Följ Black Week på SweClockers

dålig fps med rtx 3060 ti?

Permalänk
Medlem

dålig fps med rtx 3060 ti?

Hej! Jag spelar mycket fortnite och har märkt att jag knappt får 165 fps fast jag har ett rtx 3060 ti grafikkort och en 165hz monitor. Min kompis som också spelar fortnite har en likadan dator som mig och upplever samma besvär. Några tips på vad man kan göra för att få mer fps?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Med en 165hz-skärm får man inte mer än riktiga 165fps.

Vad har ni för komponenter i övrigt och har ni stängt av vsync?
Måste ni ha mer än 165fps? Upplever ni problem med spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Med en 165hz-skärm får man inte mer än riktiga 165fps.

Vad har ni för komponenter i övrigt och har ni stängt av vsync?
Måste ni ha mer än 165fps? Upplever ni problem med spelet?

Vsync är av för båda. Vi har en AMD ryzen 7 series 5000 cpu. Dem problem vi upplever är oftast att vi får fps drops och då kan vår fps droppa ner runt 5-20 men stiger sedan upp efter nån sekund. Vi måste in te ha mer än 165 fps men min andra kompis som har ett rtx 2060 grafikkort får runt 200 fps. Vilket värkar konstigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Noel2010:

Vsync är av för båda. Vi har en AMD ryzen 7 series 5000 cpu. Dem problem vi upplever är oftast att vi får fps drops och då kan vår fps droppa ner runt 5-20 men stiger sedan upp efter nån sekund. Vi måste in te ha mer än 165 fps men min andra kompis som har ett rtx 2060 grafikkort får runt 200 fps. Vilket värkar konstigt.

Ursäkta, verkar*

Ja det kan verka konstigt men även likadana datorer till hårdvaran sett kan prestera olika beroende på temp/flöde, mjukvara i bakgrunden etc.

Se över temps och luftflöde/fläktar/damm/installation/drivrutiner etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ursäkta, verkar*

Ja det kan verka konstigt men även likadana datorer till hårdvaran sett kan prestera olika beroende på temp/flöde, mjukvara i bakgrunden etc.

Se över temps och luftflöde/fläktar/damm/installation/drivrutiner etc

har gjort det ock det ser normalt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noel2010:

Vi har en AMD ryzen 7 series 5000 cpu. Dem problem vi upplever är oftast att vi får fps drops och då kan vår fps droppa ner runt 5-20 men stiger sedan upp efter nån sekund. Vi måste in te ha mer än 165 fps men min andra kompis som har ett rtx 2060 grafikkort får runt 200 fps.

Vilken modell exakt, då det finns minst fyra stycken? Vilken CPU har den andra kompisen? Vilka grafikinställningar spelar ni i?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14