Köpråd: Hemmabiosystem Surround Budget: ca 20-25.000kr

Permalänk

Köpråd: Hemmabiosystem Surround Budget: ca 20-25.000kr

Tjena!

Har inte mycket erfarenhet kring ämnet gällande hemmabiosystem men vad hade ni rekommenderat att införskaffa för paket för bästa möjliga upplevelse inom filmvärlden men även ibland för att bara lyssna på musik? Har främst fokus på film, musik kommer i andra hand.

Tyvärr är min TV inte utrustad med att hantera full Dolby Atmos med klarar Dolby Digital+.

Har hittills kollat på två paket som finns för lite olika priser på vissa hemsidor:

https://www.brl.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v6a-dynavoice-challe...

https://www.brl.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v6a-magnat-monitor-s...

Magnat verkar erbjuda en liten bättre atmos-upplevelse med riktade högtalare som studsar i taket. Inte äkta atmos men lite mer än inget alls kanske. Medan den andra erbjuder mer traditionell surround. Dock så vet jag inte mellan dessa vilken som erbjuder bäst ljudkvalitet. Dynavoice har ju ett flertal mer högtalare så utseendemässigt får det en att tro att den spelar bättre men här kanske skenet bedrar. Den har kanske mer fokus på att spela hög musik än att ge bra upplevelse i filmer.

Dessa är bara två paket jag fastnat för, ni kanske har helt andra som är att rekommendera.

Permalänk
Rekordmedlem

Vadå tvn kan inte hantera Atmos ? Använd den inte som signalkälla i så fall, problemet löst
Det är alltid rekomendabelt att börja med att kolla begmarknaden tex på www.hifitorget.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...

Bästa är om du har möjlighet att provlyssna. Det där SVS-systemet rekommenderar jag varmt i prisklassen. Haft det själv tidigare och det spelar imponerande bra till film.
Kommer funka till musik men inte att jämföra med en kompetent stereo.

Förstärkare finns en uppsjö att välja mellan. Yamaha, Denon, Marantz osv. Skulle du fastna för de där SVS-högtalarna kör det bra att känna till att de mår bäst av lite mer kraft i förstärkaren. De lät bra med en Denon på 105w men bättre på en gammal Primare.

Edit: Gällande Atmos är det som andra påpekat inte tvn som behöver styra detta. Men personligen tycker jag du kan strunta i det där med atmos. Det är grymt i ett 5.1.4 system eller större (dvs minst 9 kanaler på receivern). Satsa pengarna på så bra högtalare som ekonomin tillåter (begagnat är grymt). Sen kan du ju kika på en förstärkare som har åtminstone plats för atmoskanaler i försteget (processor) om du vill bygga ut i framtiden.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Jag kör Klipsch referens högtalare och är väldigt nöjd med dem Jag har en Marantz sr6030 till de.
Och min bror kör XTZ (deras mer insteg då vad jag förstår de var okså demo ex så de var biligare) och de låter riktigt bra de med. Han har en Marantz sr7050 till sinna.

Jag har sådana inbyggda "atmos högtalare " i mina frontar som ska stutsa ljudet. Jag kan inte säga att det gör mycket annat än att kanske ger lite mer rymd i ljudet. 🤔

Brodern har högtalare i taket och de märks mer.

Sedan så är ju Atmos och DTS-X obijektbaserade ljudformat istället för kanal baserade (kommer inte på det riktiga namnet) . Det betyder att det är upp till recivern att bestämma vilka högtalare som ljudet ska spelas i för att det ska låta som om det kommer från just där från den positionen i rummet.

Men ja har du möjlighet att lyssna på högtalare så är det en stor fördel, men kom ihåg att de kan/kommer låta anorlunda hemma hos dig på grund av akustik.

Att leta begagnade eller demo ex högtalare kan man spara en del då. Och så kan du då lägga mer på en ny Reciver för mer kraft och de senast med hdmi standarder , funktioner och allt sådant vilket kan vara en fördel om man inte är så haj på det så man vet begränsningar och sådant

Ps. Det kan vara okså värt att kolla hur många kanaler och förstärkare som resivern har/klarar ifall du kanske vill bygga ut i framtiden med mer

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag kör Klipsch referens högtalare och är väldigt nöjd med dem Jag har en Marantz sr6030 till de.
Och min bror kör XTZ (deras mer insteg då vad jag förstår de var okså demo ex så de var biligare) och de låter riktigt bra de med. Han har en Marantz sr7050 till sinna.

Jag har sådana inbyggda "atmos högtalare " i mina frontar som ska stutsa ljudet. Jag kan inte säga att det gör mycket annat än att kanske ger lite mer rymd i ljudet. 🤔

Brodern har högtalare i taket och de märks mer.

Sedan så är ju Atmos och DTS-X obijektbaserade ljudformat istället för kanal baserade (kommer inte på det riktiga namnet) . Det betyder att det är upp till recivern att bestämma vilka högtalare som ljudet ska spelas i för att det ska låta som om det kommer från just där från den positionen i rummet.

Men ja har du möjlighet att lyssna på högtalare så är det en stor fördel, men kom ihåg att de kan/kommer låta anorlunda hemma hos dig på grund av akustik.

Att leta begagnade eller demo ex högtalare kan man spara en del då. Och så kan du då lägga mer på en ny Reciver för mer kraft och de senast med hdmi standarder , funktioner och allt sådant vilket kan vara en fördel om man inte är så haj på det så man vet begränsningar och sådant

Ps. Det kan vara okså värt att kolla hur många kanaler och förstärkare som resivern har/klarar ifall du kanske vill bygga ut i framtiden med mer

Mina Atmos högtalare kallas "Dolby Atmos/DTS:X Enabled Speakers", Polk Audio Monitor XT 90 (takstudsare). Kan ställas ovanpå Fronthögtalarna*/väggmonteras.* = Ur samma serie.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.