Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Ny dator 20k-25k inte radeon

Hallå! Dags att skaffa en ny dator nu då min nuvaranda har börjat crasha och reboota sig själv när jag startar upp spel och jag inte hittar anledningen.

Har haft ett Radeon RX 5700 XT i denna burken och varit mer än missnöjd med hur det och dessutom AMD software har funkat med det, kanske är en barnslig anledning till att inte vilja ha en GPU men hej, här är jag. Så letar efter ett datorbygge som inte har ett radeon grafikkort i sig. Har sett att det rekommenderats en del och om det verkligen är bra så är jag öppen för det, men helst inte.

Använder min dator enbart för spelande, där jag spelar mycket processor krävande spel men skulle också vilja njuta av fin grafik. Bryr mig inte supermycket om FPS men om den skulle kunna hålla 60 fps så skulle jag vara nöjd. Kör annars med tre skärmar för discord och youtube vid sidan om och endast i 1080.

Även funderat på webhallens Config Pro nu när den är nersatt under BF, kan den vara ett bra köp?

Tack på förhand ni skickliga datortrollkarlar.!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fokkel:

Hallå! Dags att skaffa en ny dator nu då min nuvaranda har börjat crasha och reboota sig själv när jag startar upp spel och jag inte hittar anledningen.

Har haft ett Radeon RX 5700 XT i denna burken och varit mer än missnöjd med hur det och dessutom AMD software har funkat med det, kanske är en barnslig anledning till att inte vilja ha en GPU men hej, här är jag. Så letar efter ett datorbygge som inte har ett radeon grafikkort i sig. Har sett att det rekommenderats en del och om det verkligen är bra så är jag öppen för det, men helst inte.

Använder min dator enbart för spelande, där jag spelar mycket processor krävande spel men skulle också vilja njuta av fin grafik. Bryr mig inte supermycket om FPS men om den skulle kunna hålla 60 fps så skulle jag vara nöjd. Kör annars med tre skärmar för discord och youtube vid sidan om och endast i 1080.

Även funderat på webhallens Config Pro nu när den är nersatt under BF, kan den vara ett bra köp?

Tack på förhand ni skickliga datortrollkarlar.!

TLDR: Behåll 5700xt och köp 5000 serien på release imo. AM5 7600 eller 9800x3d. Chassi mer av smaksak.

Något i denna stil. Dock om du skall bränna såpass mycket kan du överväga o vänta på 5000 serien. Men om du ej vill vänta och vill köra Nvidia så med den budgeten är det 4080super som gäller, alternativt 4070ti super om du vill spara en slant.

https://se.pcpartpicker.com/list/BVGLJn

CPU: Antingen gå 9800x3d, eller spara en slant och kör på r5 7600. 7800x3d hade varit bäst val men de går ej att få tag på nya för ca 4k som förra året

CPU kylare: om du behöver köpa en så är phantom spirit bästa för priset.

Mobo: B650 eagle är bra nog för alla icke ryzen 9 OC. Vill du ha bättre så är nästa steg en b650 aorus elite v2.

RAM: Viper venom 32gb 6400 cl32 är hynix A die så du kan OC/justera timings rejält. Vill du ha low profile så kör på teamgroup istället - https://se.pcpartpicker.com/product/cY9wrH/teamgroup-t-create...

Micron OC kitet för ca 900 i dagens fynd är också ett bra val för billigare peng.

GPU: 4080 super, alternativt 4070ti super med en sådan budget. Värt att ev överväga återanvända din nuvarande gpu tills 5000 serien IMO om du redan har.

PC Chassi: Individuell smak, så länge chassit är bra nog så äre fine. Många "dåliga" chassin är pga dåliga fläktar man får med. Montech XR är ett bra billigare chassi med nice utrymme. Fractal design har imo några av de snyggare och välplanerade med, såsom North. Compact är också jäkligt sjysst att bygga i då man kan skruva isär den rejält.

PSU: A850GL är nog en av de bättre just nu för rimlig peng. Finns också den där seasonic som nämndes i dagens fynd nyligen för lite mer peng.
**UNDVIK RM750E** - stor risk att fläkten väsnas som fasen.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb