Permalänk
Medlem

Valet mellan 2 Sony kameror.

En snabb fråga då jag ska byta ut ett av mina hus, om någon här sitter på en A7R IV samt A7 IV. Är det stor skillnad på autofokusen mellan dessa? Så som jag förstår det hela är IV:n bättre än R modellen på det? Står i valet å kvalet nämligen, fotar nästa enbart vilda djur / porträtt / action foton på hundar.
Så tänker att auto fokusen är kanske att föredra på iv för action foton, men man vill ju gärna ha den stora bildsensorn på R modellen för möjligheten att beskära bilder vid fågel fotografering 🤔.

Någon som har ett vägledande tips? Då dom begagnat ligger på ungefär samma peng.

//Fredrick.

Permalänk
Medlem

Nu är ju båda oerhört kompetenta kameror och skillnaden mellan dom är ju inte gigantiska. Du får nog funderar på om beskärningen är en större fördel mot marginelt bättre AF och något större cache för burst. Personligen hade jag gått med R-modellen då den högre upplösningen gör ju att det inte krävs riktigt lika stora investeringar i objektiv då du kan som du skriver beskära rätt ordentligt utan att göra något större avkall på kvaliteten mot vanliga IV.
Å andra sidan är du kanske redan redo att lägga 3-4x pengerna på objektiv mot vad kamerahuset kostar och då är det ju en svårare avvägning. BIF är ju inte direkt en billig hobby ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nu är ju båda oerhört kompetenta kameror och skillnaden mellan dom är ju inte gigantiska. Du får nog funderar på om beskärningen är en större fördel mot marginelt bättre AF och något större cache för burst. Personligen hade jag gått med R-modellen då den högre upplösningen gör ju att det inte krävs riktigt lika stora investeringar i objektiv då du kan som du skriver beskära rätt ordentligt utan att göra något större avkall på kvaliteten mot vanliga IV.
Å andra sidan är du kanske redan redo att lägga 3-4x pengerna på objektiv mot vad kamerahuset kostar och då är det ju en svårare avvägning. BIF är ju inte direkt en billig hobby ^_^

Tack för den snabba inputen, ja som sagt svårt att avgöra vilken fördel man ska avvara. Varit lättare om man provat båda kamerorna och fått en känsla på träffsäkerhet med autofokus/rörliga objekt.
Sitter på en 400 objektiv så blir ju en del beskärning med när det kommer till djurliv.

Nej det är ju inte det, borde valt en annan hobby ibland 😂.

Men tack för ditt snabba svar 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frelyax:

…men man vill ju gärna ha den stora bildsensorn på R modellen för möjligheten att beskära bilder…

Du kanske bara råkar utrycka dig fel här men det är ändå värt att peka ut att sensorn är lika stor i bägge kamerorna. Skillnaden är att R kameran har högre upplösning, knappt dubbla totala mängden(33 mot 61 MP).

Har inget att bidra med gällandes råd om autofokusen men 33MP är gott om upplösning för beskärning med. Även om du beskär ner till en fjärdedel så har du ändå 8MP, vilket fyller en 4K skärm. Vid så hård beskärning brukar låg upplösning vara ett av de mindre problemen för bildkvaliteten.

Värt att tänka på är att de större filerna från R kameran tar betydelsefullt mer med plats.

Men allt är relativt, bara för att jag med min fotografering inte har någon nytta av den högre upplösningen så kan du fortfarande ha det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

Du kanske bara råkar utrycka dig fel här men det är ändå värt att peka ut att sensorn är lika stor i bägge kamerorna. Skillnaden är att R kameran har högre upplösning, knappt dubbla totala mängden(33 mot 61 MP).

Har inget att bidra med gällandes råd om autofokusen men 33MP är gott om upplösning för beskärning med. Även om du beskär ner till en fjärdedel så har du ändå 8MP, vilket fyller en 4K skärm. Vid så hård beskärning brukar låg upplösning vara ett av de mindre problemen för bildkvaliteten.

Värt att tänka på är att de större filerna från R kameran tar betydelsefullt mer med plats.

Men allt är relativt, bara för att jag med min fotografering inte har någon nytta av den högre upplösningen så kan du fortfarande ha det

Ja som du skrev uttryckte jag mig onekligen lite fel, menade såklart upplösningen som du säger.
Har iaf efter mycket tittande på olika jämförelser nog kommit fram till att det nog blir en R modell. Då det blir lite extrema beskärningar av bilderna emellanåt (då ofta ner till 1/10 av bilden) för att få den komponeringen som man önskar.

Men tack för svaren, och om någon har några mera tankar/åsikter jag inte tänkt på så skriv gärna. Köpet blir inte först till slutet av helgen ändå.

Permalänk
Medlem

Budget? Varför just A7IV eller A7rIV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Budget? Varför just A7IV eller A7rIV?

20 känns ändå okej att lägga, ang varför just dom modellerna så ligger dom däromkring i pris beg. 👍

Permalänk
Medlem

A7 IV har ju AI-chippet men jag vet inte om det är den viktigaste skillnaden mellan de två för båda har nog mer än kompetent AF. Är video något som är viktigt alls? Isf är A7 IV bättre men fotar du mest har ju R IV betydligt högre upplösning vilket är behändigt att ha även om IV också har väldigt bra upplösning. Tänk också på att RAW filerna blir väldigt stora med 61 MP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

A7 IV har ju AI-chippet men jag vet inte om det är den viktigaste skillnaden mellan de två för båda har nog mer än kompetent AF. Är video något som är viktigt alls? Isf är A7 IV bättre men fotar du mest har ju R IV betydligt högre upplösning vilket är behändigt att ha även om IV också har väldigt bra upplösning. Tänk också på att RAW filerna blir väldigt stora med 61 MP.

Nej video är inget jag sysslar med alls, utan är rent foto. Så upplösningen är ju alltid bra dom gånger man behöver beskära en djur bild till det överdrivna för att få bilden man vill.
Ja så är det ju tyvärr, var väl ca 128 mb per bild isåfall.