Komponentval och programvara för hemmaserver

Permalänk
Medlem

Komponentval och programvara för hemmaserver

Skapade först en tråd om centraliserad nätverkslagring men inser att jag är ute efter två saker egentligen.

Behov:

• Centraliserad nätverkslagring/NAS av värdefull data (familjefoton/videor, dokument) med backup till extern hårddisk och molntjänst t.ex. Backblaze. Försöker alltså åstadkomma 3-2-1 backup. Finns inget stort lagringsbehov så det är främst åtkomsten och backup som är i fokus. Ska i dagsläget utnyttjas av 2 användare, en inom hemnätverket (jag) och en utanför. Båda har lågt datalagringsbehov.

• Hosta lösenordshanterare (Bitwarden), bokmärkeshanterare (linkding?), anteckningar (Joplin?) och ev. Nextcloud eller liknande för synka foton/videor från mobil. Ska utnyttjas av samma 2 användare som ovan.

• Hosta hemsidor med WordPress och phpBB, och kanske personliga sociala nätverk (Mastodon, Pixelfed - ej öppen för registreringar).

Nybörjare på server/nätverk men är villig att lägga ner tid på att lära mig. Något jag däremot känner mig mindre intresserad av men som jag ändå måste ha, är rätt hårdvara (och programvara). Så behöver tips och råd på detta. Vill köra allt med öppen och fri källkod.

Funderar på Raspberry Pi, är den tillräcklig? Som NAS med Openmediavault och Tailscale (kanske Plex eller Kodi också för att nå familjevideor på TV). Behöver jag en till Raspberry Pi för tjänster och hemsidor eller kan jag ha allt på en? Funderar på om tjänsterna ska vara på NAS-delen eller server-delen.

Alternativ bör jag bygga en "vanlig server" som används för allt (lagring, tjänster, hemsidor)? Nått i stil med detta? Måste vara tillräckligt kraftfull såklart men önskar samtidigt resurssnålt när/om elpriserna drar iväg igen. Om jag ska bygga nått annat än Raspberry Pi önskar jag att den går att få färdigbyggd från Inet (Inets datorbyggare) så att jag bara kan tuta och köra med USB-sticka.

Har sedan tidigare en UPS mot strömavbrott. Kan nog inte hålla en server uppe en längre tid dock.

Permalänk

En en PI skulle alla gånger kunna fungera som NAS, jag själv skulle då välja en Pi5 8GB RAM, men lägg till en m2 SSD. Att hosta några enklare hemsidor skulle fungera det med, beroende på projektet och hur mycket trafik du förväntas få, om du kommer få mer än bara några unika besökare samtidigt skulle jag inte vilja ha det på en PI däremot, men om du skall ha den för privat ändamål i tx utvecklingssyfte så kan det ju fungera. Som OS skulle jag säga Ubuntu Server. Så om du skall ha den till mer än att labba och lära dig med så är det nog bättre att köpa en riktigt server, det finns flera bra Tower modeller eller Microservrar som inte kostar allt för mkt begagnat, du vill inte ha en Rackserver hemma som står på 24/7, det kommer låta!

Eftersom du skall göra detta för att lära dig tycker jag gott och väl att du kan börja med en PI, men för att ha det som något i drift på riktigt är det inte något bra alternativ. Det är såklart upp till dig men tycker du skall börja där innan du lägger större pengar på en riktigt server.

Om du är sugen på en mer riktig server som inte kostar allt för mycket och är tyst och tar liten plats så har jag själv bra erfarenheter från dell PowerEgde T20 tx, och du kan få en rätt stabil sådan med 32Gb RAM och runt 1gb lagring för kanske 2500-4000 kr begagnad, tx denna det finns såklart en uppsjö av alternativ, men min erfarenhet säger att just T20 är ett bra alternativ för att lära sig och även i drift/produktion i mindre skala.
Dessutom är det ju så att för hemmabruk och labbande/lärande måste det ju nödvändigtvis inte vara en regelrätt server, du kan ju i princip använda vilken dator du vill för detta, det som är bra med en riktigt server är bland annat att de stödjer ECC-minnen, har RAID ifrån början för det mesta och är byggda för att vara igång långa perioder med stor belastning osv.

Visa signatur

How do EndeavourOS users like their coffee?
Just like their system—minimal, efficient, and ready to compile at any moment!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

En en PI skulle alla gånger kunna fungera som NAS, jag själv skulle då välja en Pi5 8GB RAM, men lägg till en m2 SSD. Att hosta några enklare hemsidor skulle fungera det med, beroende på projektet och hur mycket trafik du förväntas få, om du kommer få mer än bara några unika besökare samtidigt skulle jag inte vilja ha det på en PI däremot, men om du skall ha den för privat ändamål i tx utvecklingssyfte så kan det ju fungera. Som OS skulle jag säga Ubuntu Server. Så om du skall ha den till mer än att labba och lära dig med så är det nog bättre att köpa en riktigt server, det finns flera bra Tower modeller eller Microservrar som inte kostar allt för mkt begagnat, du vill inte ha en Rackserver hemma som står på 24/7, det kommer låta!

Eftersom du skall göra detta för att lära dig tycker jag gott och väl att du kan börja med en PI, men för att ha det som något i drift på riktigt är det inte något bra alternativ. Det är såklart upp till dig men tycker du skall börja där innan du lägger större pengar på en riktigt server.

Om du är sugen på en mer riktig server som inte kostar allt för mycket och är tyst och tar liten plats så har jag själv bra erfarenheter från dell PowerEgde T20 tx, och du kan få en rätt stabil sådan med 32Gb RAM och runt 1gb lagring för kanske 2500-4000 kr begagnad, tx denna det finns såklart en uppsjö av alternativ, men min erfarenhet säger att just T20 är ett bra alternativ för att lära sig och även i drift/produktion i mindre skala.
Dessutom är det ju så att för hemmabruk och labbande/lärande måste det ju nödvändigtvis inte vara en regelrätt server, du kan ju i princip använda vilken dator du vill för detta, det som är bra med en riktigt server är bland annat att de stödjer ECC-minnen, har RAID ifrån början för det mesta och är byggda för att vara igång långa perioder med stor belastning osv.

Tack så mycket för ditt svar. Blir riktigt taggad på att sätta igång.

När du skrev använda vilken dator jag vill kom jag på att vi har en äldre HP EliteDesk inköpt från Inrego för några år sedan. Skulle den funka tro? Har den inte tillgänglig här men har följande information om den:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-4570 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
Installerat RAM-minne 4,00 GB
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Tror det är en HP EliteDesk 800 G1 SFF. Skulle den funka? Givetvis med uppgraderat RAM-minne. Rekommenderas 32GB? Den har både SSD (huvuddisk) och HDD men tänkt plocka ut HDD:n då den väsnas. Vet inte om denna dator egentligen är menad att stå på 24/7 eller hur mycket ström den drar, men som du skriver, för att börja lära sig vore det toppen om jag slapp köpa nytt. Kanske kan göra senare när jag vet mer vart detta leder.

Kan jag köra NAS på den lika gärna som på Pi5 eller skulle du rekommendera en Pi med 8GB RAM som NAS och sen denna gamla dator som hemmaserver för hemsidor? Var bör jag installera tjänsterna på? (Lösenords- och bokmärkeshanterare, anteckningar, Nextcloud)

Jag har inga hemsidor idag då jag inte har haft lust att betala för webbhotell så det har mest blivit leka lokalt på dator men utan chans att testa något skarpt online. Det vore förstås kul om en hemsida senare drog till sig besökare och skulle det behövas en "riktig" server då så kan jag ju införskaffa det då, och istället fokusera på att lära mig nu.

Däremot funderar jag på om jag kan/bör ha NAS och server på samma maskin? Frågar för att jag är extra rädd om det som finns på min NAS dvs. vill göra allt för undvika intrång som kan riskera dataförlust (men kommer givetvis köra backup på extern hårddisk och backup). Med det sagt kanske det går lika bra att skydda på separat disk på datorn lika gärna som på en Pi 5? Jag menar, jag vill ju ändå kunna nå min NAS utifrån men ska då läsa på om Tailscale, så att det blir så säkert det kan bli för att vara uppkopplat. Det är ingen brådska att koppla upp min NAS men jag hade gärna velat göra det för att synka foton/videor från mobil men även nå saker på min NAS. Framför allt för att erbjuda en annan person tillgång till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backup:

Tack så mycket för ditt svar. Blir riktigt taggad på att sätta igång.

När du skrev använda vilken dator jag vill kom jag på att vi har en äldre HP EliteDesk inköpt från Inrego för några år sedan. Skulle den funka tro? Har den inte tillgänglig här men har följande information om den:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-4570 CPU @ 3.20GHz 3.20 GHz
Installerat RAM-minne 4,00 GB
Systemtyp 64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Tror det är en HP EliteDesk 800 G1 SFF. Skulle den funka? Givetvis med uppgraderat RAM-minne. Rekommenderas 32GB? Den har både SSD (huvuddisk) och HDD men tänkt plocka ut HDD:n då den väsnas. Vet inte om denna dator egentligen är menad att stå på 24/7 eller hur mycket ström den drar, men som du skriver, för att börja lära sig vore det toppen om jag slapp köpa nytt. Kanske kan göra senare när jag vet mer vart detta leder.

Kan jag köra NAS på den lika gärna som på Pi5 eller skulle du rekommendera en Pi med 8GB RAM som NAS och sen denna gamla dator som hemmaserver för hemsidor? Var bör jag installera tjänsterna på? (Lösenords- och bokmärkeshanterare, anteckningar, Nextcloud)

Funkar utmärkt. Har kört med en Dell i flera år, dock i7-4790 (har jag för mig), och 24GB RAM på min. Räcker fint för mina behov.
Drar en del ström tyvärr. Och ska du köra Jellyfin och vill koda om video så är hårdvaran inte bra/utdaterad. men det går ju att installera ett grafikkkort för det.

Jag puffar för Synology, har provat och gett upp Proxmox och Truenas. Orkar inte med terminalandet...
Xpenology alltså, heter det om man kör Synology på en vanlig burk. Finns nog en del server-programvara inbyggt, annars kör man Docker (Container Manager på deras språk). Nackdel är att burken bootas med USB-minne........

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Funkar utmärkt. Har kört med en Dell i flera år, dock i7-4790 (har jag för mig), och 24GB RAM på min. Räcker fint för mina behov.
Drar en del ström tyvärr. Och ska du köra Jellyfin och vill koda om video så är hårdvaran inte bra/utdaterad. men det går ju att installera ett grafikkkort för det.

Jag puffar för Synology, har provat och gett upp Proxmox och Truenas. Orkar inte med terminalandet...
Xpenology alltså, heter det om man kör Synology på en vanlig burk. Finns nog en del server-programvara inbyggt, annars kör man Docker (Container Manager på deras språk). Nackdel är att burken bootas med USB-minne........

Ja, strömförbrukningen oroar lite. Där känns ju Pi5 bra i jämförelse, ska ju inte dra mycket ström alls.

Xpenology? Varför jag är negativ till färdiga lösningar som Synology beror på att jag ogillar proprietär programvara och att min enhet en dag slutar få uppdateringar. Vet att folk använder äldre enheter långt efter uppdateringarna upphört men jag vet inte om de bara kör lokalt då. För det känns osäkert att köra något ouppdaterat uppkopplat mot nätet. Tänker jag fel? Kör man kanske in Xpenology på den då eller går det ens? Installera nått annat? Vad gör man med en Synology enhet efter de har slutat supporta den?