Följ Black Week på SweClockers

God tillgång gör läget tufft för PS5 Pro-scalpers

Permalänk
Medlem

För nästan 11k får man ju en PC som klarar bättre upplösning och FPS än vad PS5 pro pallar med samt 99% av spelen är billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoo:

Är det tillgången som är god eller efterfrågan som är låg?

Det ena utesluter inte det andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Däremot finns/ska komma en 30th Anniversary edition
Den är ju ännu dyrare, men begränsad tillgång.
Begränsad tillgång gör det till mer samlarobjekt.

Folk som fått orders bekräftade försöker kränga dessa för 35-50k på ebay.

Finns ju även piratplates att köpa i anniversary färgerna för en 500:- så 😅

Permalänk
Medlem

Hoppas det fortsätter såhär så kanske scalpers kan utrotas.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Hoppas det fortsätter såhär så kanske scalpers kan utrotas.

i värsta fall kan de returnera varan tillbaks till butik under öppet köp- upp till 3 hela månader efter.

Butiker bör verkligen se om det där...

Permalänk
Medlem

Tror ärligt talat intresset är svalt, om det lanseras en bundle för 8500kr inklusive ställ och skivläsare kommer jag köpa en men inte när man behöver lägga 12k...

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Klart Scalpers har det tufft då SONY själva ÄR Scalpers i det här fallet. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Klart Scalpers har det tufft då SONY själva ÄR Scalpers i det här fallet. 😁

De har bara satt ett mer marknadsmässigt pris samt sett till att bygga upp ett bra lager inför lansering. Det är är inte scalping utan motmedel mot scalping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

De har bara satt ett mer marknadsmässigt pris samt sett till att bygga upp ett bra lager inför lansering. Det är är inte scalping utan motmedel mot scalping.

Precis. De har satt scalpers pris från början. Scalpers på Scalpers blir ju svårt. 🙂

PS Jag köpte PS4 Pro nytt (med Bluray spelare mind you) för 3500 SEK. I nästa lönesamtal med chefen kommer jag hänvisa till den här tråden och begära marknadsmässig lön dvs. 3-4 gånger mer. Undrar hur det kommer att gå? 🙂

Permalänk
Medlem

Också för att rätt få är intresserade av PRO versionen - det var samma med PS4 PRO. De som verkligen ville ha ett ps5 har redan ett och att uppgradera istället för att vänta på ps6 känns meningslöst. Ps5 PRO är mest intressant för dom som fortfarande sitter på ps4 eller ps4 pro

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Också för att rätt få är intresserade av PRO versionen - det var samma med PS4 PRO. De som verkligen ville ha ett ps5 har redan ett och att uppgradera istället för att vänta på ps6 känns meningslöst. Ps5 PRO är mest intressant för dom som fortfarande sitter på ps4 eller ps4 pro

Exakt detta. Jag var lite sugen på en PS5 Pro eftersom jag inte har någon konsol i nuvarande generationen. Nu blev priset lite saftigt sett till vad man får - en konsol som är lite snabbare än normalvarianten och som dessutom kan vara passé redan inom lite drygt ett år eller två.

Får se vad priset på enheten ligger på när GTA 6 släpps - för det vill man ju spela när det är färskt. Ligger det kvar där det är nu blir det att sitta still i båten och hoppas på ett PC-släpp innan nästa konsolgeneration kommer. Skulle iofs bli ett otroligt dyrt spel om man köper en konsol enbart för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Har ingen PS4 eller PS4 Pro ändå valde jag att förhandsboka en PS5 Anniversary Edition hellre än en Pro. Prisgapet är bara för stort, hade den varit prissatt som en PS4 Pro eller möjligtvis marginellt högre i förhållande till basvarianten hade jag inte tvekat. Har på känn att den där gamla Zen 2 processorn kommer bli en flaskhals för Pro framöver också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suptand:

Hade jag kunnat hade jag bojkottat allt som kostar mer än vad det gjorde för 5 år sen tills dom lägger sig på normala priser igen. Nu har alla höjt pris på allt och vägrar att sänka för att dom ser att folk betalar ändå. Jag är lika dum själv som köper massa grejer men man blir sur..

Så är det ju. Det ändras med tiden. För en person som är 85 år är 1 miljon mycket pengar. För unga är det inte så mycket.

Alla priser har blivit dyrare. PS5 Pro är en perfekt storm: inflation + svag krona + Sonys vinstkrav på premiumprodukter.

Det är såklart tråkigt. Jag anser nog att PS5 Pro med skivläsare är åtminstone 3k för dyr. Men jag har köpt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Exakt detta. Jag var lite sugen på en PS5 Pro eftersom jag inte har någon konsol i nuvarande generationen. Nu blev priset lite saftigt sett till vad man får - en konsol som är lite snabbare än normalvarianten och som dessutom kan vara passé redan inom lite drygt ett år eller två.

Får se vad priset på enheten ligger på när GTA 6 släpps - för det vill man ju spela när det är färskt. Ligger det kvar där det är nu blir det att sitta still i båten och hoppas på ett PC-släpp innan nästa konsolgeneration kommer. Skulle iofs bli ett otroligt dyrt spel om man köper en konsol enbart för det.

Vi ska inte överdriva. Varken PS5 base eller PS5 Pro kommer att vara passé om 1 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Vi ska inte överdriva. Varken PS5 base eller PS5 Pro kommer att vara passé om 1 år.

...eller två. Givetvis kan det ta längre tid än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Precis. De har satt scalpers pris från början. Scalpers på Scalpers blir ju svårt. 🙂

PS Jag köpte PS4 Pro nytt (med Bluray spelare mind you) för 3500 SEK. I nästa lönesamtal med chefen kommer jag hänvisa till den här tråden och begära marknadsmässig lön dvs. 3-4 gånger mer. Undrar hur det kommer att gå? 🙂

Min poäng är att scalping inte bara handlar om priset. Bara för att lyxprodukter brukar vara dyra för dem inte till scalpade produkter. Scalping är specifikt att köpa saker som är för billiga sett till tillgång och efterfrågan och sälja vidare för en snabb vinst.

Permalänk
Medlem

God tillgång = den säljer inte så bra som dom förväntade sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Så är det ju. Det ändras med tiden. För en person som är 85 år är 1 miljon mycket pengar. För unga är det inte så mycket.

Alla priser har blivit dyrare. PS5 Pro är en perfekt storm: inflation + svag krona + Sonys vinstkrav på premiumprodukter.

Det är såklart tråkigt. Jag anser nog att PS5 Pro med skivläsare är åtminstone 3k för dyr. Men jag har köpt ändå.

Vad jobbar du med som inte tycker 1 miljon är mycket pengar ?

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

...eller två. Givetvis kan det ta längre tid än så.

Gissningsvis? Inte ens chans att PS5 Pro ör passé om två år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suptand:

Jag förstår din poäng. Jag menar bara att x antal kronor är mer för äldre människor, att det ändras. När PS4 Pro släpptes var det ett hela annat läge i ekonomin.

Den här diskussionen överraskar mig lite grann när t ex Apple ger ut nya telefoner för 15-20k varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Gissningsvis? Inte ens chans att PS5 Pro ör passé om två år.

Om en ny generation släpps omkring 2026 (vilket det ryktas om) så tänker inte jag köpa den äldre om den nyare är bättre. Men min definition av passé kanske inte överensstämmer med din.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag förstår din poäng. Jag menar bara att x antal kronor är mer för äldre människor, att det ändras. När PS4 Pro släpptes var det ett hela annat läge i ekonomin.

Den här diskussionen överraskar mig lite grann när t ex Apple ger ut nya telefoner för 15-20k varje år.

Ja, det är riktigt roligt att se hur inbitna vissa blir kring kostnaden av en premiumkonsol när vi rör oss i hobbyn som har haft X090 kort ett bra tag nu, samt att en toppgamingdator kostar omkring 50k. Lägg på det att gaming ändå inte rör sig nära riktigt dyra hobbys och det blir ganska fånigt att vissa ska lägga sig i vad andra spenderar pengar på och göra sig lustiga över dem (det sistnämnda blir ofrivillig ironi).

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Om en ny generation släpps omkring 2026 (vilket det ryktas om) så tänker inte jag köpa den äldre om den nyare är bättre. Men min definition av passé kanske inte överensstämmer med din.

Dock osannolikt med en ny generation redan 2026.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suptand:

Det beror väl på perspektiv?

Säg att man ska spara ihop en miljon kronor.
Framförallt då om det bara är vanligt arbete + övertid, att man inte har andra sätt att skynda på det.
Då är 1 miljon kronor väldigt massa övertidstimmar för de flesta.

Men om du ska köpa ett hus och förtidspensionera dig många år innan 65, kanske årtionden innan 65, då är en miljon inte så mycket.

Behöver du en bil så är det ju typ en halvmiljon eller så om du ska skaffa en helt ny.

Att vara "Miljonär" idag om man räknar samman alla tillgångar ska vara värt över 1 miljon Svenska kronor så är man inte rik.
De flesta som har hus eller bostadsrätt och inte är maxbelånade är miljonärer om man räknar med bostaden.
Kan ändå ha det kämpigt att få ihop till räkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Men att jämföra ps4 mot ps4 pro så var det stor skillnad på konsollerna. Den ena kunde köra i 1080p och den andra i 4k.
Nu är det så liten skillnad men så stor skillnad på pris.

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det beror väl på perspektiv?

Säg att man ska spara ihop en miljon kronor.
Framförallt då om det bara är vanligt arbete + övertid, att man inte har andra sätt att skynda på det.
Då är 1 miljon kronor väldigt massa övertidstimmar för de flesta.

Men om du ska köpa ett hus och förtidspensionera dig många år innan 65, kanske årtionden innan 65, då är en miljon inte så mycket.

Behöver du en bil så är det ju typ en halvmiljon eller så om du ska skaffa en helt ny.

Att vara "Miljonär" idag om man räknar samman alla tillgångar ska vara värt över 1 miljon Svenska kronor så är man inte rik.
De flesta som har hus eller bostadsrätt och inte är maxbelånade är miljonärer om man räknar med bostaden.
Kan ändå ha det kämpigt att få ihop till räkningarna.

Vem som helst kan låna pengar. Tycker man har det väldigt bra ställt om man har en miljon som inte är lånade pengar eller tillgångar.

Visa signatur

Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem

Scalpar de skivläsaren ? ....den är ju svårare o få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Scalpar de skivläsaren ? ....den är ju svårare o få tag på.

Sony vill ju inte att du ska köpa den

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Sony vill ju inte att du ska köpa den

De skulle nog sälja fler Pro om det fanns skivläsare att få tag på oxå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Scalpers får satsa på annat som köpa upp all julmust.

Jag undrar om förresten om scalpers är ett nytt fenom? Såklart det alltid har funnits i en liten skala, eller att en megastor aktör köper upp väldigt mycket. Men detta att varje person kan köpa en pryl och sedan sälja den dyrare och tjäna en slant måste väl vara nytt.

Jag förstår inte vem som skulle vilja betala mer för en datorpryl som har varit i andra okända personers ägo än vad produkten kostar ny. Detta av precis hur många anledningar som helst, datasäkerhet, garantiproblem, risk för att bli lurad, till att det är omständligt.

Jag anser för övrigt problemet är köparna, hade köpare tänkt som mig så hade scalpers av datateknik inte funnits.

*edit*
Vid coronakrisen fanns det toalettpappers scalpers.. Men det var under lite speciella omständigheter.

Det var väl mer limiterat till biljetter till olika evenemang förut där tillgången är extremt limiterad, de brukade ju stå utanför arenorna och sälja vidare och man kunde faktiskt få en biljett billigare när de bara ville bli av med dem efter att ett förband hade börjat spela t ex.

Sedan poppade ju alla så kallade "företag" upp på nätet som scalpade biljetter och sålde vidare via nätet och nu har vi drösvis med så kallade "företag och människor" som försöker scalpa allt de kan komma över. Även sett en stor ökning av människor som köper saker på rea för att sedan kränga vidare för 500:- under nypris.

Vad jag inte förstår är varför människor köper den skiten, inga som helst garantier är garanterade (pun intended) och det är stor risk att varan hamnar på rea igen (de tycks ju gå i cykler) och blir således långt billigare om man bara kikar upp skiten.

Nu vid 47-års ålder får man ju räknas som en sur gammal gubbe där den gamla tumregeln av ett begagnatpris var: dra av momsen och sedan dra av 30-50% på priset.

Men jag tror en hel del har att göra med alla så kallade "företag" som sysslar med begagnade varor, de försöker definitivt hålla priserna uppe och inte helt ovanligt med "shady tactics", "corner the market" och slika ting. Har man ett litet sinne för mönster räcker det med att kika lite på t ex Tradera, Blocket och deras egna hemsidor så märker man rätt fort hur de agerar och hur många konton de faktiskt sitter med på dessa marknadsplatser.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal