uppgift för många (de flesta?) här att försöka förstå hur ledningars ersättning bestäms. VD dum, löneslavar får betala notan - eller? Det handlar alltså galet nog inte om att ledningsgruppen sätter sig i en bastu, dunkar rygg ett tag och sen kliver ut med högre lön. Det handlar inte heller om att all ersättning är i reda pengar på kontot.

Ja du har en syn av saken .

- Ledningens ersättning sätts av ett styrelseutskott, inte av ledningen själva. Söker ni på "Microsoft compensation committee charter" så får ni upp själva dokumentet som styr detta.

Detta stæmmer. Men de ær mer bakom kulisserna hær. som pekar mot ditt næsta citat.

- Ofta ersätts ledningar i 'vanlig' lön (pengar på kontot) men även aktier, optioner etc. Det är inte som när Leffe Svetsare får pengar på kontot den tjufemte.

VD,. ledning och styrelse och toppskiftet i bolaget inkl utskottetsmedlemmar sitter ofta på stora mængder aktier i sællskapet.

- Omstruktureringar i verksamheten är inte kopplade till ledningens ersättning. "Vi måste sparka folk för att ha råd med vår VD" tror jag inte är ett scenario som särskilt ofta dyker upp.

Man kan vænda på dina ord och sæga, Sparkar vi folk får vår VD och vi mer utdelning.
Rent allmænt ser aktier innehavare och kommande investorer det som något positivt nær ett børsnoterat bolag minskar sina kostnader ( speciellt med minska antall anstællda) De visar till att bolaget vill effektivisera sina kostnader och produktion. Detta driver upp aktie kursen och vipps, så tjænar både vd och underordnade i alla andra i toppskikt med aktier mera pengar. ( iaf på pappret). Men nej de syns inte som en øverføring till ditt bankkonto som hos Leffe Svetsare...

Detta är inte för att försvara orimliga ledningsersättningar, men kunskapsläget här är...skakigt.

Den kanske ær skakig. Men det betyder inte att din syn på saken ær 100% riktig .

Just my 2 cents. ( Sitter på en norsk layout så beklagar stavning.)

Visa signatur

Amd 5900x phantom 4090 Corsair ddr4 3600. Kingston FURY Renegade 2GB .Lg c2 OLED 42

Permalänk
Medlem

Jag gillar också pengar och hade inte tackat nej till lönen så ska inte gnälla.

Men avundsjuk är jag, även fast jag vet att jag inte förtjänar summor i närheten av dessa.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är Aftonbladet-klass på den här rubriken. Den är ju direkt felaktig. Lön, bonusar och optioner är inte samma sak. Tummen ner.

Skrivet av BasseBaba:

Jag funderar mer över vad det spelar för roll? Han lär ju redan ha så mycket deg att 800 miljoner till hit eller dit inte gör nån skillnad?
Det enda han egentligen kan ha pengarna till är väl att köpa nån obskyr lyxjakt eller liknande.

Net Worth (2024) Around $1.4 billion (Benzinga)

14 miljarder sek som sagt. Jag vetefan vad man kan göra med 14,8 miljarder som inte funkar med 14. Jag ger snarare hatten av för att han fortsätter. Blev jag ekonomiskt oberoende skulle jag säga upp mig på dagen.

Net worth innebär inte 14 miljarder på kontot. Det mesta är troligtvis låst i andra tillgångar, typ aktier. Aktier kan, rent teoretiskt, gå till 0.

Skrivet av Sarato:

Inte om du som trädgårdsmästare har orsakat att trädet inte växer som det ska i första taget. Då är du en dålig trädgårdsmästare.

I detta fall har trädgårdsmästaren köpt ett överväxt träd som behövdes beskäras.

Lagt till citat
Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte lärt mig hans namn "Satya Nadella". Tycker han är den mest anonyma VD:n inom hi-tech bolag. Fast han verkar klart stabilare än Steve Ballmer!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

63% löneökning från föregående år låter riktigt nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Skulle behöva jobba runt 1200 år för att få ut hans årslön. Men men.

Nån stackare i Indien behöver säkert jobba 1200 år för att få ut din årslön, allt är relativt. Världen är orättvis.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibit:

Låt mig kommentera en del av de du skriver. Den kanske ær skakig. Men det betyder inte att din syn på saken ær 100% riktig .

Just my 2 cents. ( Sitter på en norsk layout så beklagar stavning.)

Menar du mina åsikter, eller fakta som lagts fram?

Permalänk
Medlem

Fasen med den lönen hade min dagliga(betalda) skitpaus på jobbet gett mej 50k.