Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Fråga - Hårddisk från gammal dator

Hej, här kommer en fråga som troligtvis är väldigt enkel att svara på.

Jag har en hårddisk som jag tagit från en gammal dator (senast använd 2014) som jag har stoppat in i ett case så att den ska fungera smidigt som en extern hårddisk. Det jag nu undrar är om de gamla datafilerna som består av en windowsinstallation men som för övrigt är fabriksåterställd är något att ha kvar eller om det bara är att ta bort? Eller är det så att vissa av filerna behövs för att hårddisken ska fungera?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nope, inget av det behövs för att disken i sig ska fungera.

Permalänk
Medlem

Lägger till bara.. Dubbel-klicka aldrig på *. exe filer ell. liknande på den gamla extra-disken.
Om möjligt, Formatera om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Lägger till bara.. Dubbel-klicka aldrig på *. exe filer ell. liknande på den gamla extra-disken.
Om möjligt, Formatera om den.

Är det bara att deleta alla filer eller är det viktigt att man formaterar om den? Aldrig formaterat om en HD förr men antar att man kan googla sig fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lollle_b:

Är det bara att deleta alla filer eller är det viktigt att man formaterar om den? Aldrig formaterat om en HD förr men antar att man kan googla sig fram.

Deleta går bra, men flytta över dina viktiga filer först, som du vill spara.
Därefter hitta Diskhantering i Win, välj Rätt Disk ™
Sedan Formatera.. Drick kaffe, för det kan ta en stund beroende på diskens storlek.

Format
Permalänk
Medlem

Tänk även på att du kanske vill konvertera den till GPT, det görs också i Diskhanteraren.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Tänk även på att du kanske vill konvertera den till GPT, det görs också i Diskhanteraren.

Bra tips, men.. Behövs inte troligen. Snabb-formatera duger, med samma inställningar..
Det är en extra-disk i en låda.
Om disken senare används, som OS disk, får man då snickra till den.. Förresten så är storleken okänd.