Microsoft förklarar kraven på TPM och Secure Boot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Mycket intressant att det finns folk som tycker kryptering av diskar i sin privata dator är korkat ändå 😅

Kryptering är ju dock enbart avsett för att skydda mot att någon stjäl din dator eller hårddiskarna. Och har man inte en laptop så är risken ändå ganska minimal att man ska drabbas av det.

Har man sedan, t.ex, en dator enbart för spel, så är kryptering fullständigt onödigt.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk

Och om man kör EndeavourOS (Arch Linux) så har man inga problem varken med spel eller program och slipper Microsoft's Spyware!(Windows 11, mm...).

https://endeavouros.com/

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kryptering är ju dock enbart avsett för att skydda mot att någon stjäl din dator eller hårddiskarna. Och har man inte en laptop så är risken ändå ganska minimal att man ska drabbas av det.

Har man sedan, t.ex, en dator enbart för spel, så är kryptering fullständigt onödigt.

Ja men det kan jag hålla med om, dock har de flesta inte datorerna ENDAST till spel utan gör andra saker på dem också, å då kanske inte det är ett måste att kryptera men samtidigt är det inte "fullständigt onödigt" heller.
Dock ska man vara medveten om att det kan lägga på ett extra lager av komplexitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Och om man kör EndeavourOS (Arch Linux) så har man inga problem varken med spel eller program och slipper Microsoft's Spyware!(Windows 11, mm...).

https://endeavouros.com/

Nu skall vi inte ljuga att allt fungerar i arch Linux...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Inte enkelt för många att lösa i praktiken, av logistiska eller ekonomiska skäl. Oavsett finns det få, nästan inga, rimliga anledningar för en vanlig privatperson att kryptera sin lagring.

Jag håller med dig i sak: Det borde vara valfritt att kryptera sin data, men ovanstående håller jag inte med dig om.
Folk i allmänhet är inte välinformerade om backup om de inte själva råkat ut för något katastrofalt, men det är ju galet att folk tycker det är motiverat att betala en hundring i månaden för Netflix men "för dyrt" att betala några tior i månaden (eller en klumpsumma) för att inte bli av med sina familjebilder, sin doktorsavhandling eller vad annat viktigt de råkar ha lagrat på sin dator som när som helst kan få för sig att kola vippen eller bli stulen eller brinna upp.

Vad gäller rimliga anledningar för privatpersoner att kryptera sin lagring: Utanför entusiastkretsar finns det nästan inte stationära datorer längre. Folk köper laptops. Folk bestämmer sig för att ta med sig sin laptop till caféet eller på semesterresan. De har alla sina viktiga dokument och grejer på datorn. Ingen rimlig anledning att kryptera lagringen?

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det löjliga här är att man ställer hårda krav för att möjligheten ska finnas att aktivera vissa funktioner. Jag, som aldrig i livet skulle komma på den urbota korkade idén att kryptera en lagringsenhet (sånt kan arbetsgivare göra med jobbdatorer), behöver därför inte den funktionen. Och därmed borde jag inte heller behöva gå med på kraven. Det är oerhört slappt av MS att ha såna krav när de inte behövs.

Ja , det är bara svepskäl för total kontroll,som allt annat numera för samhället och globalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag håller med dig i sak: Det borde vara valfritt att kryptera sin data, men ovanstående håller jag inte med dig om.
Folk i allmänhet är inte välinformerade om backup om de inte själva råkat ut för något katastrofalt, men det är ju galet att folk tycker det är motiverat att betala en hundring i månaden för Netflix men "för dyrt" att betala några tior i månaden (eller en klumpsumma) för att inte bli av med sina familjebilder, sin doktorsavhandling eller vad annat viktigt de råkar ha lagrat på sin dator som när som helst kan få för sig att kola vippen eller bli stulen eller brinna upp.

Vad gäller rimliga anledningar för privatpersoner att kryptera sin lagring: Utanför entusiastkretsar finns det nästan inte stationära datorer längre. Folk köper laptops. Folk bestämmer sig för att ta med sig sin laptop till caféet eller på semesterresan. De har alla sina viktiga dokument och grejer på datorn. Ingen rimlig anledning att kryptera lagringen?

Folk sparar inte sina viktiga personliga filer på datorer/laptops ens. Alla går runt med sina liv i fickan numera, och är redan mer eller mindre uppbackade på diverse moln.

För övrigt känns det som att Microsoft försöker göra sken av att deras OS är säkrare än vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De flesta bärbara datorer används som stationära. De lämnar sällan eller aldrig bostaden. Inte fan reser folk utanför nördkretsar med en bärbar dator.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

Säger bara MAS.

massgrave dot dev som en liten julklapp för de som vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

haha, fungerar inte så bra med min Intel NUC, får inget ljud från HDMI:n, varken med kUbuntu eller vanliga Ubuntu.

ta bort pulseaudio och ersätt med pipewire så funkar det

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.