Cat5e SF/UTP-kabel till Cat6a FTP-uttag

Permalänk

Cat5e SF/UTP-kabel till Cat6a FTP-uttag

Hej!
Jag har en Cat5e SF/UTP-kabel som jag vill koppla till ett Cat6a FTP-uttag.

Är detta över huvud taget möjligt och kommer jag kunna få ut 1Gbit/s?
Om det är möjligt, hur ska jag koppla det hela? Förstår att jag behöver ett "punch tool" och ev. ett verktyg för att kontrollera "signal integrity".

Tack så hemskt mycket för hjälpen alla nätverksgurun.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Hej!
Jag har en Cat5e SF/UTP-kabel som jag vill koppla till ett Cat6a FTP-uttag.

Är detta över huvud taget möjligt och kommer jag kunna få ut 1Gbit/s?
Om det är möjligt, hur ska jag koppla det hela? Förstår att jag behöver ett "punch tool" och ev. ett verktyg för att kontrollera "signal integrity".

Tack så hemskt mycket för hjälpen alla nätverksgurun.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja 1 gbps skall du få så länge du gör rätt och inte överskrider max längd och böj radie.
vet inte varför du väljer ett uttag du behöver ett special verktyg till när du lika gärna kan köra typ https://www.se.com/se/sv/product/WDE002425/kompletta-uttag-ex... och bara behöver något att klippa av ändarna då de kör tool less.

Skall du använda det uttaget så går det att trycka ned varje tamp genom att "drag tråden snettnedåt" eller skaffa en https://www.clasohlson.com/se/Kroneverktyg/p/38-7241

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ja, så länge du inte går över rekommenderad längd totalt.
Följ färgerna enligt B. Du behöver inte något testverktyg om det inte är något känsligt och viktigt.
Det beror på hur mycket pengar du vill lägga
Du kan klara dig utan slitsverktyget också om du vill chansa men kontakten kan bli tveksam. Det finns billiga verktyg runt hundringen typ men tveksamt att köpa om man bara ska trycka något enstaka uttag.
Du märker ju om länken inte fungerar eller går långsamt. Du kan ignorera skölden/skärmningen.

Permalänk
Medlem

Och koppla enlig B standarden, A används knappt alls, kanske i några amerikanska skitinstallationer
(edit: 2:a på bollen)

Din svarta kabel är en "patch kabel" inte helt bra för fastinstallation som bör göras med installationskabel (hela ledare) det går men inte optimalt

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja 1 gbps skall du få så länge du gör rätt och inte överskrider max längd och böj radie.
vet inte varför du väljer ett uttag du behöver ett special verktyg till när du lika gärna kan köra typ https://www.se.com/se/sv/product/WDE002425/kompletta-uttag-ex... och bara behöver något att klippa av ändarna då de kör tool less.

Skall du använda det uttaget så går det att trycka ned varje tamp genom att "drag tråden snettnedåt" eller skaffa en https://www.clasohlson.com/se/Kroneverktyg/p/38-7241

Hade ett liggandes sedan ett tidigare projekt som aldrig blev av. Vad bra att det förmodligen kan fungera.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av N!klas:

Ja, så länge du inte går över rekommenderad längd totalt.
Följ färgerna enligt B. Du behöver inte något testverktyg om det inte är något känsligt och viktigt.
Det beror på hur mycket pengar du vill lägga
Du kan klara dig utan slitsverktyget också om du vill chansa men kontakten kan bli tveksam. Det finns billiga verktyg runt hundringen typ men tveksamt att köpa om man bara ska trycka något enstaka uttag.
Du märker ju om länken inte fungerar eller går långsamt. Du kan ignorera skölden/skärmningen.

Skrivet av adfactory:

Och koppla enlig B standarden, A används knappt alls, kanske i några amerikanska skitinstallationer
(edit: 2:a på bollen)

Din svarta kabel är en "patch kabel" inte helt bra för fastinstallation som bör göras med installationskabel (hela ledare) det går men inte optimalt

Super! Tack så hemskt mycket för all hjälp! Sweclockers medlemmar överträffar ens förväntningar som vanligt! 😁

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har kopplat in och blandat allt möjligt genom åren.
Det värsta som händer om du kopplar fel är att det inte fungerar alls eller att du får dålig hastighet. Svårt att ha sönder något så länge någon konstig power over ethernet inte är inblandad. Om det finns skärmning så brukar jag helt enkelt inte koppla in den alls. Gör man sånt här professionellt och i annan miljö än hemma så är det förstås andra krav.

Det är när du kanske vill gå över 1 Gbit/s i framtiden som det eventuellt kan spela mer roll vad du väljer. Du kan ju köra 2,5Gbit över 5e kortare längder (typ max 50m) också men räkna inte med det.

Själv kör jag allt i minst cat6 hemma nu för tiden men inga problem att koppla in något man råkar ha tillgång till. CAT5 skulle jag dock inte pilla med. 5e är ok.