Alla fyndtips från mellandagsrean

Värt att uppgradera DDR4 3200->4600 MHz?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera DDR4 3200->4600 MHz?

Två frågor,
För spel är det värt att uppgradera minnet, och jag antar att det bör vara kompatibelt även om inte specifikt listat som supportad av moderkortet?

Datorn:
i5-11600k, 5.1Ghz alla trådar (6C/12T)
RX 7900 XTX
32 GB 3200MHz CL16
Z590M GAMING X

Nytt minne, exempelvis: 64GB 4600MHz CL18 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5849656
(begagnat också ok eller om pris kan komma att sjunka, men tror inte det?)

Permalänk
Medlem

RAM har absolut minst påverkan på FPS i ett system. För dom komponenter du har i dagsläget så pratar vi någonstans 0-2% extra FPS beroende på titel, upplösning och grafisk kvalité.

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver mera minne kan kanske vara en ide att undersöka vilken minnes IC dina nuvarande minnen har för att eventuellt överklocka dessa.

Om du har t.ex Corsair eller G.skill bör det gå relativt enkelt att luska ut.

Permalänk
Medlem

Imho, spara pengarna till nästa gång du uppgraderar istället och byt både cpu, mobo och ram då.

Permalänk
Medlem

Ställer mig också i kö för att rekommendera att spara de pengarna till nästa större uppgradering. Du får typ ett AM5-moderkort för dessa pengar när det är reor

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Enda gången som det kan vara värt är om man ändå har tanke på att utöka minnet. Vilket då mer blir ett personligt val.

Visst minnen är en bit snabbare (se nedan), men ger dom en godtagbar ökning i förhållande till kostnaden? Det är endast du som egentligen kan svara på den biten. Även om andra alltid har sin åsikt, även jag

MHz/CL
4600/18 =255
3200/16=200

Varvid minnena teoretiskt ger en ökning i minneshastighet på ca: 25%
Men... Det är "endast" minneshastigheten som ökar med 25%, vad det gör i övrigt? Lite kan man få fram genom att göra sökningar på nätet och jämföra tester med olika konfigurationer. Även om man generellt skulle kunna säga en en ökning på 2% till kanske 8% i spel, med lite tur... Brukar hamna på den nedre biten 2% till 3%.

Ser att du skriver 64GB och hänvisar till 2x16GB @4600, samtidigt så finns dom minnena "inte" med i kompatibilitet hos GB.
Corsair's sida skriver optimized för AMD Ryzen.
https://www.corsair.com/us/en/p/memory/cmn32gx4m2z4600c18/ven...

Varvid jag "aldrig" skulle rekommendera minnena till ditt system!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Två frågor,
För spel är det värt att uppgradera minnet, och jag antar att det bör vara kompatibelt även om inte specifikt listat som supportad av moderkortet?

Datorn:
i5-11600k, 5.1Ghz alla trådar (6C/12T)
RX 7900 XTX
32 GB 3200MHz CL16
Z590M GAMING X

Nytt minne, exempelvis: 64GB 4600MHz CL18 https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5849656
(begagnat också ok eller om pris kan komma att sjunka, men tror inte det?)

Absolut inte värt det. Du flaskhalsar din GPU som fasen med din CPU om något.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Jag tror dock många av dessa RAM-benchmarks man ser där ute är fel ute. De testar ofta ett GPU-begränsat scenario. Man måste titta på ett CPU-begränsat scenario och titta på 0.1% lows. Tror det kan vara större skillnader än man tror beroende på spel. Har inte hittat någon riktigt bra benchmark på detta på senare tid då ingen verkar intresserad av att testa detta ordentligt.

Detta är ett bra test på vad jag menar, men skulle vilja ha ett med mer modern hårdvara än de testar där:
https://www.youtube.com/watch?v=qksXthUcbiQ

EDIT: säger inte att det är värt pengarna i TS fall, säger bara att jag tror många tester gravt underskattar RAM-prestanda. TS skulle gynnas mer av att köpa en begagnad i7 eller i9 och göra en in-socket uppgradering eller bytta till AM5.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm