Inloggning i bank från min mobil,3 slagningar har registrerats

Permalänk
Medlem

Inloggning i bank från min mobil,3 slagningar har registrerats

Loogning i bank från min mobil, enligt banken, 3 slagningar har registrerats, vid samma tillfälle, det är två olika till RP, vad betyder det ? vad är RP ?
Avsändare --- Avsändarens IP-adress till RP Latitud Longitut Precison
83.191.117.121--- 78.31.193.225------ 60--- 15 --- 1799
83.191.117.121--- 127.0.0.1--- --------- 60--- 15--- 1799
83.191.117.121--- 127.0.0.1------------ 60--- 15--- 15

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Du menar "login" - hur påstår banken detta? Lite inte på ett samtal eller SMS, följ inte länkar till banken, de kan slussa dig till sina egna sidor och vill bara lura in dig vidare. Be att få ringa tillbaka till ett känt nummer som du kan verifiera på bankens hemsida och gå själv till din banks hemsida genom att skriva in bokstäverna. De bör ha information om hur du rapporterar försök till intrång som du kan använda. Använd bara information från din banks hemsida, googla inte efter det!

Det bästa är att inte göra någonting - då är det helt upp till banken att ansvara för dina pengar! Om du har svårt att sova så logga in och gör en snabb saldo-koll - ingenting mer! Å starta för "s.t.n" inte bankid om det inte är absolut det du vill göra själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Loogning i bank från min mobil, enligt banken, 3 slagningar har registrerats, vid samma tillfälle, det är två olika till RP, vad betyder det ? vad är RP ?
Avsändare --- Avsändarens IP-adress till RP Latitut Långitut Precison
83.191.117.121--- 127.0.1--- --------- 60--- 15--- 1799
83.191.117.121--- 127.0.1------------ 60--- 15--- 15

Om du är orolig över någonting. Gå in på din banks hemsida och hitta numret så du kan kontakta dem om du är orolig att något händer. Är det någon som ringt eller kontaktat dig och säger att du skyndsamt måste åtgärda någonting i din bank för att inte förlora pengar så är du utsatt för ett bedrägeriförsök och ska ringa polisen istället.

Banker ringer inte upp och ber dig fixa grejer. Hittar de någon fuffens så kan de fixa det själva, det är trots allt deras system.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar, min frfåga, är hur kan det vara olika avsändareadresser registrerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Tack för ditt svar, min frfåga, är hur kan det vara olika avsändareadresser registrerade?

Du kan ha alla möjliga konstiga avsändaradresser via mejl och kan fejka vilket nummer ett sms skickas ifrån eller vem som är avsändare. Exv fick jag ett bedrägerisms en gång som kom från "Postnord" även fast det inte var det.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

Det här ser ut som totalt nonsens. 127.0.1 är inte ens en giltig IP-adress, och " Latitut Långitut Precison" är tre felstavade ord på samma rad. Jag tror inte att det är din bank som skickat detta till dig.

Som andra nämnt, ring upp banken om du är orolig.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@fritte4: Jag flyttade tråden hit istället

Vart kommer informationen ifrån? Det låter inte som något som bankerna skulle skicka ut till slutkund

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Det är ett utdrag från bankens loggning av min mobil, min fråga är, kan det bli olika IPadesser tegistrerat, om det är från min mobil vid samma tillfälle.? Banken hävdar att det är från min mobil, alla tre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Det är ett utdrag från bankens loggning av min mobil, min fråga är, kan det bli olika IPadesser tegistrerat, om det är från min mobil vid samma tillfälle.? Banken hävdar att det är från min mobil, alla tre.

Som tidigare skrivit, är det verkligen din bank som hävdar detta?

Vad en random loggfil säger är omöjligt att svara på förutom Banken såklart. Varför de skulle skicka ut denne till dig är också väldigt oklart, speciellt utan förtydligande

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Är i tvist mot en bank, deras bevisföring är deras loogningsutdrag som jag återgett här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Är i tvist mot en bank, deras bevisföring är deras loogningsutdrag som jag återgett här.

Misstänker att det handlar om din tidigare tråd?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Är det en copy paste från deras logg eller har du skrivit in texten? Varningsklockorna ringer verkligen om det är en svensk bank som stavar så undermåligt.

Permalänk
Medlem

Åk ner till banken om du kan och hör med dem på plats om du är osäker på vem du egentligen pratar med.

Men 99% säker på ett det är folk som försöker lura dig som du snackar med som kommer kapa information och ta pengar genom detta.

Bankerna kontaktar oftast inte dig först om det inte är något som att du nu använder ditt kort utomlands och de ringer för att få tag på dig och fråga om du är i t ex Thailand eller liknande.

Vart har du fått utdraget från ?
Email, på Posten eller i Appen ?
Om det är ett email så kan det vara en fake address där det står att det är från t ex support@swedbankblablabla.se då det går att ge email addresser ett alias eller smeknamn i stort sett.
Medans det kommer ifrån någon gmailaddress egentligen från någon privatperson i typ Indien som sitter i ett callcenter där de lurar folk dagligen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det en copy paste från deras logg eller har du skrivit in texten? Varningsklockorna ringer verkligen om det är en svensk bank som stavar så undermåligt.

Nu har ju trådskapren varit inne och ändrat texten i loggen från sin bank så det är localhost ip samt försökt få till Latitud och Longitud, men det blev inte helt rätt ändå.

Det typiska undvikandet av att svara konkret på försök till att få mer info / hjälpa osv får mig att tycka att detta osar trollande..

Permalänk
Medlem

Mäkigt att jag inte får svar på min fråga, är det ingen som kan, än en gång, jag har fått utdraget från banken, som skall vara som bevis att slagnigarna kommer från min mobil, men varför är det olika Ip adresser på dom tre är det möjligt, ??????

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Mäkigt att jag inte får svar på min fråga, är det ingen som kan, än en gång, jag har fått utdraget från banken, som skall vara som bevis att slagnigarna kommer från min mobil, men varför är det olika Ip adresser på dom tre är det möjligt, ??????

Jag antar att första adressen är din telefon? Det verkar vara en Tele2-mobil-adress.

Om du postar en skärmdump med infon från banken så kanske det blir lite tydligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

vad är RP ?

Kvalificerad gissning är att det avser "relying party", dvs den tjänst som ville ha identifiering/signering genom Bankid (t.ex. då din bank eller vem det nu må handla om).

För ett helt säkert svar bör detta kollas med vem som nu givit dig informationen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det undvikande sättet TS postar på både i den här och föregående tråd får det att verka mer som att TS själv blivit påkommen med ett misslyckat bedrägeri mot sin bank och nu försöker luska fram "brist i bevisning".

Har du försökt hävda bedrägeri och häva en överföring till ett konto som redan trollat bort pengarna för att dubbla upp eller vad är det frågan om? Det är så jävla underligt att ha info från banken sen sex månader tillbaka som du inte vågar fråga just banken vad den har för innebörd.

Permalänk
Medlem

Skärmdump äfterfrågas, har skrivit av ordagrant tidigare från bankens loogning. Många spekulationer i tråden, men som jag skrivit tidigare är jag i tvist med bank, som hävdar att jag gjort slagningarna från min mobil,som jag frågasätter, när det är olika IP på dom tre. varför ????
när det är olika IP på dom tre. varför ????

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av fritte4:

Skärmdump äfterfrågas, har skrivit av ordagrant tidigare från bankens loogning. Många spekulationer i tråden, men som jag skrivit tidigare är jag i tvist med bank, som hävdar att jag gjort slagningarna från min mobil,som jag frågasätter, när det är olika IP på dom tre. varför ????

Jag tycker inte det är så märkligt att du inte får svar här, vi jobbar inte på din bank 🤷‍♂️
Det låter som att det kan vara en idé att anlita en jurist som kan ta del av alla handlingarna och i sin tur utreda det bättre

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

83.191.117.121 är din mobils IP-adress, dvs. samma IP-adress vid tre olika tillfällen.
78.31.193.225 är gissningsvis IP-adressen du anslöt till (t.ex. en server?) första tillfället.
127.0.0.1 är också gissningsvis enheten du anslöt till. 127.0.0.1 är en lokal IP-adress som tillhör "den här datorn", t.ex. den enhet som användes för att logga. Om loggen kommer från samma enhet som du har anslutit till så kan den ha 127.0.0.1.

Det viktiga i sammanhanget är troligen det första IP-numret, 83.191.117.121, vilket vi bara kan gissa är din mobiltelefon. Det är samma IP-nummer vid alla tre tillfällena.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Stort Tack för Dit sva,r Du verkar förstå, ska jag tolka så att alla tre slagningarna kommer från min mobil?? eller ??
på loogutdrager är det olika avsändaradress till IP varför ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Stort Tack för Dit sva,r Du verkar förstå, ska jag tolka så att alla tre slagningarna kommer från min mobil?? eller ??

Det är väl fortfarande samma adress? Är inte första kolumnen avsändar-IP? Har du Tele2?

Permalänk
Medlem

@fritte4 Hur kommer det sig att du håller på att redigera ditt initiala inlägg med bankens påstådda loggningsuppgifter? Nyligen stod ogiltiga adressen 127.0.1 samt felstavade Latitut i öppningsposten, som nu ändrats till 127.0.0.1 och Latitud. Det hela är väldigt märkligt.

Vi på forumet kan inte svara på dina frågor då vi inte sitter på informationen. Vill du veta vilken IP-adress din mobil hade vid tillfället? Ring din operatör, de kanske har loggar över det. Vill du veta vad detaljerna betyder i loggningen från banken? Ring till banken och fråga. Du kommer då få mycket mer säkra svar än vi kan gissa oss till här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Är ju samma avsändaradresser i loggarna. däremot olika server

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Baserat på den extremt lilla information du har gett oss så skulle jag tolka det som att det är tre tillfällen och alla tre anslutningar görs från samma IP-adress.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

@fritte4 Hur kommer det sig att du håller på att redigera ditt initiala inlägg med bankens påstådda loggningsuppgifter? Nyligen stod ogiltiga adressen 127.0.1 samt felstavade Latitut i öppningsposten, som nu ändrats till 127.0.0.1 och Latitud. Det hela är väldigt märkligt.

Vi på forumet kan inte svara på dina frågor då vi inte sitter på informationen. Vill du veta vilken IP-adress din mobil hade vid tillfället? Ring din operatör, de kanske har loggar över det. Vill du veta vad detaljerna betyder i loggningen från banken? Ring till banken och fråga. Du kommer då få mycket mer säkra svar än vi kan gissa oss till här.

Upptäckte felskrivning

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Upptäckte felskrivning

Då är det nog lika bra att du ändrar en gång till. Det är fortfarande ett par stavfel kvar.

Permalänk
Medlem

Tycker jag var tydlig, men ett försök till.
Detta är loogningsutdrag från bankens loogregistrering av min mobil,varför jag frågar, är om alla tre är från min mobil, när det står olika avsändarIP. någon. ? ha översende med stavningen. länge sedan skolgång, är 86 år, blåst av bedragare via bankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Tycker jag var tydlig, men ett försök till.
Detta är loogningsutdrag från bankens loogregistrering av min mobil,varför jag frågar, är om alla tre är från min mobil, när det står olika avsändarIP. någon. ? ha översende med stavningen. länge sedan skolgång, är 86 år, blåst av bedragare via bankID.

127.0.0.1 behöver du inte bry dig om alls, det är din telefons interna adress, som den använder när den pratar med sig själv, kan man kanske säga.