Permalänk
Medlem

Skärm slocknar men datorn igång

Hej!
Jag har under de senaste dagarna fått ett problem med min dator. Det som händer är med ojämna mellanrum, allt ifrån när datorn varit igång 5 min, till att fungera felfritt i flera timmar, och visar sig i form av att båda mina skärmar slocknar. Sedan försöker min primära skärm söka efter signal då den hoppar mellan DVI och HDMI men ingenting händer, trots att datorn fortfarande står igång vilket gör att jag får "norska" den.
Detta har aldrig hänt tidigare och datorn har några år på nacken om man säger så, och den ända skillnaden jag gjort senaste dagarna är att ladda ner Steelseries app för mina hörlurar.

All hjälp jag kan få inom detta är jag glad för!

MVH.

Permalänk
Medlem

Ikea markus stol?

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hur gammal är datorn?

Detta låter säkert långsökt men jag fick liknande problem när mitt batteri till bios blev kasst.
Slutade med att jag inte kunde få bild över huvud taget.
Bytte batteriet och voilà, bild igen!

Lätt och billigt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ikea markus stol?

Roligt för det har genuint hänt mig med... jävla elektriska fält och ojordad lägenhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Roligt för det har genuint hänt mig med... jävla elektriska fält och ojordad lägenhet...

Mig med

Hade dessa symptom tills jag läste: https://www.sweclockers.com/nyhet/36331-ikea-stol-kan-fa-skar... och efter jag bytte ut min stol försvann problemen.

Hade också problem med statiska kläder tills jag kastade ut min ikea markus stol.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funkar det direkt om du drar ur/sätter i videokabeln?
Jag hade liknande fel och var tvungen att byta just den

Permalänk
Medlem

Dåligt med Markus stolar hos mig, så den lär de inte vara. Däremot något som jag märkte nyss är att det verkar som att datorn ”dör” men ändå är igång. Alltså exempelvis om jag pratar i Discord så läggs det på men datorn är fortfarande igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WooZzeeN:

Dåligt med Markus stolar hos mig, så den lär de inte vara. Däremot något som jag märkte nyss är att det verkar som att datorn ”dör” men ändå är igång. Alltså exempelvis om jag pratar i Discord så läggs det på men datorn är fortfarande igång.

Påbörja en felsökning.

Vad har du för HDD?
Har du gamla komponenter i din dator? Kan du specificera vilka komponenter du har?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Påbörja en felsökning.

Vad har du för HDD?
Har du gamla komponenter i din dator? Kan du specificera vilka komponenter du har?

Ja jag har gamla komponenter, en gammal I5-8600k, 1070ti, 16gb ram.
Testade rensa min C: SSD för den var faktiskt maxad, så flyttade över relativt mycket till min D: disk. Plockade även i och ur grafikkortet för att se om det kanske råkat glappa något då jag flyttat för ett tag sen, men var mest på chans.
Haft datorn igång i ca 90min nu, så tänkte ha den igång hela dagen och se om det händer igen..