Dragon Age: The Veilguard

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av nu1mlock:

Jag har alltid trott att C i CRPG har stått för ”classic” och därmed syfta på spel som tex Baldurs Gate, Neverwinter Nights, Dungeons and Dragon osv.

Men C står ju visst för Computer.

Har själv aldrig hört att det skulle stå för computer. Har alltid tänkt classic, till skillnad mot JRPGs.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har själv aldrig hört att det skulle stå för computer. Har alltid tänkt classic, till skillnad mot JRPGs.

Trodde det var center

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Hur står sig spelet mot Larians övriga spel? Ett tips: då får du en rimligare uppfattning om det här spelet har sålt bra/dåligt: https://steamcharts.com/app/435150

Den här diskussionen säger något viktigt om gaming-community. Vill man ha rimliga omdömen ska man ge fan i att smutsa ner sina fötter.

1) D:OS 2 gjordes på en betydligt mindre budget än Veilguard.

2) Bioware har enormt mycket mer resurser än vad Larian hade 2017, inklusive en oerhört kapitalstark ägare i form av EA (Larian är indie) som har stått för den starka (och dyra) marknadsföringen.

3) Högsta antalet aktiva användare på Steam numera är över 33 miljoner. 2017 när D:OS 2 släpptes var antalet 14 miljoner - mindre än hälften så många.

Det enda du illustrerar är att Divinity: Original Sin 2 hade en extremt mycket mer imponerande launch än Veilguard. Samtidigt har de helt andra förutsättningar; det som sågs som bra försäljningssiffror för D:OS 2 kommer inte ses som bra siffror för Veilguard eftersom de har helt andra förväntningar på sig till följd av vad jag skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

inte ett crpg?

Computer role playing game..

Så det är inget rollspelande i da:v? snacka om cope.

Du bör nog förstå vad uttrycken innebär innan du använder dom.
(Andra har förklarat det i tråden så jag låter bli)

Permalänk
Medlem

Skaffade spelet, är väl i slutet nu, chapter 10 av 12(?). Kör på lättaste svårighetsgraden, kör i stort sett bara mainstory som jag tycker är väldigt skoj. Har inte inte "sett röken av"/"stört mig på" allt wokedrama man sett på YT. Jag underviker companion questen o allt som har o göra med Qunari aka dramaqueen.
Ska tydligen finnas mycket skit skrivet om man gräver runt bland alla Codex vad man sett på YT, själv har jag inte läst en enda...:D

Spelet är väldigt lätt, ja o då menar jag inte för att jag kör på lättaste utan man går aldrig vilse, man behöver aldrig leta efter något, man har en markör som visar exakt vart man ska gå hela tiden. Sina följeslagare avslöjar puzzel för dig efter 10sek när du kommit in i ett rum.
Jag tycker inte spelet är helt värdelöst som många vill få det till, inte heller game of the year. Perfekt spel om man vill ha någon o slöspela utan någon större utmaning.

Dock är det något problem med spelet och/eller drivers för det blir DirectX crashar, lösningen blev för mig att stänga av shadows, hairstrain och RT, inte fått en crash sedan allt det va av.

+Main story
+Grafik på miljöer
+Musiken/ljudet
+Fräna bossar
+Linjärt

-Art Design på framförallt karaktärerna
-Woketramset, som dock uppenbarligen går utmärkt att hoppa över.

Permalänk
Medlem

Angående markörer och questpilar så går (väl?) det mesta att stänga av om man vill ha en mera rensad vy.

20 timmar in och jag har inga klagomål på spelet så här långt. Gillar handlingen, kompanjonerna, stridssystemet osv. Det är mera linjärt än Föregångaren och för mig som gillar open world så är det ett minus, men i gengäld så finns det inga meningslösa fetch-quest.

Ett habilt spel helt enkelt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag bojkottar alla spel som har en politisk agenda. Kommer Bioware förstöra kommande Mass Effect? Högst troligt, så det blir inget köp av det spelet heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Angående markörer och questpilar så går (väl?) det mesta att stänga av om man vill ha en mera rensad vy.

20 timmar in och jag har inga klagomål på spelet så här långt. Gillar handlingen, kompanjonerna, stridssystemet osv. Det är mera linjärt än Föregångaren och för mig som gillar open world så är det ett minus, men i gengäld så finns det inga meningslösa fetch-quest.

Ett habilt spel helt enkelt.

Beror väl på hur man definierar fetch quests. Men jag vete gudarna hur man lägger upp uppdrag utan att det blir fetch quests. Gäller bara göra det intressant på något vis springpojke är man i alla rpgs även kungen av dem alla kingdom come deliverance.

Jag gillar balansen känns open world även om det är linjärt och flera hubbar med mer variation i miljöerna än om de gjort en stor gröt.

18h in och än har då inte wokebitarna dykt upp. Känns som de tar på tok för stor plats i diskussionen om det här liret. Hur mycket blir det om man undviker qunarikaraktären som laura vart med och scriptat?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om man håller det kortfattat känns detta som utvecklingen av instans/multiplayer delen från DA:I där man lagt mer fokus på det än story och story-telling av kvalité. Det känns, som någon tidigare nämnde, väldigt "säkert" och gör inget för att direkt sticka ut från något annat.

Kan absolut förstå om flera är besvikna som började med DA:O och är ett större fan av världen, politik (i spelet), karaktärer etc då detta känns mer fokuserat på just det ovan. Det funkade utmärkt som kortare instanser/Multiplayer del, snabba och rätt "enkla" fighter som är linjärt där du går från A till B.

Blir i den månen mer likt Dragon Age II blandat med Multiplayer/instans delen från Inquisition. Absolut inget dåligt spel och det gör det mesta rätt för denna typ av spel, men förstår som sagt besvikelsen då förväntningarna har varit enorma. Det existerar ju nästan en "kult" runt Dragon Age (världen och dess karaktärer).

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Beror väl på hur man definierar fetch quests. Men jag vete gudarna hur man lägger upp uppdrag utan att det blir fetch quests. Gäller bara göra det intressant på något vis springpojke är man i alla rpgs även kungen av dem alla kingdom come deliverance.

Här syftar jag på MMO typen av quests som "döda 10st av denna" och hämta "10st av denna" och "hitta alla solrosor på denna karta" osv.

Fanns gott om dessa i Inquisition, men inte i Veilguard (Så här långt...).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Kan bara tacka och bocka för de timmar med gratis underhållning detta spel givit... på youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Här syftar jag på MMO typen av quests som "döda 10st av denna" och hämta "10st av denna" och "hitta alla solrosor på denna karta" osv.

Fanns gott om dessa i Inquisition, men inte i Veilguard (Så här långt...).

Ah jo i te vart mycket sånt annat än 10 fighter i arenan. 35h in nu har man drabbats av Taash. Hon är verkligen trasig på alla sätt och vis jösses

Man undrar vad mass effect kommer bli för soppa efter det här

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Uppfattningarna om det här spelet går ju extremt mycket isär. Somliga säger ”WOW, otroligt bra”. Andra menar att det är värsta skiten någonsin.

Är det antingen eller som gäller med det här spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Uppfattningarna om det här spelet går ju extremt mycket isär. Somliga säger ”WOW, otroligt bra”. Andra menar att det är värsta skiten någonsin.

Många föredrar en svartvit världsbild, mycket jobb att evigt leva i en gråskala och se alla nyanser av verkligheten

Rent tekniskt verkar det vara nära ett mästerverk, men långa håller med om att story och interaktioner med andra lämnar en del att önska

Det är ett ganska stort avsteg från tidigare spel i serien, men det kan ju vara både bra och dåligt

Tyvärr är ju bedömning av sådant väldigt subjektivt så svårt att veta hu någon annan skulle tycka om samma upplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

För någon som spelar igenom Metaphor: Refantazio samtidigt som jag kollat en hel del streams med Dragon Age: The Veilguard kan jag inte förstå att folk kan tycka att Veilguard är bra. Tekniskt ser det kompetent ut men i alla andra avseenden ser det som bäst meiokert ut och som värst är det extremt pinsamt.

Många försöker få kritiken till att handla om att folk är emot diversifiering och inkludering men det är inte spelets problem. Problemet är att det är ett dåligt spel.
Metaphor: Refantazio behandlar diversifiering, inkludering och rättvisa på ett kompetent sätt och är uppe och nosar på GOTY för mig.

Slutsatsen för mig är att det inte är värt att spela Veilguard när det finns så många andra spel som är bättre. Vi har ju alla begränsat med tid och jag hoppas fler väljer att spendera den kvalitativt.

Det finns ett undantag för min slutsats och det är om man gillar det Veilguard erbjuder. Jag förstår det inte men det är inte min uppgift att säga till andra vad dem ska tycka om. Själv ser jag det som ett stort problem när folk tycker om och nöjer sig med spel som Veilguard men tycker man om det är det bara att skita i vad jag tycker.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det har skyhöga produktionsvärden. Gameplay är förvisso inget nytt men smart drag att skippa open world för mer linjärt och bättre miljöer oc hgameplay. Det är en trevlig lunk. Sen har de gjort open goal med storyn och en massa woke som gör det tokenkelt kritisera. Av de som aldrig lirat liret kommer detta va det sämsta någonsin pga vad de ser på youtube

Beror lite på man måste va väldans pragmatisk som gammal dragon age fan för att gilla detta det står då helt klart. Det är nära nog kriminellt hur de förvanskar licensen.

Delar är verkligen oförklarligt uselt men om du bara vill ha något casual och bra tidsfördriv så är det inte uselt alls på något vis. Väl värt pengarna

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Dunder:

C står för Computer och har alltid gjort.

Permalänk
Medlem

Hmm verkar stött på en buggad quest. Blighted Grey warden eller något heter den. Hittat honom liggandes vid quest marker men kan inte akivera den.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

I många fall verkar dom som pratar skit om spelet inte ens ha spelat det.

Skrivet av medbor:

Det är ett ganska stort avsteg från tidigare spel i serien, men det kan ju vara både bra och dåligt

På vilket sätt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

I många fall verkar dom som pratar skit om spelet inte ens ha spelat det.

Det finns Youtube, har sett några klipps med totalt hjärndöda konversationer. Dödar ju inlevelsen för spelare totalt. Detta är en RPG, dessutom en med historik DAI och DAO. Värsta jag har sett, bara det är tillräckligt att hoppa över eländet.

Har man däremot aldrig spelat RPG eller tidigare spelen så kan det vara en ok upplevelse.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte det här ett spel jag gått och sett fram emot, och hade inga planer att spela eftersom jag har blivit bränd av Bioware några gånger för mycket, men jag måste reflektera över mottagandet: Det är en exakt kopia av Dragon Age 2

* Höga poäng i professionella recensioner men låga användar-recensioner
* EA försöker få all kritik att handla om "wokeness" (det var inte ett begrepp 2011 när Dragon Age 2 kom, men EA försökte få allt att handla om att ett par av kompanjonerna var gay när egentligen inget av kritiken den gången handlade om det)
* Korkade strider med vågor av fiender, istället för de genomtänkta striderna i föregångaren
* Linjär story
* Allt krut lagt på kompanjonerna och deras inre liv.

Jag har inte hört någon säga att de repeterar samma miljöer om och om igen, men det kanske bara är något jag missat? Sen har de väl lärt sig att inte koppla spelkontot till forumkontot så att folk blir bannade från att spela spelet om de kritiserar selet i Biowares konton, det var ju något av ett självmål.

På det hela taget misstänker jag att om man gillade Dragon Age 2, så kommer man att gilla detta. För mig personligen är Dragon Age 2 den största besvikelse jag genomlidit vad gäller datorspel, så jag håller mig borta. Tyckte du att DA2 var bra, så spela gärna! Folk får tycka olika om spel precis som om allt annat.

Det är lite tråkigt att Bioware (eller kanske snarare EA) verkar vilja göra två helt olika spel under namnet Dragon Age. DA2, och som det verkar det här, följer mycket mer av Jade Empire om någon kommer ihåg det gamla spelet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Ne fy, detta var linjär dynga med en "story" som möjligtvis duger att ha som papper i utedasset vid stugan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det finns Youtube, har sett några klipps med totalt hjärndöda konversationer. Dödar ju inlevelsen för spelare totalt. Detta är en RPG, dessutom en med historik DAI och DAO. Värsta jag har sett, bara det är tillräckligt att hoppa över eländet.

Har man däremot aldrig spelat RPG eller tidigare spelen så kan det vara en ok upplevelse.

Case in point.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

"Don't believe your lying eyes"

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |