Följ Black Week på SweClockers

En 20TB disk i stället för tre mindre, flera partitioner eller allt i samma?

Permalänk

En 20TB disk i stället för tre mindre, flera partitioner eller allt i samma?

En tvåkärnig i3-6100 med Win 10 och användarprogram på SSD är igång dygnet/året runt för att seeda sportvideo men används också för backup av diverse annat. Data lagras på tre diskar med total plats för 15TB men de börjar bli fulla och ska ersättas av en 20TB-disk.
Hur organiserar man bäst lagringen på 20TB-disken? Egna partitioner för Sport, Foto, Video etc. eller allt i en enda?
Vissa kategorier kommer att snabbt växa i storlek men vet inte i vilken takt så en enda partition vore bekvämast...

Lägga Windows och program i en partition på samma disk, dumt?
Hastighet spelar ingen roll...

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För enbart lagring behöver man kanske inte partitionera något, men det är ju vad man föredrar.
Windows kan man köra på egen på kanske 200GB och sen resten lagring. Kan vara fördel att separera OS:et om det inte startar och man måste ominstallera.

Permalänk
Medlem

Jag hade själv flera partitioner tidigare på större diskar där jag bara lagrade saker. Gör inte det, har du större diskar för att lagra saker t.ex. 2Tb eller större skapa en enda stor partition. Däremot föreslår jag att du har en annan disk där du lägger operativsystemet på samt program, även dokument och annat som t.ex. är viktigt eller privat.

Sedan använder du de större diskarna till enbart lagring, kanske en och annan backup (image) av din systemdisk kan lagras på de större diskarna om det är något du behöver göra.