Billigare dockningsstation för hårddisk, M.2 SSD (PCIe)

Permalänk
Medlem

Billigare dockningsstation för hårddisk, M.2 SSD (PCIe)

Hej!

Jag har köpt en ny M.2 SSD (PCIe) för att utöka mitt hårddiskutrymme till min stationära dator. När jag var på väg att montera den så upptäckte jag att på det enda stället där en sådan SSD kan monteras på moderkortet, utan att ta bort grafikkortet, sitter redan min befintliga SSD.
Nu vill jag inte plocka bort grafikkortet för tillfället för att kunna montera nya hårddisken. Planerar att göra det nästa sommar eller så i stället. Därför tänkte jag köpa en billigare, extern, dockningsstation att montera nya hårddisken i fram tills dess, och eftersom jag inte ska använda dockningsstationen så länge vill jag helst att den ska vara så billig som möjligt.

En sådan jag är intresserad av har jag hittat på Amazon för ca 100 kr. Men jag funderar på kvalitén på den, då den är så billig. Jag vill ju inte att den ska gå sönder och riskera att förstöra min SSD som kostar över 1000 kr. Det är denna jag är intresserad av: (https://www.amazon.se/AMZLORD-SSD-h%C3%B6lje-Aluminiumfodral-...)

Hittar inte många guider eller recensioner på billigare dockningsstationer för M.2 SSD, och inte heller för just denna.

Vad tror ni? Vad är kvalitén på en sådan billig dockningsstation? Är det någon risk att den felar och förstör datorn, eller den nya hårddisken?

Tar gärna emot tips och råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaeri:

Hej!

Jag har köpt en ny M.2 SSD (PCIe) för att utöka mitt hårddiskutrymme till min stationära dator. När jag var på väg att montera den så upptäckte jag att på det enda stället där en sådan SSD kan monteras på moderkortet, utan att ta bort grafikkortet, sitter redan min befintliga SSD.
Nu vill jag inte plocka bort grafikkortet för tillfället för att kunna montera nya hårddisken. Planerar att göra det nästa sommar eller så i stället. Därför tänkte jag köpa en billigare, extern, dockningsstation att montera nya hårddisken i fram tills dess, och eftersom jag inte ska använda dockningsstationen så länge vill jag helst att den ska vara så billig som möjligt.

En sådan jag är intresserad av har jag hittat på Amazon för ca 100 kr. Men jag funderar på kvalitén på den, då den är så billig. Jag vill ju inte att den ska gå sönder och riskera att förstöra min SSD som kostar över 1000 kr. Det är denna jag är intresserad av: (https://www.amazon.se/AMZLORD-SSD-h%C3%B6lje-Aluminiumfodral-...)

Hittar inte många guider eller recensioner på billigare dockningsstationer för M.2 SSD, och inte heller för just denna.

Vad tror ni? Vad är kvalitén på en sådan billig dockningsstation? Är det någon risk att den felar och förstör datorn, eller den nya hårddisken?

Tar gärna emot tips och råd!

Har du custom loop kylning eller varför föredrar du en sådan omväg för att inte montera av gpu? Gpu är ju bland det snabbare o enklare att skruva ur

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Den du länkade för 100kr passar inte din NVME disk utan det är för en sata disk med m.2 kontakt. Så motsvarande för NVME disk går ju på 180kr istället.
Sen tror jag inte heller att den fela och paja disken men det är ju alltid en risk man får ta om man köper billigaste grejerna från kina.

Men kan ju också tycka att det låter rätt onödigt att köpa en sån enbart för att du inte vill ta bort grafikkortet nu.

Permalänk
Medlem

Det är så att denna dator var så dyr att köpa, och om den går sönder pga "statisk elektricitet" eller något annat om jag tar bort och sätter dit grafikkortet, då har jag inte möjlighet att köpa en ny likadan. Därför drar jag mig för att göra allt för stora "ingrepp" i hårdvaran, om jag inte måste just nu. Vill helt enkelt inte råka ha sönder något i onödan.

Men jag beställde dockningsstationen för ca 180 kr. Så hoppas att den funkar som den ska...det återstår väl att se.

Permalänk
Medlem

Om datorn går sönder av ”statisk elektricitet” så går det med största sannolikhet på din drulleförsäkring. Men aldrig hört talas om att hårdvara skulle gå sönder för att man kopplar bort grafikkortet, men upp till dig. Men du får gärna återkoppla hur väl dockan funkar ändå

Permalänk
Medlem

Japp, återkopplar hur väl dockan funkar sen när jag använt den ett tag

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat dockan med SSD:n i ett tag, och den verkar funka som den ska. Känns inte som den blir för varm heller. Prestandan i spelet som är installerat på hårddisken är som vanligt också... Men får väl se hur det funkar i längden.

Tänkte på det, Samsung Magician kan inte visa nå information om SSD:n (temperatur och liknande), är det för att den sitter i en USB-docka? Hade varit bra att kunna se tempen på den... Någon som vet om det finns nån annan mjukvara som kan visa temperaturen på en SSD som sitter i en dockningsstation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaeri:

Tänkte på det, Samsung Magician kan inte visa nå information om SSD:n (temperatur och liknande), är det för att den sitter i en USB-docka? Hade varit bra att kunna se tempen på den... Någon som vet om det finns nån annan mjukvara som kan visa temperaturen på en SSD som sitter i en dockningsstation?

Det beror på om dockan vidarebefordrar SMART-datan från SSDn eller ej, men specen för RTL9210B-kretsen som dockan använder säger att den ska ha stöd för det i alla fall. Så du kan testa med t.ex. CrystalDiskInfo. Samsung Magician kan troligtvis inte identifiera SSDn som en Samsung-modell när USB-dockans kontroller sitter mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det beror på om dockan vidarebefordrar SMART-datan från SSDn eller ej, men specen för RTL9210B-kretsen som dockan använder säger att den ska ha stöd för det i alla fall. Så du kan testa med t.ex. CrystalDiskInfo. Samsung Magician kan troligtvis inte identifiera SSDn som en Samsung-modell när USB-dockans kontroller sitter mellan.

Ah, förstår, intressant. Då ska jag prova med programmet du länkar till sen. Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Har nu kollat temperaturen för SSDn vid ganska stark belastning. Jag både laddade ned till den under flera timmar, och spelade ett ganska krävande spel som är installerat på den, samtidigt. Som max gick temperaturen upp till 48 grader. När sedan nedladdningen var klar och jag bara spelade så låg den strax under 40 grader, och var svalare än den SSDn som sitter i datorn till och med. Har läst att temperaturer upp till 70 grader är okej för en SSD av denna typ, så det verkar ju som att det ska fungera.

Sedan står det något i manualen till dockan att den skyddar SSDn vid för höga temperaturer genom att då gå in i "read-only mode"... Så det kan ju vara bra att veta, om det nu funkar som det ska med det.