Dragon Age: The Veilguard

Permalänk
Medlem

Slog mig också att alla karaktärer är så fula? Trots grafiken och det faktum att såna här spel ska vara så karaktärsdrivna. Intressant val...

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Spelar inte massa nya spel längre. Förr när jag testade massa nytt så hade detta ignorerats.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen inte combaten, känns mer som en hack and slash än ett RPG. DAI hade ju lite av samma problem men nu har de skruvat upp den nivån ytterligare, kommer spela igenom det antagligen då jag är ett stort fan av världen men besviken måste jag nog säga att jag är. Final fantasy 16 som jag köpte nyss har precis samma problem där combaten är som en grund pool, man bara spammar attacker, en skill lite då och då men inte för ofta då de har så jävla lång cooldown sen precis samma nästa fight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Slog mig också att alla karaktärer är så fula? Trots grafiken och det faktum att såna här spel ska vara så karaktärsdrivna. Intressant val...

Finner dem inte fula. Däremot har jag försökt tvätta bort mascaran på rook men det går inte även om mascarareglaget är på noll

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Verkar ha floppat. Baldurs Gate 3 har haft fler spelare i Steam sedan Veilguards lansering. Peak players har de haft som max ca 90k spelare. Det ska jämföras med BG3 med 800k, Cyberpunk 2077 med fler än 1000k eller tom Starfield som inte heller var så bra men ändå har 300k som peak.
Fula karaktärer, dålig grafik, dialoger som lämnar en del att önska och politisk propaganda(sånt är gratis annars, varför ska jag betala för att bli tillrättavisad) är tre skäl till att jag hoppar över detta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Verkar ha floppat. Baldurs Gate 3 har haft fler spelare i Steam sedan Veilguards lansering. Peak players har de haft som max ca 90k spelare. Det ska jämföras med BG3 med 800k, Cyberpunk 2077 med fler än 1000k eller tom Starfield som inte heller var så bra men ändå har 300k som peak.
Fula karaktärer, dålig grafik, dialoger som lämnar en del att önska och politisk propaganda(sånt är gratis annars, varför ska jag betala för att bli tillrättavisad) är tre skäl till att jag hoppar över detta.

Jätteflopp 🙄
Dragon Age: The Veilguard breaks records for EA and BioWare
https://www.gameshub.com/news/news/dragon-age-the-veilguard-r...

Dragon Age: The Veilguard opens as BioWare's best Steam launch with 70K concurrent players
https://www.gamedeveloper.com/business/dragon-age-the-veilgua...

Dragon Age: The Veilguard Takes No. 1 Spot on Steam Top Sellers Charts
https://gamingbolt.com/dragon-age-the-veilguard-takes-no-1-sp...

Man skulle vilja se hur många som spelar det genom EA app och Epic Games.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Jätteflopp 🙄
Dragon Age: The Veilguard breaks records for EA and BioWare
https://www.gameshub.com/news/news/dragon-age-the-veilguard-r...

Dragon Age: The Veilguard opens as BioWare's best Steam launch with 70K concurrent players
https://www.gamedeveloper.com/business/dragon-age-the-veilgua...

Dragon Age: The Veilguard Takes No. 1 Spot on Steam Top Sellers Charts
https://gamingbolt.com/dragon-age-the-veilguard-takes-no-1-sp...

Man skulle vilja se hur många som spelar det genom EA app och Epic Games.

De jämför DAV med EAs spel som introducerades flera år efter att de existerat i EAs egna Origin, inget av dessa var nylansering. En rättvisare jämförelse är med Cypberpunk 2077, BG3, Starfield och jämför du statistiken från Steam så har det floppat.

BG3 just nu 71k spelare, ett år gammal spel https://steamcommunity.com/app/1086940/

Veilguard 64k spelare, de har legat 5k till 10k bakom BG3 hela tiden från lansering. https://steamcommunity.com/app/1845910

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om spelet säljer mer eller mindre än något annat spel. Gillar du spelet så gillar du det. Gillar du det inte så gillar du det inte. Det är underhållning. Välj själv vad som vill underhålla dig.
Jag har haft ganska så skoj än så länge. Varken det sämsta eller bästa spelet jag lirat. Helt OK.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Storytellingen är, ärligt talat, hopplös. Den saknar helt nyanser, kvickhet och visdom. Den kan inte förmedla idéer, annat än att säga dem högt rakt till kameran. Den skapar småaktig, otrolig spänning för att den inte vet hur man bygger upp något mer verkligt, och den är för rädd för att verkligen konfrontera eller bli mörk, eftersom det skulle kunna göra publiken obekväm. Varje interaktion mellan följeslagarna känns som om HR är i rummet, och varje interaktion ledd av huvudkaraktären Rook låter som att han antingen talar till ett fotbollslag för barn under 12 år inför en semifinal eller försöker lära småbarn att dela leksaker ordentligt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ronz:

Vad spelar det för roll om spelet säljer mer eller mindre än något annat spel. Gillar du spelet så gillar du det. Gillar du det inte så gillar du det inte. Det är underhållning. Välj själv vad som vill underhålla dig.
Jag har haft ganska så skoj än så länge. Varken det sämsta eller bästa spelet jag lirat. Helt OK.

Det spelar ganska stor roll om man vill att ett universum inte ska försvinna. Säljer Dragon Age väldigt dåligt kommer EA antagligen inte vilja kasta pengar på ett nytt Dragon Age-projekt.

Nu verkar det tyvärr redan barka lite ditåt då man inte verkar intresserade av något DLC alls till Veilguard och istället helt fokuserar på Mass Effect. Det enda man kan hoppas på nu är väl att de får in andra writers till Mass Effect, så det inte blir samma sörja som i Veilguard.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phanto:

Det är för att man inte kan göra traditionellt attraktiva karaktärer för då kan det ju vara sexisiskt..

Bg3 hade "vackra" karaktärer med klassisk maskulina och feminia karakärer och jag vet då inte nån som valt bort spelet pga detta.
Till och med spel som overwatch har klassiska modeller för kvinnor och män..

Jag kan inte riktigt säga vad jag verligen tror, men du förstår nog själv varför det är så här. Bara googla vem som är deras director så får du svaret där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

De jämför DAV med EAs spel som introducerades flera år efter att de existerat i EAs egna Origin, inget av dessa var nylansering. En rättvisare jämförelse är med Cypberpunk 2077, BG3, Starfield och jämför du statistiken från Steam så har det floppat.

BG3 just nu 71k spelare, ett år gammal spel https://steamcommunity.com/app/1086940/

Veilguard 64k spelare, de har legat 5k till 10k bakom BG3 hela tiden från lansering. https://steamcommunity.com/app/1845910

Det hade dessutom ingen riktigt stor launch. BG3 bröt vadå, 1 miljon första dagarna?
detta spel ökade lite första dagarna, men mest för att det var en långhelg..

Dom har redan tappat 10-15k spelare sen helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det spelar ganska stor roll om man vill att ett universum inte ska försvinna. Säljer Dragon Age väldigt dåligt kommer EA antagligen inte vilja kasta pengar på ett nytt Dragon Age-projekt.

Nu verkar det tyvärr redan barka lite ditåt då man inte verkar intresserade av något DLC alls till Veilguard och istället helt fokuserar på Mass Effect. Det enda man kan hoppas på nu är väl att de får in andra writers till Mass Effect, så det inte blir samma sörja som i Veilguard.

Ja men det är ju inget vi kan göra åt. Eller jo, vi kan ju om man köper det trots att man inte gillar det. Men så funkar det ju inte riktigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ja men det är ju inget vi kan göra åt. Eller jo, vi kan ju om man köper det trots att man inte gillar det. Men så funkar det ju inte riktigt.

Varför då? Så att de kan göra fler skräp genom att använda namnet på speltitlar vi gillar? Bäst vore om de gick i graven och IPn köptes av kompetenta studios som Larian. De som skapade dessa titlar är sparkade/lämnat för länge sen. Håll tex ett öga på Wizards of the Coast som gör Exodus, många från det Bioware vi känner igen är där.

EAs Bioware borde dö, bäst så för alla...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Varför då? Så att de kan göra fler skräp genom att använda namnet på speltitlar vi gillar? Bäst vore om de gick i graven och IPn köptes av kompetenta studios som Larian. De som skapade dessa titlar är sparkade/lämnat för länge sen. Håll tex ett öga på Wizards of the Coast som gör Exodus, många från det Bioware vi känner igen är där.

EAs Bioware borde dö, bäst så för alla...

Nu missuppfattade du nog mig.
Spelet hade nog sålt bättre om det varit ett bättre spel. Men nu är det ju inte det. Det är OK som bäst.
Alternativet då för att fortsätta stödja IP’t i hopp om fler spel är att stödköpa trots att man kanske inte vill. Men som jag skrev så är det inte riktigt så det fungerar.
Detta är spelet EA gjort. Det är tydligen inte bra nog för att sälja mer.

Visa signatur

Permalänk

Det verkar vara ett väldigt generiskt och "säkert" CRPG. Hade det släppts innan BG3 (som höjde ribban enormt) så hade det nog uppskattats mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Du missade visst ett och annat från det jag länkade 😂
Likaså väljer du att ignorera flera saker som redan skrivits i tråden.
Men du får vara kvar i ditt eget felaktiga narrativ, jag kunde inte bry mig mindre

Skrivet av Dodecahedron:

Det verkar vara ett väldigt generiskt och "säkert" CRPG. Hade det släppts innan BG3 (som höjde ribban enormt) så hade det nog uppskattats mer.

DA:V är inte ett CRPG.

EDIT: https://store.steampowered.com/charts/topselling/global
En flopp 🤣

Permalänk
Medlem

Ska flika in efter att ha kört några timmar iaf att mycket som framgått mer eller mindre uppenbart av diverse gameplayvideor och previews (tyvärr) stämmer.

Jag har spelat samtliga spel sedan Origins, och de har väl i allmänhet varit i en nedåtgående trend. Detta mycket (iaf enligt min bedömning) på grund av att de försökt strömlinjeforma spelen mer och mer för att "tilltala en bredare publik", vilket med allra största säkerhet beror på de framgångar man rönt med ME-trilogin. För referens gillar jag ME-spelen, men tycker Inquisition var svagare än DA2, som i sin tur var något svagare än Origins, i synnerhet med hänsyn till stridssystemen.

Veilguard i korthet (IMO)

• Betydligt sämre strider även jämfört med Inquisition, mitt emellan Hogwarts Legacy och God of War. Enormt frustrerande att man valt att gå den vägen efter att just ha sett BG3 bli så omtyckt med ett mer inrutat tabletopsystem även jämfört med Origin ursprungliga.

• Spelet är i princip helt linjärt för det mesta (?), väldigt få val man faktiskt gör spelar roll. Borde troligen marknadsföras som ett äventyrsspel mer i linje med Hogwarts Legacy än ett RPG.

• Spelet är grafiskt vackert när det kommer till miljöer etc., men precis som någon av de tidiga recensionerna visade känns karaktärsanimationer m.m. extremt daterade. Man kan nästan höra servomotorerna bitvis när karaktärer stelt vrider huvudena fram och tillbaka under dialogscener. Spelade senast GoW: Ragnarok innan detta och kvalitetsskillnaden både på röstskådespeleri (även om det bitvis är relativt bra även i Veilguard), karaktärsanimationer och allmänt produktionsvärde är verkligen ABSURT stort.

Jämförelsen är givetvis inte helt rättvis med hänsyn till att VG har betydligt större mängd dialog etc., men som någon jämförde ser den underväldigande ut även jämte 9 år gamla Inquistion.

• Storyn i stort är väl hjälplig, men dialogen är ofta bedrövlig tyvärr. All kritik som framförts angående det är mer än befogad.

Sedan tycker jag också att det är väldigt on-the-nose med värdeprojecering/identitetspolitik etc. bitvis, vilket är att förkasta IMHO. Jag har för tydlighet skull inget emot storys som innefattar karaktärer med "avvikande" könsidentitet/sexualitet etc. (se t.ex. det otippat starkaste avsnittet av Last of Us-serien), och inte heller att spel hanterar politiska frågeställningar (se t.ex. Disco Elysium m.fl.), men här är det, som flera länkade klipp visat, verkligen föreskolenivå detta hanteras med i hög grad. Intrycket är överväldigande att vi som dumma gamers ska utbildas om ämnet. :/

TLDR - Om du känner att du kanske kunde skippat Veilguard så har du troligen rätt, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Du missade visst ett och annat från det jag länkade 😂
Likaså väljer du att ignorera flera saker som redan skrivits i tråden.
Men du får vara kvar i ditt eget felaktiga narrativ, jag kunde inte bry mig mindre

DA:V är inte ett CRPG.

EDIT: https://store.steampowered.com/charts/topselling/global
En flopp 🤣

inte ett crpg?

Computer role playing game..

Så det är inget rollspelande i da:v? snacka om cope.

Permalänk
Medlem

Hur långt in börjar barfdialogerna dyka upp? Kört 9h än så länge är det lugnt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av boibo:

inte ett crpg?

Computer role playing game..

Så det är inget rollspelande i da:v? snacka om cope.

Mja, med crpg menar man ett bordsrollspel som mer eller mindre är direkt konverterat till datorn. Dvs regler, spelvärld osv

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Köpte spelet, gick in med låga förväntningar.
Men tycker spelet är underhållande, har bara spelat 8-9 timmar.

Storytelling biten är väl lite sådär, det som jag stör mig mest på är att det är så linjärt.

Grafiken är mysig, prestandan är utmärkt.

Ångrar jag köpet? Nej, kommer garanterat spela igenom det en andra gång

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Köpte spelet, gick in med låga förväntningar.
Men tycker spelet är underhållande, har bara spelat 8-9 timmar.

Storytelling biten är väl lite sådär, det som jag stör mig mest på är att det är så linjärt.

Grafiken är mysig, prestandan är utmärkt.

Ångrar jag köpet? Nej, kommer garanterat spela igenom det en andra gång

Ser många prata väl om grafiken och prestandan.
Om man bortser från det, vad är det du tycker om?

Vad gör Veilguard värt tiden istället för att välja något annat i samma genre du inte redan spelat?

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Spelet är verkligen välgjort. Grafiken, prestandan och fighterna är tekniskt bra. Ansiktsanimationerna stör jag mig inte lika mycket på som tidigare inlägg, är bara glad att slippa Starfields... Än så länge verkar storyn och dialogen följa en stil, och inte byta mellan flera stilar som något schitzo.

Men det som är tydligt är att spelet inte är gjort för mig. Dialogerna är marvel-esque. Storyn verkar mest slänga olika fantasy termer i ansiktet på en, utan att bygga upp en värld eller ha någon substans, gillade man everything everywhere at ones eller vad filmen hette kanske det här är drömmen, får samma känsla här (klarade inte mer en hälften). Striderna är bara attack, block och dodge, välgjort men enformigt. Välgjort barnspel är väl summeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ser många prata väl om grafiken och prestandan.
Om man bortser från det, vad är det du tycker om?

Vad gör Veilguard värt tiden istället för att välja något annat i samma genre du inte redan spelat?

Jag gillar combaten i Dragon Age: Veilguard, den känns snabb och actionfylld, och jag föredrar att den inte är turordningsbaserad. Jag gillar också att man kan speca om var man befinner sig i spelet, det är ett stort plus.

Jag spelade igenom Baldur's Gate 3, och det är ett bra spel, men för min del var combaten inte lika rolig – jag är inte så förtjust i turordningsbaserade strider. Det som verkligen höll mig engagerad i Baldur's Gate 3 var dock storyn och alla de val man kunde göra, som påverkade hur spelet utvecklades.

Jag får inte riktigt samma känsla i Dragon Age: Veilguard, tycker fortfarande att spelet är underhållande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Mycket bra dialoger iaf i spelet

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Efter sett detta klipp, recensionen av SkillUp och FZ är det bara inse att man tillhör inte målgruppen för DA:V. Trist, för jag gillade verkligen DA:O. Men det var ändå lite väntat då både DA:2 och Inquisition var högst mediokra och den allmänna riktningen "nya" Bioware har med att försöka nå till så bred publik som möjligt.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, med crpg menar man ett bordsrollspel som mer eller mindre är direkt konverterat till datorn. Dvs regler, spelvärld osv

Jag har alltid trott att C i CRPG har stått för ”classic” och därmed syfta på spel som tex Baldurs Gate, Neverwinter Nights, Dungeons and Dragon osv.

Men C står ju visst för Computer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av nu1mlock:

Jag har alltid trott att C i CRPG har stått för ”classic” och därmed syfta på spel som tex Baldurs Gate, Neverwinter Nights, Dungeons and Dragon osv.

Men C står ju visst för Computer.

”Classic” hade nog passat bättre numera

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord