Permalänk
Medlem

Smarta element?

Har ett rum på ca 7kvm som skulle behöva lite extra värme. Såg att Kjell har ett från Cleverio för 999kr och Clas Ohlson har ett från Mill för 699kr.

https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/temperaturstyrn...
https://www.clasohlson.com/se/Mill-SG2000MEC-konvektorelement...

Men hur pass smarta är egentligen dessa? Är det bättre att hitta ett enkelt el-element?

Permalänk
Medlem

Du menar att den har en termostat som slår på värmen när det är för kallt och slår av sig när det är varmt nog? Känns som det är en smart funktion och det har nog de flesta element.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Det räcker med ett element som har ett termostat om du vill det skall bli lite varmare konstant. Svårt att se att du någonsin kommer gå breakeven på dom där IoT pling pling.

Permalänk
Medlem

Mill har element med Wifi som kan kopplas mot deras app (och också integreras mot Tibber) så att de värmer upp när strömmen är billigare (om du använder Tibet som strömleverantör). Däremot är inte Mill-elementet ett av dessa utan ett vanligt osmart element.
Jag har bråkat ganska mycket med Mill-element och inte fått det att funka speciellt bra så personligen skulle jag inte rekommendera Mill. Ostabil molntjänst och har behövt återställa några gånger per år. Kan iofs bero på modell.
Om du vill göra ett vanligt element halvsmart kan du också använda valfri smartplugg, så behöver du inte låsa dig till ett märke av element.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem

Som ovan, vad är det "smarta" som efterfrågas? Det första elementet verkar kunna styras av en telefon. Kan ju vara smart att kunna programmera när man inte är hemma. Element #2 verkar inte ha den funktionen.
Är DET värt 25% mer pengar för ett element med halva effekten?

Förövrigt, olje-element kan ju vara trevligare än rena el-element. De blir inte lika varma, och håller värmen lite längre.
Effektivare? Inte ett smack.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Mill har element med Wifi som kan kopplas mot deras app (och också integreras mot Tibber) så att de värmer upp när strömmen är billigare (om du använder Tibet som strömleverantör). Däremot är inte Mill-elementet ett av dessa utan ett vanligt osmart element.
Jag har bråkat ganska mycket med Mill-element och inte fått det att funka speciellt bra så personligen skulle jag inte rekommendera Mill. Ostabil molntjänst och har behövt återställa några gånger per år. Kan iofs bero på modell.
Om du vill göra ett vanligt element halvsmart kan du också använda valfri smartplugg, så behöver du inte låsa dig till ett märke av element.

Upplever samma sak med Mill. Slutade med att jag kör på fast grad dygnet runt, orkar inte hålla på med nåt som inte funkar.

Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Tack! En tanke som slog mig när jag började titta var att man oclså skulle kunna ha lite koll på det när man inte är hemma och kanske i förlängningen få in temperatur & förbrukning i min Home Assistant setup. Men då de inte verkar fungera allt för bra letar jag vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Tack! En tanke som slog mig när jag började titta var att man oclså skulle kunna ha lite koll på det när man inte är hemma och kanske i förlängningen få in temperatur & förbrukning i min Home Assistant setup. Men då de inte verkar fungera allt för bra letar jag vidare.

https://ngenic.se/en/

Är väl det bästa privatpersoner kan köpa just nu som är mer plug n play. Generellt vill du styra via inomhus mätpunkten och sedan köra natt/dag sänkning när du vet att du inte är hemma/sover. Självklart kan man köra per rum också

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Swedishchef_90:

https://ngenic.se/en/

Är väl det bästa privatpersoner kan köpa just nu som är mer plug n play. Generellt vill du styra via inomhus mätpunkten och sedan köra natt/dag sänkning när du vet att du inte är hemma/sover. Självklart kan man köra per rum också

Det där är väl för värmepumpar och inte fristående element? Eller har jag missat något?

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det där är väl för värmepumpar och inte fristående element? Eller har jag missat något?

Har för mig de hade termostater också! Men kanske kom ihåg fel

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop