Inloggning i bank från min mobil,3 slagningar har registrerats

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Tycker jag var tydlig, men ett försök till.
Loogning i bank från min mobil, enligt banken, 3 slagningar har registrerats, vid samma tillfälle, det är två olika till RP, vad betyder det ? vad är RP ?
Avsändare --- Avsändarens IP-adress till RP Latitud Longitut Precison
83.191.117.121--- 78.31.193.225------ 60--- 15 --- 1799
83.191.117.121--- 127.0.0.1--- --------- 60--- 15--- 1799
83.191.117.121--- 127.0.0.1------------ 60--- 15--- 15
Detta är loogningsutdrag från bankens loogregistrering av min mobil,varför jag frågar, är om alla tre är från min mobil, när det står olika avsändarIP. någon. ? ha översende med stavningen. länge sedan skolgång, är 86 år, blåst av bedragare via bankID.

Vore det möjligt att få ta del av hela konversationen med banken och inte bara detta utdrag?

Men ser underligt ut med Avsändare (som uppenbarligen är en IP-adress) och sen "Avsändarens IP" som en egen kolumn.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vore det möjligt att få ta del av hela konversationen med banken och inte bara detta utdrag?

Men ser underligt ut med Avsändare (som uppenbarligen är en IP-adress) och sen "Avsändarens IP" som en egen kolumn.

De första kolumnerna verkar vara:
Avsändare
Avsändarens IP-adress till RP

Skrivet av evil penguin:

Kvalificerad gissning är att det avser "relying party", dvs den tjänst som ville ha identifiering/signering genom Bankid (t.ex. då din bank eller vem det nu må handla om).

För ett helt säkert svar bör detta kollas med vem som nu givit dig informationen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ta hjälp av en närstående yngre person om du har möjlighet

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Loogning i bank från min mobil, enligt banken, 3 slagningar har registrerats, vid samma tillfälle, det är två olika till RP, vad betyder det ? vad är RP ?
Detta är loogningsutdrag från bankens loogregistrering av min mobil,varför jag frågar, är om alla tre är från min mobil, när det står olika avsändarIP. någon. ? ha översende med stavningen. länge sedan skolgång, är 86 år, blåst av bedragare via bankID.

Du får inte ett annat svar för att du skriver samma sak två gånger. Samma felstavningar och ser inte helt komplett ut.

Latitud 60 och longitud 15 är inte giltiga koordinater då det saknas 5 siffror på vardera, det finns inget som säger vilken enhet (telefon) som användes i det du skrivit. Inte heller någon plats.

Däremot ser det ut som det kan handla om bredband från företaget MicroNet som använts.

I övrigt vet du nog själv om du gjort något med telefonen. Vi vet däremot inte hur detta loggningsformat ska se ut, ska man gissa brett betyder RP reverse path där 78.31.193.225 är ditt bredband, du bör då (måste inte då sådant kan förändras) få upp samma ip-adress om du surfar till https://www.whatismyip.com. Men det är nog inte så enkelt när det gäller avsändare, använder du leverantören MicroNet kan det däremot tyda på att trafiken är från dig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fritte4:

Istället för att fråga på ett forum vad uppgifterna betyder så fråga din bank. En tabell med lite siffror bevisar ingenting.

Men om BankID har använts så vet du väl bäst själv om du godkänt något med BankID?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

[quote postid="20668569" userid="174097" name="FX9"]

Men ser underligt ut med Avsändare (som uppenbarligen är en IP-adress) och sen "Avsändarens IP"

Permalänk
Medlem

Är i tvist med bank, de hävdar att alla tre slagarna kommer från min mobil, men hur kan det då vara olika Ip registrerat på deras loogning.?

Permalänk

Det bästa är att besöka ett bankkontor så får du saken utrett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Är i tvist med bank, de hävdar att alla tre slagarna kommer från min mobil, men hur kan det då vara olika Ip registrerat på deras loogning.?

Av ren nyfikenhet i tvist gällande vad, är det något du kontaktat banken gällande eller har banken initierat kontakten, och i så fall hur?

Permalänk
Medlem

Som sagt om du inte själv gjort detta godkännade på BankID så borde du polisanmäla och polisen får utreda ihop med banken.
Att det är olika loggar med ip-adresser orelevant om du inte besitter den kunskapen och tolka det.
1. Du har godkänt själv eller på uppmaning av någon annan.
2. Du har installerat nytt BankId på uppmaning av någon annan/bedragare som fått fjärrstyrt.
Exempelvis som denna nyhet hamnar om. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEV2ya/svensk-haktad-i-u...
Tvist med din bank låter som du gjort något fel och försöker hitta fel i bankens bevisning med det sagt så tror jag inte någon här kan hjälpa dig utan bara polis ihop med din bank om du utsatts för ett bedrägeri.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om man tittar i appens historik står IP-adress två gånger, vilket lär vara en för tjänsten och en för BankID. Om jag tittar på en där jag ringt en bank på telefon så finns inget IP i ena fallet. En möjlighet är att deras loggar visar 127 när inloggningen skett på samma enhet. Det står dock inte så i appen, utan då står det bara samma externa IP.

Skulle ju kanske vara smart att leta upp samma poster i historiken i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keawon:

Som sagt om du inte själv gjort detta godkännade på BankID så borde du polisanmäla och polisen får utreda ihop med banken.
Att det är olika loggar med ip-adresser orelevant om du inte besitter den kunskapen och tolka det.
1. Du har godkänt själv eller på uppmaning av någon annan.
2. Du har installerat nytt BankId på uppmaning av någon annan/bedragare som fått fjärrstyrt.
Exempelvis som denna nyhet hamnar om. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEV2ya/svensk-haktad-i-u...
Tvist med din bank låter som du gjort något fel och försöker hitta fel i bankens bevisning med det sagt så tror jag inte någon här kan hjälpa dig utan bara polis ihop med din bank om du utsatts för ett bedrägeri.
Lycka till.

Känns mer som han får vända sig till ARN och ta hjälp av konsumentvägledare i kommunen TS bor i eller ta hjälp av rättsskyddet i hemförsäkringen om det är en tvist i domstol.

Med tanke på TS tidigare tråd är det gjort från TS egna mobiltelefon, TS kommer inte gå skadeslös men behöver kanske inte ta hela smällen.

Permalänk
Medlem

Tack alla för ert deltagande, ARN har gått på bankens loogning, man jag vet att den är reggad av bedragaren, behövde bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Tack alla för ert deltagande, ARN har gått på bankens loogning, man jag vet att den är reggad av bedragaren, behövde bevis.

Skulle jag också gjort med tanke på din andra tråd där du säger att du släppte in bedragaren, då går man inte skadefri utan har varit grovt vårdslös.

Du delar inte med dig av något relevant i tråden, loggen i sig är nästan irrelevant och det enda den antyder (för oss) är att du har bredband från MicroNet.

Du får använda dig av rättsskyddet i hemförsäkringen för att konsultera jurist eller advokat. Det är vad du kan göra juridiskt som är intressant, går det inte att komma någonstans i domstol genom stämning av banken kan du bara be banken att vara snäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fritte4:

Nu bevisar du att du snackar skit eller inte vet något alls. Någon bedragare kan absolut inte gå in och ändra banken loggning på vad som sker från vilket ip på deras servrar.