Är detta en prisvärd stationär dator?

Permalänk

Är detta en prisvärd stationär dator?

Länk till datorn, prislappen är för tillfället på 20609kr efter att ha sänkt kostnaden med annat chassi:
https://www.komplett.se/configure/1221639/gaming/gamingdator/...

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Den här kan nog komma ner till runt 17 000 kr under BF.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/pXcxATLorJhFL-dOoZz_SnPFZk4/pontus5888

Permalänk

Tackar för ett förslag!

Ser att det är annan CPU bl.a
AMD Ryzen 5 7600 (3.8 ghz, 6 cores) vs AMD Ryzen 7 7700X (4.5ghz, 8 cores) - Antar att det är där priset sänks, isåfall, är det mer prisvärt menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Tackar för ett förslag!

AMD Ryzen 5 7600 (3.8 ghz, 6 cores) vs AMD Ryzen 7 7700X (4.5ghz, 8 cores) - Antar att det är där priset sänks, isåfall, är det mer prisvärt menar du?

Det är där priset sänks, men om du går till 7600 bör du lika väl gå till 7500f som är typ exakt samma processor som 7600 men utan inbyggt grafikkort. Sista 1000 Lappen i skillnad är att han alltid tar bort Windows i sina förslag, då man kan köpa det billigt på nätet. Det kan du isåfall ta bort hos komplett med om du vill göra det.

Permalänk
Skrivet av ahtf:

Det är där priset sänks, men om du går till 7600 bör du lika väl gå till 7500f som är typ exakt samma processor som 7600 men utan inbyggt grafikkort. Sista 1000 Lappen i skillnad är att han alltid tar bort Windows i sina förslag, då man kan köpa det billigt på nätet. Det kan du isåfall ta bort hos komplett med om du vill göra det.

Tack! Jag betalar hellre lite mer för en kraftfullare CPU, då kanske jag ska köra på komplett, och ta bort windows då för att köpa billigt online som du sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Tack! Jag betalar hellre lite mer för en kraftfullare CPU, då kanske jag ska köra på komplett, och ta bort windows då för att köpa billigt online som du sa.

Åh jag köper alltid med Windows

Mitt råd skulle dock också vara att vänta någon dag och se om inet gör någon stor rea på en bra gpu/cpu

Permalänk
Skrivet av ahtf:

Åh jag köper alltid med Windows

Mitt råd skulle dock också vara att vänta någon dag och se om inet gör någon stor rea på en bra gpu/cpu

Okej, problemet är att jag kan inte mycket om datorer, så om jag ska bygga ihop någon med egna delar måste jag ju ha koll hur kompatibla delarna är osv. Därför jag föredrar att köpa en färdig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Länk till datorn, prislappen är för tillfället på 20609kr efter att ha sänkt kostnaden med annat chassi:
https://www.komplett.se/configure/1221639/gaming/gamingdator/...

Vad tycker ni?

Ja det är ett mycket bra pris. Motsvarande på Inet. Har bytt RAM och SSD då jag anser att prisskillnaden är för liten för att välja de sunkiga alternativen komplett valt.
https://www.inet.se/datorbygge/b1578797/pontus5888

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Tackar för ett förslag!

Nej det är inte jämförbart, betydligt sämre processor, ingen CPU-kylare (bare den som ingår som inte är något vidare och är högljudd) samt ingen Windows-licens.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Nej det är inte jämförbart, betydligt sämre processor, ingen CPU-kylare (bare den som ingår som inte är något vidare och är högljudd) samt ingen Windows-licens.

Tack för din input. Windows kan man väl köpa seperat billigare dock, spelar väl ingen roll? (Om jag tar bort det på min komplett beställning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Tack för din input. Windows kan man väl köpa seperat billigare dock, spelar väl ingen roll? (Om jag tar bort det på min komplett beställning)

Nackdelen är att datorn inte testas på samma sätt och vid problem kan de alltid skylla på dig. Sedan bryter du mot licensvillkoren så Microsoft har rätten att dra in din licens när som helst.

Permalänk
Medlem

Kanske värt att fråga vad den ska användas till och vilken skärm du har?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Nackdelen är att datorn inte testas på samma sätt och vid problem kan de alltid skylla på dig. Sedan bryter du mot licensvillkoren så Microsoft har rätten att dra in din licens när som helst.

Varför bryter man mot licensvillkoren om du köper in en egen licens?

Permalänk
Skrivet av Gorham:

Kanske värt att fråga vad den ska användas till och vilken skärm du har?

Det ska vara en uppgradering från min nuvarande dator, för att spela nyare spel med bra prestanda.

Skärm:
Samsung 25" Odyssey G4 IPS 240 Hz

Nuvarande dator:
RTX 3060 Ti, i5 11400F, 16gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Okej, problemet är att jag kan inte mycket om datorer, så om jag ska bygga ihop någon med egna delar måste jag ju ha koll hur kompatibla delarna är osv. Därför jag föredrar att köpa en färdig dator.

Jag köper också alltid färdigbyggt, tycker det är värt dom extra kronorna köpte precis en ny dator från komplett med. Men den du har där är bra och ett bra pris, så får du välja själv om du vill böka med Windows eller betala den 1000 lappen med

Permalänk
Skrivet av ahtf:

Jag köper också alltid färdigbyggt, tycker det är värt dom extra kronorna köpte precis en ny dator från komplett med. Men den du har där är bra och ett bra pris, så får du välja själv om du vill böka med Windows eller betala den 1000 lappen med

Mordekai skrev:
"Sedan bryter du mot licensvillkoren så Microsoft har rätten att dra in din licens när som helst."

Som sagt, man bryter väl inte mot licensvillkor om man köper en egen licens separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Varför bryter man mot licensvillkoren om du köper in en egen licens?

De billiga licenserna du kan köpa online är inte avsedda för försäljning, de är utbildningslicenser eller licenser som köpts i bulk för att användas inom ett företag. Enligt mig är det samma sak som piratkopiering men Sweclockers tycker det är helt ok att rekommendera dessa helt öppet.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

De billiga licenserna du kan köpa online är inte avsedda för försäljning, de är utbildningslicenser eller licenser som köpts i bulk för att användas inom ett företag. Enligt mig är det samma sak som piratkopiering men Sweclockers tycker det är helt ok att rekommendera dessa helt öppet.

Vad är den "riktiga" licensen man kan köpa online då? Om det blir billigare än att inkludera det med datorbeställningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Vad är den "riktiga" licensen man kan köpa online då? Om det blir billigare än att inkludera det med datorbeställningen

Det blir aldrig billigare än att köpa med datorn.

Permalänk

Man behöver inte ens aktivera Windows. De samlar in en hel drös data idag, och det är reklam inbyggt.

Finns ingen anledning att aktivera ditt Windows och Microsoft vet det också, annars hade det inte varit möjligt utan ett crack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Mordekai skrev:
"Sedan bryter du mot licensvillkoren så Microsoft har rätten att dra in din licens när som helst."

Som sagt, man bryter väl inte mot licensvillkor om man köper en egen licens separat?

Ingen aning. Jag delar mordekai oro därför köper jag alltid windows. När jag efterforskade det där någon gång så påstods av många att det bara är de som säljer som bär en risk. Jag har dock svårt att se att du kan protestera om Microsoft stryker din licens och du har betalat 10 sek för den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Mordekai skrev:

Microsoft har väl aldrig dragit in licenser,
för spel avaktiverar de bara ditt konto -
jag har svårt att se samma sak för windows användare.

Permalänk
Medlem

Skulle inte påstå att det är ett direkt bra pris, är en dator för standardpris men du får komplets 3år garanti gratis, om det är värt är helt upp till dig.

För samma pris så får man en likvärdig dator på alla sätt och vis fast med en 9800x3d hos inet vilket i mitt tycke är mer värt än 3 års garanti. Otroligt mycket bättre CPU, kylare som kommer hålla längre samt sure, man behöver bygga själv köpa till windows nyckel samt man får hålla sig till vanliga garantin. Men i mitt tycke helt klart värt det.

https://www.inet.se/datorbygge/b1578993/dator

Skrivet av Mordekai:

Enligt mig är det samma sak som piratkopiering men Sweclockers tycker det är helt ok att rekommendera dessa helt öppet.

Detta är nog något jag utan tvekan skulle vilja påstå är rent av fel! Hade så varit fallet så hade Microsoft gjort något åt det för OTROLIGT länge sen. Sen piratkopiering är när du bokstavligen "gratis" gör så att du får tillgång till en mjukvara, nu köper man i detta fallet en legit nyckel (om denna har införskaffats av säljaren på något vis som bryter mot Microsofts licenser är inget vi vet något om.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Blir nyfiken och bryr mig verkligen inte moraliskt om MS licens och hur man kan få den på billigast sätt, men om man beställer via inet utan Windows, är det alltså ändå installerat men utan aktiverad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Skulle inte påstå att det är ett direkt bra pris, är en dator för standardpris men du får komplets 3år garanti gratis, om det är värt är helt upp till dig.

För samma pris så får man en likvärdig dator på alla sätt och vis fast med en 9800x3d hos inet vilket i mitt tycke är mer värt än 3 års garanti. Otroligt mycket bättre CPU, kylare som kommer hålla längre samt sure, man behöver bygga själv köpa till windows nyckel samt man får hålla sig till vanliga garantin. Men i mitt tycke helt klart värt det.

https://www.inet.se/datorbygge/b1578993/datorhttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1578993/dator

Detta är nog något jag utan tvekan skulle vilja påstå är rent av fel! Hade så varit fallet så hade Microsoft gjort något åt det för OTROLIGT länge sen. Sen piratkopiering är när du bokstavligen "gratis" gör så att du får tillgång till en mjukvara, nu köper man i detta fallet en legit nyckel (om denna har införskaffats av säljaren på något vis som bryter mot Microsofts licenser är inget vi vet något om.

Argumentet att du köper är rätt svagt. Inte så att det inte blir en piratkopia om du betalar för den. Däremot rättsligt om du betalar för det kan det bli en diskussion om god tro. Om du dock betalar med 10 kr för något som kostar 1000 i normalfall lär du ha ett problem med att övertyga någon om att du var i god tro.

När man en gång i tiden uppgraderade till Windows xp vet jag att nycklarna kontrollerades och många som på den tiden tagit andras nycklar eller köpt från olika sidor kunde inte uppgradera.
Ifall sidan bara säljer till en person och har koll på hur de fått tag i den tror jag aldrig det är ett problem, jag är dock tveksam till att lita på sidor som utan tvekan vet att de får nycklarna på ett sätt som inte är ok enligt licensavtalet.

Personligen gillar jag inte heller att köpa av sidor som garanterat gör något de eller deras leverantörer egentligen inte får, vare sig om det ger mig ett problem eller inte.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja det är ju mer för pengarna, men då ingår inte byggande och windows som du skriver.

Enligt Benchmarks presterar 9800X3D 11% bättre än 7700X, så det är inte en jättestor skillnad även om det är en skillnad.

Jämförelse:
https://www.cpubenchmark.net/compare/5036vs6344/AMD-Ryzen-7-7...

Vad tycker ni andra om norrby's argument här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Ja det är ju mer för pengarna, men då ingår inte byggande och windows som du skriver.

Enligt Benchmarks presterar 9800X3D 11% bättre än 7700X, så det är inte en jättestor skillnad även om det är en skillnad.

Jämförelse:

Här har du ett riktigt prisvärt bygge om du vill bygga själv. Vad har du för skärm förresten?

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Här har du ett riktigt prisvärt bygge om du vill bygga själv. Vad har du för skärm förresten?

https://komponentkoll.se/bild/PCimO.png

Skärm:
Samsung 25" Odyssey G4 IPS 240 Hz

Nuvarande dator:
RTX 3060 Ti, i5 11400F, 16gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus5888:

Jämförelse:

Allt kommer ner till om du vill bygga själv och om det under blackweek dyker upp rea på olika delar hos Inet/webhallen.
Då kan det bli väldigt prisvärt att bygga själv eller kanske tillochmed låta inet bygga ihop.

Ifall du inte vill bygga ihop själv och det inte kommer reor på bra delar så tror jag inte du kommer få ett mycket bättre pris en det komplett erbjuder.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jaså dom med X är sämmre + dom utan kan i sådana fall överklockas och därmed bli lika bra som dom med X . Så ett gaska dåligt råd skulle jag säga. Man brukar ju säga att dom med X innebär bara att du betalar för märket X på processorn och på kartongen. Du kan hitta massor av detta på nätet.

i bland kan stockkylare duga skall du veta så det där får man kolla upp lite noggrannare men ja det förekommer ju. Men jag "Har hört" att Stock funkar på en del AMD.

Windows är gratis, man behöver inte alls köpa. Det är få saker som händer, man kan inte byta bakgrund efter ca 29 dagar. man få¨r en vattenstämpel i ena hörnet. det är inget mer med det. Jag har gjort så hela tiden förutom nån OEM men den har jag alltid kastat över axeln och kört med "icke genuin".

Annars kan man alltid köpa nån nyckel för nån tia ett nån hundring på nätet.

har man en budget att hålla så då har man det och det har TS.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k