Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+
För och nackdelar med FiberKoax?
Visa signatur
Senast redigerat
Hej alla! Har en fråga, tänkte slå till på Tele2s erbjudande med FiberKoax och få PS5a vid bindning på 24 månader samt får jag även uppkopplings garanti om nätet skulle gå ner. Bor i ett hyfsad nybyggd lägenhet (byggd runt 2015-2016) och har dom "nyare" koax uttagen med piggarna neråt så att säga. Fiber finns också men det går via Telias öppna fibernät. Ni som kör eller kört på FiberKoax hur har det funkat för er? Stabilt? Downtime? Eller bara flyter på så att säga? Så vill helt enkelt veta för och nackdelar.
Har själv fiber och Bahnhof som ISP men nackdelen är att det går via Telias öppna fibernät som dom eventuellt snart höja avgiften på och i sin del så höjer Bahnhof också priset. Har 250/250 nu betalar 499 blir samma kostnad för Tele2 Koax bredband 600 med 30-50 ner och 600 upp. Tele2 erbjuder även Fiber dock vet jag inte om det landar på Telias öppna fiber.
Det jag gör för det mesta är att kolla Youtube, Twitch, streaming samt glor på IPTV och lite gaming. Enda nackdelen jag hittar just nu är att Telia höjer strax avgiften på öppna fibernätet som dom brukar göra 1-2 gånger om året, och fördelen är att jag låser mig såfall på 499 i 24 månader utan att oroa mig för höjningar på nätet.
Har klarat mig skitbra på 100/100, räcker gott för youtube och streamtittande för en person.
fiberkoax är väl fiber till en låda nära dig (källaren på höghuset kanske?) och sen koppar sista biten, så tror inte ping är för hög för onlinespel och så.
Du kan nog gå ner i pris med lägre hastighet också men kan hålla med att inte stödja höjningsfasonerna på öppna-nätet.
Jag flyttar snart från hyres där jag har fiber direkt in, till bostadsrätt med Tele2 500mbit över koax som ingår så ska bli spännande och se hur det blir lol
Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+
Bott i lgh med fiberkoax i 4 år nu, har inte tillgång till fiber. I princip ingen downtime att tala om, och det funkar för det mesta väldigt bra. Nackdelarna är uppladdningshastighet om man behöver det, och latensen. Det märks ffa när man streamar livesport, då gäller det att inte ha livescore-notiser igång och att be vänner och bekanta att inte vara för snabba på att skriva om vad som händer. Jag har spelat comp FPS i massvis med år och det är absolut lite högre ping än med fiber men inte så att det någonsin varit ett problem (CS, Apex ffa).
Sen är man ju tyvärr låst till Tele2 och deras router, men den går ju att brygga och sen köra med något bättre. Ordinarie priser är orimliga, men jag ringer varje år och förhandlar och binder upp mig till lägre pris i 12 månader.
Om jag hade möjlighet skulle jag välja fiber framför koax alla dagar i veckan, men om priset för dig blir bättre och du får en PS5a på det så låter det väl som en bra affär. Har också 600/50.
Har klarat mig skitbra på 100/100, räcker gott för youtube och streamtittande för en person.
fiberkoax är väl fiber till en låda nära dig (källaren på höghuset kanske?) och sen koppar sista biten, så tror inte ping är för hög för onlinespel och så.
Du kan nog gå ner i pris med lägre hastighet också men kan hålla med att inte stödja höjningsfasonerna på öppna-nätet.
Jag flyttar snart från hyres där jag har fiber direkt in, till bostadsrätt med Tele2 500mbit över koax som ingår så ska bli spännande och se hur det blir lol
Ja precis, glömde tillägga att båda switcharna för Tele2 och Telia ligger nere i källaren/garaget och bor på 2a våningen så inte långt emellan. Nej precis därför jag funderar på att låsa mig i 2 år till Tele2, hade velat ta fiber men blir ca 150kr dyrare.
Bott i lgh med fiberkoax i 4 år nu, har inte tillgång till fiber. I princip ingen downtime att tala om, och det funkar för det mesta väldigt bra. Nackdelarna är uppladdningshastighet om man behöver det, och latensen. Det märks ffa när man streamar livesport, då gäller det att inte ha livescore-notiser igång och att be vänner och bekanta att inte vara för snabba på att skriva om vad som händer. Jag har spelat comp FPS i massvis med år och det är absolut lite högre ping än med fiber men inte så att det någonsin varit ett problem (CS, Apex ffa).
Sen är man ju tyvärr låst till Tele2 och deras router, men den går ju att brygga och sen köra med något bättre. Ordinarie priser är orimliga, men jag ringer varje år och förhandlar och binder upp mig till lägre pris i 12 månader.
Om jag hade möjlighet skulle jag välja fiber framför koax alla dagar i veckan, men om priset för dig blir bättre och du får en PS5a på det så låter det väl som en bra affär. Har också 600/50.
Tack för svar, Koax är billigare för 499 som jag skrev medans fiber 500/500 blir 650 i månaden i 2 år och PS5an ingår oavsett om om jag väljer Koax eller Fiber och binder det i 24 månader. Och ja som du skrev väljer jag koax så bryggar jag bara tele2 routern till min Asus RT-AX86u.
Och som sagt det enda jag gör är att spela CS2, Destiny 2 lite andra online spel, glor twitch, glor lite iptv och livesport.
EDIT: Glömde tillägga att vi hade en incident förra året tror jag det var då båda switcharna hade brunnit på nåt vänster, Tele2 hade en tekniker som kom efter 3-5 timmar medans vi på öppna fibernätet fick vänta fram till 3-4 på eftermiddagen tills det var åtgärdad då teknikern hade åkt från Göteborg.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2024 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.