Permalänk
Medlem

Ryzen 5 7600 eller Ryzen 5 7600X?

Hej! Ska bygga dator nu i veckan och velar mellan AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB och AMD Ryzen 5 7600X 4.7 GHz 38MB, läst att 7600X blir väldigt varm vilket gjorde mig lite osäker. Är det ett problem tro eller ska man köra på 7600X?

Resten av komponenterna:
Corsair 3500X TG
GeForce RTX 4070 12GB
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast RGB Svart AMD EXPO/XMP 3.0
Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB
Arctic P12 A-RGB PWM PST
be quiet! Dark Rock Slim
Cooler Master MWE Gold Fully Modular 850W V2

Permalänk
Medlem

7500F skulle jag säga. Så här skulle mitt förslag på ett bygge se ut men du kanske redan har resten.

Permalänk
Medlem

Precis som Alastor Moody skriver så är 7500F ett alternativ.
Kom bara ihåg att "F" betyder att CPU'n inte har någon inbyggd grafik, en grafik man ändå inte använder ihop med ett grafikkort...

Likvärdig prestanda, lägre pris.

Samtidigt så är 7500F väldigt lik 7600X då båda är olåsta, 7600 är låst så det enda man kan höja på den är minneshastigheten.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

7600 är oxå olåst.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

7500F skulle jag säga. Så här skulle mitt förslag på ett bygge se ut men du kanske redan har resten.

https://komponentkoll.se/bild/yESSR.png

Vi ska bygga via Inet (sorry glömde inkludera i inlägget) och verkar som att 7500f inte finns där, har konsulterat med 4 olika it/data-tekniker samt researchat i flera månader ang de andra komponenterna så vill gärna hålla mig till dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

läst att 7600X blir väldigt varm vilket gjorde mig lite osäker. Är det ett problem tro eller ska man köra på 7600X?

Överlag är enda nackdelen med en varm processor är att det krävs mer kylning vilket eventuellt kan bli dyrare och/eller medföra högre ljudnivå, men i övrigt spelar processorns temperatur ingen större roll.

I övrigt instämmer jag i Alastors förslag, särskilt att välja 7800 XT över 4070 då den är mycket mer prisvärd (såvida du inte har specifika krav på raytracing).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

7600 är oxå olåst.

Ja, verkligen...

Då har AMD gått ifrån sin egna beteckning av låst/olåst där icke X var låst och X var olåst.

Varvid den enda skillnaden är 65W och 105W och med/utan grafik där:
7500F 65W Utan Grafik
7600 65W Med Grafik
7600X 105W Med Grafik

Där 105W mot 65W endast verkar göra skillnad på några få procent i prestanda.

rättat 7600F till 7500F
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, verkligen...

Då har AMD gått ifrån sin egna beteckning av låst/olåst där icke X var låst och X var olåst.

7600F 65W Utan Grafik
7600 65W Med Grafik
7600X 105W Med Grafik

Aktiverar man PBO får man 99% av prestandan och 7600 steppar upp i 105 watt där med.
+ man får med en orginalkylare på 7600.
7600x har jag för mig är rätt begränsad över sina 105W, vinner inte mycket på extra effekten att aktivera PBO på den, därför tar non X in allt gap.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaciär:

Överlag är enda nackdelen med en varm processor är att det krävs mer kylning vilket eventuellt kan bli dyrare och/eller medföra högre ljudnivå, men i övrigt spelar processorns temperatur ingen större roll.

I övrigt instämmer jag i Alastors förslag, särskilt att välja 7800 XT över 4070 då den är mycket mer prisvärd (såvida du inte har specifika krav på raytracing).

Datorn är till brorsan och han vill gärna ha Nvidia då han och alla i hans närhet har det så alla har bättre koll på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ja, verkligen...

7500F 65W Utan Grafik
7600 65W Med Grafik
7600X 105W Med Grafik

Är inte så påläst så jag har koll på låst cpu osv xD Men då är de alltså ingen enorm skillnad på 7600 och 7600X? Är lite skeptisk över den just pga värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

Datorn är till brorsan och han vill gärna ha Nvidia då han och alla i hans närhet har det så alla har bättre koll på det!

Jag hade kört den billigaste av dem!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade kört den billigaste av dem!

oki oki tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

Är inte så påläst så jag har koll på låst cpu osv xD Men då är de alltså ingen enorm skillnad på 7600 och 7600X? Är lite skeptisk över den just pga värmen.

Är i princip samma krets där enda skillnaden är 65W eller 105W, låser man upp PBO så blir dom i princip lika som @infigo påpekar ovan.

Såg att du fått förslag på RX7800XT kort istället för RTX4070. tog en titt på Inet och såg att du även kan få ett RX7900GRE "Golden Rabbit Edition" för i princip samma pris.

Däremot så skulle jag nog bestämma valet på om din bror tänker köra med RayTracing (RT) eller mest går in för mer normalt spelande med standard rastering.

RT gå Nvidia
Traditionellt ellr lätt RT gå Radeon

Visa signatur

--