Komponentval och programvara för hemmaserver
Skapade först en tråd om centraliserad nätverkslagring men inser att jag är ute efter två saker egentligen.
Behov:
Centraliserad nätverkslagring/NAS av värdefull data (familjefoton/videor, dokument) med backup till extern hårddisk och molntjänst t.ex. Backblaze. Försöker alltså åstadkomma 3-2-1 backup. Finns inget stort lagringsbehov så det är främst åtkomsten och backup som är i fokus. Ska i dagsläget utnyttjas av 2 användare, en inom hemnätverket (jag) och en utanför. Båda har lågt datalagringsbehov.
Hosta lösenordshanterare (Bitwarden), bokmärkeshanterare (linkding?), anteckningar (Joplin?) och ev. Nextcloud eller liknande för synka foton/videor från mobil. Ska utnyttjas av samma 2 användare som ovan.
Hosta hemsidor med WordPress och phpBB, och kanske personliga sociala nätverk (Mastodon, Pixelfed - ej öppen för registreringar).
Nybörjare på server/nätverk men är villig att lägga ner tid på att lära mig. Något jag däremot känner mig mindre intresserad av men som jag ändå måste ha, är rätt hårdvara (och programvara). Så behöver tips och råd på detta. Vill köra allt med öppen och fri källkod.
Funderar på Raspberry Pi, är den tillräcklig? Som NAS med Openmediavault och Tailscale (kanske Plex eller Kodi också för att nå familjevideor på TV). Behöver jag en till Raspberry Pi för tjänster och hemsidor eller kan jag ha allt på en? Funderar på om tjänsterna ska vara på NAS-delen eller server-delen.
Alternativ bör jag bygga en "vanlig server" som används för allt (lagring, tjänster, hemsidor)? Nått i stil med detta? Måste vara tillräckligt kraftfull såklart men önskar samtidigt resurssnålt när/om elpriserna drar iväg igen. Om jag ska bygga nått annat än Raspberry Pi önskar jag att den går att få färdigbyggd från Inet (Inets datorbyggare) så att jag bara kan tuta och köra med USB-sticka.
Har sedan tidigare en UPS mot strömavbrott. Kan nog inte hålla en server uppe en längre tid dock.