Permalänk
Medlem

Pc startar ej. Överhuvudtaget

Som rubriken lyder startar min Pc inte längre. Det va länge sen det hände men inte orkat bry mig förrän nu.

Har köpt nytt nätaggregat men fortfarande inget svar när jag trycker på startknappen.
Jag har även bytt batteri i moderkortet
Samt dubbelkollat pinsen och försökt kortsluta med mejsel för att få igång den men absolut inget händer.

Dags för nytt moderkort eller finns det något mer jag kan testa?

Permalänk
Medlem

ett bra försök är att ta ut minnena elelr ett minne. dubbelkolla så alla sladdar från agget är i, å kolla så on knappen är inkopplad. hände mig häromveckan att den lossna när jag pilla å så stod man där å, vafaaaan e det nu

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

ett bra försök är att ta ut minnena elelr ett minne. dubbelkolla så alla sladdar från agget är i, å kolla så on knappen är inkopplad. hände mig häromveckan att den lossna när jag pilla å så stod man där å, vafaaaan e det nu

Haha japp har dubbelkollat allting nu men samma resultat

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Krick:

Haha japp har dubbelkollat allting nu men samma resultat

Vad är det för komponenter du har i datorn?
Har du möjlighet att ta lite kort på insidan så kan man se om man ser något uppenbart

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Vad är det för komponenter du har i datorn?
Har du möjlighet att ta lite kort på insidan så kan man se om man ser något uppenbart

Moderkort: ECS NFORCE4-A939
CPU : osäker men i7 quad core
PSU : Corsair RM850x 80 PLUS Gold Fully Modular ATX 850W

Kan fixa tydligare helhetsbild och fylla på spec listan imorgon!

Permalänk
Medlem

varför ser andra minnet så konstigt? ser ut som det inte sitter i rätt elelr bara bilden som trollar en?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

varför ser andra minnet så konstigt? ser ut som det inte sitter i rätt elelr bara bilden som trollar en?

Bara så jag inte missförstår, visst är det ram minne ni syftar till när ni säger minne? Ifall ja så har jag dubbelkollat dom. Plockat ut och testa en och en i olika porter osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krick:

Moderkort: ECS NFORCE4-A939
CPU : osäker men i7 quad core
PSU : Corsair RM850x 80 PLUS Gold Fully Modular ATX 850W

Kan fixa tydligare helhetsbild och fylla på spec listan imorgon!

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Moderkortet är väl från 2005 så kondensatorer kanske börja ge upp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Monteringshålen ser lite konstiga ut. Har du korrekt placerade distanser för alla hålen? Eller finns det möjligen någon som inte ligger i linje med hålen på moderkortet? För det är något som faktiskt kan orsaka kortslutning.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Monteringshålen ser lite konstiga ut. Har du korrekt placerade distanser för alla hålen? Eller finns det möjligen någon som inte ligger i linje med hålen på moderkortet? För det är något som faktiskt kan orsaka kortslutning.

Hmm ja på översta bilden så ser det ut lite som moderkortet ligger i chassit utan varken skruvar eller distanser?
Isåfall kan det ju bli kortis!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Moderkortet är väl från 2005 så kondensatorer kanske börja ge upp

Det stämmer, var året strax där efter jag skaffade det xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det här visste jag faktiskt inte! Kortet har funkat i nästan två decennier men det här ska jag ta med mig till nästa gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krick:

Det här visste jag faktiskt inte! Kortet har funkat i nästan två decennier men det här ska jag ta med mig till nästa gång!

Om du har skruvar o distanser ligger nånstans, prova skruva in allting ordentligt o testa igen... Eller testa moderkortet utanför lådan.
Har du tur så har moderkortet slagit ifrån vid kortslutningen utan att ha skadat nånting.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem

Moderkortet på bilderna är LGA1155, alltså Sandy Bridge / Ivy Bridge (2011 och senare). nForce4 är mycket äldre och därtill för AMD, så moderkortsnamnet du nämnde stämmer definitivt inte.
Kan hålla med om att distanserna ser lite suspekta ut. Dock galet om det ska funka i 12-13 år och sedan sluta fungera helt, om det då inte slutade funka för att TS skruvade i datorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Moderkortet på bilderna är LGA1155, alltså Sandy Bridge / Ivy Bridge (2011 och senare). nForce4 är mycket äldre och därtill för AMD, så moderkortsnamnet du nämnde stämmer definitivt inte.

Inte bara det, står Gigabyte på en kylfläns på det också, så ett ECS moderkort är det inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag minns nu när du säger det när jag köpte nytt chassi (hela skiten har varit work in progress utan rätt eftertanke) att alla hål på moderkortet inte fanns något att skruva fast i chassit. Känns konstigt då det funkat så länge men kanske gav ett kortare liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om du har skruvar o distanser ligger nånstans, prova skruva in allting ordentligt o testa igen... Eller testa moderkortet utanför lådan.
Har du tur så har moderkortet slagit ifrån vid kortslutningen utan att ha skadat nånting.

Det måste jag kolla upp hur man gör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kan hålla med om att distanserna ser lite suspekta ut. Dock galet om det ska funka i 12-13 år och sedan sluta fungera helt, om det då inte slutade funka för att TS skruvade i datorn.

Just jävlar moderkortet och processorn köpte uppdaterade jag ju! Minns faktiskt inte vad mitt moderkort är/heter utan tog det från en tidigare tråd jag skapade och antog att det var det. Ja asså den har ju funkat sjuuukt länge utan att jag ändrat något men det kanske har hjälpt slita på skiten och gett ett kortare liv?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightVsDawn:

Den där lådan känner jag igen!! xD