Ikväll 21:00! Black Week-stream med Webhallen
Permalänk
Medlem

Router funkar dåligt i ny lägenhet

Flyttade in min flickväns lägenhet, tog med mig min router för det är en nyare version. Hon bor i bostadsrätt bahnhof som ISP med 100/100mbit.

Först när jag kopplade in den fick jag knappt 10mbit när jag mätte, sen några dagar senare utan att ha gjort något får jag 100mbit men hemsidorna är extremt långsamma på att ladda.

Nollställde hela routern och blev lite snabbare men fortfarande långsamt, när en sida ska laddas tuggar det i några sek och sen kommer allt fram snabbt så det laddas inte långsamt under en längre tid.

Många appar ladda inte sitt innehåll alls, youtube, imdb och andra appar tuggar det utan att något händer, switchar jag till 4G laddas det och sen går jag tillbaka till wifi så funkar det att använda appen.

Hade även problem att connecta min PS5 med routern, den se att den inte kan connecta med en router som endast har ipv6 men den är inte inställde på det. Läste problemet genom att ge routern en ny ipv4 adress.

Någon som vet vad som kan vara fel? Hennes egna router funkar utan problem men vill helst ha min som är nyare.

Permalänk
Medlem

Hej,

Eftersom vi inte har klärvoajanta egenskaper så är en bra början att skriva exakt vilken modell och router ni använder så att du kan få bättre support.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Nollställde hela routern och blev lite snabbare men fortfarande långsamt, när en sida ska laddas tuggar det i några sek och sen kommer allt fram snabbt så det laddas inte långsamt under en längre tid.

I de här trådarna brukar det alltid vara någon idiot som föreslår att felet bara måste vara DNS, eftersom de inte känner till någon annan typ av felkälla. För en gångs skull måste den idioten vara jag…

Symptomen skulle kunna tyda på det. En websajt kontaktas med sin IP-adress. IP-adressen måste först hämtas från domännamnet med DNS. DNS-namn cachas på olika nivåer och det är ofta därför endast det första uppslaget av ett visst namn (sweclockers.com) under en viss tidsperiod som kan bli långsamt.

Enklaste sättet att experimentera med detta är antagligen nätverksfliken i webbbläsarens utvecklingsverktyg. Tryck F12. Och inställningarna i webbläsaren, pröva att slå av och på DoH, DNS-över-HTTPS. Med DoH på så går webbläsaren förbi routerns DNS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Eftersom vi inte har klärvoajanta egenskaper så är en bra början att skriva exakt vilken modell och router ni använder så att du kan få bättre support.

Den här är det

https://www.inet.se/produkt/5410671/linksys-velop-mx5300-trib...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Hade även problem att connecta min PS5 med routern, den se att den inte kan connecta med en router som endast har ipv6 men den är inte inställde på det. Läste problemet genom att ge routern en ny ipv4 adress.

Den här texten är väldigt otydlig på grund av skrivfelen. Formulera om mer detaljerat och begripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Den här texten är väldigt otydlig på grund av skrivfelen. Formulera om mer detaljerat och begripligt.

tyckte den var lätt att läsa.

Har du provat med hennes router istället för att se om problemet ligger hos din router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

tyckte den var lätt att läsa.

Har du provat med hennes router istället för att se om problemet ligger hos din router?

Är inga problem med hennes router, men hade samtidigt inga problem med min router när den var hemma hos mig.