Alla fyndtips från mellandagsrean

Ny stationär dator - Behöver köpråd!

Permalänk
Medlem

Ny stationär dator - Behöver köpråd!

Hejsan,

Länge sen jag köpte en ny gamerdator. Men i och med lanseringen av RTX 5000 serien i början av nästa år så kommer jag köpa en ny dator i December.

Jag har 2 skärmar 1440p (Kommer även spela i denna upplösning) och har bra extern utrustning så där behövs ingenting. Det är alltså endast datordelar som jag är intresserad av.

Det som jag vet redan nu att jag ska ha:

• Processor: AMD Ryzen 7 9800X3D

• Grafikkort: Nvidia RTX 50X0 (Kommer beställa samma minut som lansering så man inte råkar ut för långa väntetider och höga priser)

Till detta så behöver jag er hjälp med följande:

• Chassi: Ett tyst, dammfritt chassi i ATX standard, inget fönsterkrav, men normalstort eller XL - ingen kompakt modell

• Nätagg: Modulärt, Ca 1000W och i ATX 3.0, Titanium cert är inte aktuellt. Platinum duger väl

• Moderkort: ATX storlek, kommer inte jobba med överklockning (Undantag att ram-minnerna körs på rätt frekvenser). Men det får gärna vara direkt kompatibelt med 9800X3D utan krångel med BIOS, ha senaste versionerna av USB, PCIE, M2 Gen 5, Bluetooth, Wifi etc och jag ska kunna köra Bluetooth och Wifi direkt utan tillbehör. Är även beredd att lägga lite extra för bra inbyggt ljudkort för trådlöst ljud då jag har påskostade hörlurar för både gaming och musik om det finns

• Ram: Jag ska ha 32GB DDR5 vet jag, men i övrigt helt borta på märke, spänning, CL och vilka frekvenser som är rekommenderade för spel och för CPU:n

• Hårddisk: Lite osäker. Det jag vet att jag ska ha är 2 TB SSD M.2 SSD disk. Är Gen 5 värt pengarna och i så fall vilken? Annars vilken Gen 4 rekommenderas?

• Fläktar/CPU kylare: Har krav på att dom ska vara relativt tysta, ska man ha vattenkylare till CPU?

• Montering: JA: Inet eller någon annan sida som erbjuder montering ska få bygga ihop den (Allt utom grafikkort)

Ej intresserad av datorbelysning. Budget: Exkluderar man CPU och GPU som jag redan vet vad jag ska ha, så kan jag tänka mig att lägga ca 20.000 kr på övrigt, inklusive montering.

Här får ni gärna hjälpa mig på ovan saker då jag är rätt utfasad senaste tiden på hårdvarusidan när det gäller datorer: Prio ligger på att få så hög spelprestanda som möjligt för pengarna och byggd enligt ovan lista.

Tanken är att jag ska ha allt färdigt till RTX5000 kommer så att det bara är att plugga i grafikkortet direkt i januari (lansering enligt många rykten). Det gör med andra ord ingenting om det skulle vara 1 månad eller lite längre väntetid på att få datorn.