Följ Black Week på SweClockers

Skärmen fryser fast spelet kör på(hör på ljud att jag fortfarande spelar)

Permalänk
Medlem

Skärmen fryser fast spelet kör på(hör på ljud att jag fortfarande spelar)

Tjena, har haft problem med min dator nu i ett par månader. Började med att jag fick artefakter (massa lila ränder) över hela skärmen. Köpte nytt (begagnat likadant kort) 2080 Ti. Artefakterna borta men krashar fortfarande.

Har haft det så i flera månader nu. Håller på o testa olika felsökningar på spelet Valheim. Kan ibland spela det utan problem, dock känns det lite saggigt som om fps tankar lite. Har kunnat spela Broken Arrow Beta(ett RTS spel) som varit nu för det mesta bra. Kan spela Valheim ibland, men 95 av 100 gånger krashar jag i menyn efter cirka 20 sekunder.

Har Taskmanager uppe på andra skärmen och kollar performance, vet inte om det betyder något men när spelet fryser så går GPU usage direkt till 0.

Har testat detta:
*Ominstallera Windows(typ 15 gånger )
*Ominstallera drivers genom Experience flera gånger
*Ominstallera drivers genom att manuellt ladda ner från Nvidias hemsida
*Kört DDU för full ominstalleraing och "cleaning" av alla drivers och sedan installerat antingen genom Nvidias hemside eller Experience.

*Gjort ovanstånde efter att jag kört DDU, sen stängt av att Windows ska installera drivers genom uppdateringar(läste på en tråd att det kan krocka.
*Testat olika XMP profiler i bios (vet inte mycket om det har mest följt youtube guider blint).
*Har kört /scannow och healthrestore commands i cmd + diverse olika commands jag inte kommer ihåg.
*Har säkert glömt något.
* Tagit ut CMOS batteriet och väntat 5 minuter sen satt i o startat om datorn

Tar väldigt gärna emot tips på vad jag ska göra då jag håller på att bli galen av det här.
Mvh Calle

EDIT:
Här kommer lite specs.

Operativsystem:Windows 11 Pro
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG278QR G-Sync 165 Hz
Processor: i7 9700K 3.6 GHz 12MB
Processorkylare: be quiet! Dark Rock Pro 4
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
Grafikkort: 2080 Ti Asus
SSD/Hårddisk:Seagate BarraCuda Desktop 1TB 7200rpm 64MB + en SSD (kommer inte ihåg exakt men typ 970 EVO SSD eller liknande,om det är viktigt kan jag kolla)

Nätaggregat:Corsair RM750X 750W v2
Chassi: Fractal Design Define R5 Fönster Titanium
Övriga komponenter:

Datorn är byggd av Inet och föreslagen av medlemmar från Sweclocker ca 2019.

Glömde skriva specs.
Permalänk
Medlem

Så här ser det ut i Event Viewer.

Permalänk

Jag hade liknade fel, drog hem en äldre version av windows och äldre bios sen lirade allt igen 👍