Mitt problem är att för några dagar sedan fick jag urkass uppkoppling. Först blinkade lampan på routern (har wifi) som anger kopplingen utåt rött och när det funkade så var ändå nedladdningen extremt dålig. Efter många om och men, kopplade jag upp min PC med nätverkskabel bara för att, och då helt plötsligt var bredbandskollen tipp topp.
Så, då tittade jag lite på tillgängliga nätverk och märkte att det hade tillkommit 2-3 nya som jag inte hade sett tidigare. Jag har själv två kopplingar via wifi, 2,4 och 5, men jag har ingen expertkunskap om datorer och nätverk och jag antar att det går att ändra kanaler på sagda kopplingar utifall att grannarnas nätverk stör?!?!?
Så, för att ta reda på hur wifi:t fungerar undrar jag om det finns någon bra app för Iphone, som är gratis eller "billig" och som ger enkel information om hur nätverkets uppkoppling fungerar och speciellt om det finns störning från grannarna, och om appen ger förslag på vad för inställning jag ska ha på min router för att i mån undvika problem.
Tittade på möjliga sökord för Appstore, och får olika förslag, men jag har ingen aning vilken app som ger den information jag söker och jag är inte intresserad av att plöja igenom hela Appstore för att hitta den appen jag söker för mitt ändamål.
1. Finns det någon bra och billig app för Iphone som kontrollerar nätverksstatus till den egna wifi uppkopplingen och som ger förslag på bättre kanaler, eller andra inställningar för den egna routern OM det nu är så att grannarnas efterblivna uppkopplingar förstör?